Hull i tennene hos barn?

Agnete

Forumet er livet
Har et barn som allerede i en alder av 6 år sliter med tennene. Vi pusser, vi bruker fluortablett og spiser ikke søtt i ukedagene som regel, liker ikke brus eller så mye juice, men elsker melk.
Tannlegen klager ikke på tannpussen, men eneste vi kan gjøre er å pusse får vi beskjed om. Kjøpt elektrisk tannbørste og vi foreldre hjelper til med puss. Likevel blir det hull og allerede nå er det en voksentann som har antydning til hull.
Flere som har opplevd dette? Og har dere klart å stoppe det? Jeg blir litt stressa av det for ønsker ikke at barnet mitt allerede nå sliter med tenna.
Og tannlegen har jo ingen råd bortsett fra det vi faktisk gjør.

Har en på 5 år med begynnende hull dessverre. Vi har slitt med tannpussen fram til han var rundt 5( og litt innimellom nå også), så egentlig ikke så overraska. Eldste han emaljefeil på voksentennene sine, så han er mer utsatt for hull. Heldigvis klart å unngå det hittil, men vi og han er flinke til å pusse tennene hans. Tannlegen sier vi ikke får gjort noe mer når det gjelder han.

Jeg hadde en slags hormonforstyrrelse som gjorde at jeg fikk hull uansett hva. Fikk ekstra sjekk hos tannlegen i spesielt ungdomsårene. Gikk over etter at jeg ble 19-20 og kan nå unngå hull med vanlig tannhygiene

Jeg slet med hull i alle melketenner som liten. Faktisk fordi jeg visstnok likte å ikke svelge siste melkeskvetten etter amming (som spedbarn :P) holdt det igjen i munn. Så mine første tenner ble utsatt fra starten av. Da jeg sovnet full av morsmelk i munn, etter nattamming og det som var. Faktisk så var min første tann nesten helt mørk. Men problemet fortsatte ikke med voksen-tennene.

Jeg ville nok hørt med en god tannlegen. Føler du at barnet legger seg med rene tenner og pusser tenner på morgningen skal det jo i utgangspunktet ikke oppstå hull i en voksen-tann hos en 6åring mener nå jeg.

Har et barn som allerede i en alder av 6 år sliter med tennene. Vi pusser, vi bruker fluortablett og spiser ikke søtt i ukedagene som regel, liker ikke brus eller så mye juice, men elsker melk.
Tannlegen klager ikke på tannpussen, men eneste vi kan gjøre er å pusse får vi beskjed om. Kjøpt elektrisk tannbørste og vi foreldre hjelper til med puss. Likevel blir det hull og allerede nå er det en voksentann som har antydning til hull.
Flere som har opplevd dette? Og har dere klart å stoppe det? Jeg blir litt stressa av det for ønsker ikke at barnet mitt allerede nå sliter med tenna.
Noen har bare svakere tenner enn andre og får oftere hull enn andre. Kan det være tilfelle her? Her har jeg null hull selv om jeg har til tider slurvet, men venninner som pusser 3 ganger om dagen har mange hull

Min mellomste på 9 sliter med dette, men har også merke på en tann som viser at emaljen hans er svak(sagt av tannlege, men vi kan også se flekken på tanna). Jeg har samme problem, men ikke flekk i emaljen. Er ikke så veldig mye å gjøre annet enn å passe ekstra godt på munnhygiene.

Back
Topp