Hull i ørene på baby/barn

Lille hjerte

Elsker forumet
VIP
Sommerfuglene
Påskeliljene 2022 ❤️
Når fikk deres barn ta hull i ørene?

Hun til meg er snart 9 mnd, vurderer å gjøre det nå i høst, men er usikker :/

Får ikke det før hun nærmer seg 10 sikkert. Samme gjelder gutten om han vil ha.

Min eldste er 5 år, og hun har ikke fått hull enda. Hun er ikke i nærheten av å forstå hva det vil si å få en sånn smerte i ørene, så vi venter. Yngste er 11 uker, og jeg får vondt i magen av tanken på å påføre henne unødig smerte. Andre får gjøre som de vil med sine barn, de må selv vurdere hva de anser som smertefullt og ikke :)

Hvorfor vil du Gjøre det nå når hun er baby? De er da søt som de er. Uten hull i ørene. Tror ikke det er så mange plasser som Gjør det på så små heller. Rundt her har frisørsalongene en grense på 4 år og studioer enda høyere. Mine fikk til skolestart. Da hadde de mast veldig lenge, men ville de skulle være i stand til å forstå fare for infeksjon, smerte der og da osv.

Mine var 4 og 5. De synes ikke det var vondt noen av dem, bare at ørene ble varme en stund[emoji4]

Her blir det ikke aktuelt før de klarer å rense og stelle med sårene selv, så blir nok noen år. Har satt en nedre grense på 10 år. Og ta hull i ørene på baby ser jeg absolutt ingen vits med.

En i bhg til min datter har hull i ørene, hu er 18 mnd. Syns faktisk ikke d ser pent ut. Hører ikke hjemme på så små barn. Jenta mi får ikke før tidligst skolestart om ikke enda lengre. Men opp til hver enkelt. Synes barnet bør kunne forstå hva d vil si å få hull i ørene mtp smerte og stell etterpå.

Last edited:
Her er ikke det aktuelt før hun skjønner konsekvenser av å rense osv. Jeg tok selv da jeg var 8, men syntes det var så vondt at mamma måtte ta dem ut etter 3 timer. Har ikke tatt hull siden heller.

Ikke snakk om at jeg påfører en liten baby denne smerten. Vi skal beskytte dem, ikke påføre smerte.

Hadde aldri gjort det på et så lite barn! Syns det faktisk er sykt drøyt å stikke hull i en baby for å pynte den.

Vesla er 8, og er ikke i nærheten av å tørre. Når hun vil, kommer jeg til å ta henne til et skikkelig studio. Blir vel kanskje vanlig piercing-aldersgrense da, men det gjør ingenting.

Her får ikke jenta før hun er 10 år tidligst.
Mener å ha lest at de lurer på at man kan få senskader som nikkelallergi og smerter ellers i kroppen ( usikker på om det var nervesmerter det var snakk om) når det taes hull i ørene så tidlig.

I tillegg kan små barn hekte seg i ting ved lek. Svogeren min jobbet med piercing før og han nekter barn under 12 år.

Enig med røkla her altså, ikke aktuelt på noen år enda

Min eldste er gutt og har slett ikke lyst, han er ni. Søstra på 6 begynte på skolen nå. Og lillemor er ikke to engang.

Jeg har ikke helt satt en alder, men eldre i alle fall.

Synes det er veldig vanskelig å sette en alder, men bør være nærmere skolestart eller eldre tenker jeg.

Jeg fikk hull i ørene da jeg var 10 mnd. Gudene hvet hvorfor. Eneste fordelen at man ikke husker at det gjorde vondt.

Har satt grense ved skolestart.
Frøkna har nå begynt på skolen og kan få dersom hun har lyst på, men det har hun ikke.

De jeg kjenner som har tatt hull i ørene på baby har gjort det i utlandet, er ikke sikker på om man får gjort det i Norge

Hvis gutta kommer og ber om det kommer vi til å ta stilling til det, men vil at de skal forstå at det må renses selv før det blir aktuelt.

Mine har fått til skolestart. Jeg ville ikke tatt det på baby, men det er selvsagt opp til foreldrene. Jeg har sett små babyer med hull i ørene, så noen tar det, men jeg aner ikke hvem. Der mine har tatt har de en aldersgrense på 5 år.

Dette er et veldig hett tema der de fleste mener at det ikke er greit, bare sånn at du er advart :p

Da jeg var gravid vurderte frem og tilbake om vi skulle la jenta vår få hull i ørene som baby. Både i min og BF's familie (ikke norske) er det vanlig å få det på sykehuset. Selv fikk jeg det da jeg var rundt ett år gammel og husker det naturligvis ikke. Det har jeg alltid synes har vært en fordel egentlig. Men da jenta mi kom ut merket jeg plutselig at jeg ikke syntes det var så greit lenger. Hun var så liten og perfekt - jeg kunne liksom ikke finne en god nok grunn til å gjøre det. Mannen lot meg velge (selv om han helst ville gjøre det) og jeg bestemte meg for å vente.

Ser absolutt ikke ned på foreldre som gjør det og synes heller ikke det er barnemishandling (som jeg har sett andre skriver, drøyt!), men det har ikke vært rett for oss. Konsekvensen av det er at ALLE (!) tror hun er gutt, men det får da være :) Nå tenker jeg kanskje hun kan få hull i ørene når hun blir skolejente - om hun ønsker det selv.

Og dette tør du spørre om her inne? [emoji23][emoji51]

Dette er vel et slikt typisk "fasit" tema... alle vil vel stort sett svare det samme, at det er galskap.

Jeg tenker at dette er opp til dere som foreldre. Mange ønsker hull i ørene på babyen sin, av ulike grunner, noen fordi det er søtt andre pga tradisjon, personlig tenker jeg at en baby på noen måneder merker mindre av smerten enn en 3-4 åring så om man tenker å ta det på barnet uansett så syns jeg faktisk det er bedre å ta det tidlig.

Min datter fikk når hu spurte etter det, var vel 3-4 år mener jeg, det gikk helt fint, og det at folk bruker ansvar for rensing som argument for å vente, en 3,4,5 eller 6 åring kan heller ikke ha det ansvaret så foreldrene bør vel ta det uansett[emoji5]

Back
Topp