Huleboer saken... (inneholder link)

Pearl

Forumet er livet
Link til vg:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=558883

Har fulgt litt med på denne saken og VISSTE at Oslo Kommune ikke ville vinne fram med dette...
Individets rett til å bestemme over egen kropp vil alltid gå foran andres ønsker... Oslo Kommune har brudt loven ved å tvangsvaske denne mannen, og nå har de fått det sort på hvitt.. Skjønner selvsagt frustrasjonen til de som jobber på dette sykehjemmet, men det SKAL være sterke grunner for tvangsbehandling og så lenge man er klar i toppen skal man kunne bestemme over egen kropp selv om det går imot hva andre mener....

Hva mener dere??

Nå har ikke jeg lest saken engang, men hvis han bor på sykehjem, så går det jo utover hygiene, å sikkerheten til andre brukere da, å da ska de vel iegentlig kunne tvangsvaske han?

ORIGINAL: talata

Nå har ikke jeg lest saken engang, men hvis han bor på sykehjem, så går det jo utover hygiene, å sikkerheten til andre brukere da, å da ska de vel iegentlig kunne tvangsvaske han?

Et individs rett til å bestemme over egen kropp går foran bekvemmelighets hensyn for andre så lenge personen regnes som klar og orientert.....

Helt enig med deg Talata. Det er hverken behagelig eller sunt for han, de som jobber rundt han eller de som evt må oppholde seg på samme sted for han... Vanskelig sak dette her....

ORIGINAL: Pearl

Et individs rett til å bestemme over egen kropp går foran bekvemmelighets hensyn for andre så lenge personen regnes som klar og orientert.....

Stiller meg spørrende til hvor klar og orientert personen er jeg da, når en velger å være en uhygenisk bombe..

Alle mennesker må få bestemme over sin egen kropp så lenge de er klare i toppen, mener jeg.
Uansett hvor merkelige eller rare disse ønskene må være....[;)]

ORIGINAL: Trebarnsguttemamma

ORIGINAL: Pearl

Stiller meg spørrende til hvor klar og orientert personen er jeg da, når en velger å være en uhygenisk bombe..

Han har nok helt sikkert blitt vurdert av flere psykologer i forhold til hans mentale tilstand, og de har åpenbart "klarert" ham ettersom de ville kunne tvangsbehandle han OM han IKKE var klar og orientert...
Det er jo mange rare mennesker rundt om kring, folk som fyller huset med søppel eller drikker aaalt for mye alkohol.... Mange som bor hjemme trenger hjelp men nekter å ta i mot det - familien fortviler og media skriver saker om kommunen og hjemmesykepleien som "ikke gjør jobben sin" men faktum er at man har all rett til å takke nei til et tilbud om hjelp så lenge man regnes som klar og orientert. Skal faktisk litt til for å IKKE regnes som det, og da skal man utredes f.eks på aldersgeriatrisk post.. Er ikke nok at fastlegen sier det som oftest.... Det spesielle ved denne saken er vel at mannen bor på sykehjem og er der for å få hjelp - som han da nekter å ta i mot....  Er nok mange i hans situasjon som bor hjemme som vi aldri hører om....

Enten får han vaske seg, eller får han flytte tilbake til hulen sin!

Tror nok kommunen vil anke...

Jeg hadde sagt opp jobben min, om jeg jobbet der...

I en sann sak, synes jeg i det minste de ansatte burde få ha rett til å reservere seg mot å ha med denne pasienten å gjøre. De får ansette egne pleiere til han. Jeg hadde ikke taklet denne jobben og det er synd om jeg måtte sykmeldt meg eller sluttet i arbiedet for denne pasientens skyld.

ORIGINAL: Chris Andre`s Mamma

Det er litt forskjell på å bo hjemme enn å bo på sykehjem. På et sykehjem, må en ta hensyn til de andre som bor der og jobber der. La meg spør deg ville de jobber rett oppi han med den lukta?

Jeg skjønner veldig godt at det ikke kan være noe særlig moro å jobbe der... Og jeg ville nok heller ikke satt særlig pris på lukta.. Allikevel mener jeg at dommen er rett - man har 100% rett til å bestemme over egen kropp så lenge man er klar og orientert og kan ikke tvinges til NOE....  Jeg er glad for at det skal MYYE til for å bruke tvang i Norge!!!!!! Mange undersøkelser har dessverre vist at det brukes MYE ulovlig tvang - spesielt i institusjoner og der har vi en stor jobb å gjøre for å bli bedre....

ORIGINAL: Inmari

I en sann sak, synes jeg i det minste de ansatte burde få ha rett til å reservere seg mot å ha med denne pasienten å gjøre. De får ansette egne pleiere til han. Jeg hadde ikke taklet denne jobben og det er synd om jeg måtte sykmeldt meg eller sluttet i arbiedet for denne pasientens skyld.

Jeg er ikke enig med deg - som helsepersonell har vi plikt til å hjelpe så lenge det ikke er fare for egen sikkerhet..At mannen lukter stygt er ikke grunn god nok for ikke å gi hjelp... Sår og skitt kan man beskytte seg mot ved å bruke hansker.. Vi kan ikke velge slik hvem vi vil hjelpe... Har hatt mange pasienter det har vært tungt/vanskelig å gå til pga pasienten har f.eks vært svært "vanskelig" og krevende eller pårørende er svært kritiske uansett hva man gjør..Har blitt skjelt ut etter alle noter og fått ting kastet etter meg - likevel kan jo ikke jeg nekte å hjelpe dette mennesket.... De trenger jo hjelp enten de skjønner det eller ei - og min jobb som helsepersonell er å tilby det enten jeg liker dem eller ei.... Men tvinge dem til å ta i mot hjelp kan jeg IKKE så lenge de er klar i hodet - er jo f.eks mange pårørende som mener at far/mor må tvangsmates/bades for de trenger det jo - men det kan jeg ikke gjøre!!!!!!!!!!!!!
Nå er jo uansett problemet her nettopp at mannen IKKE vil ta i mot hjelp så da faller jo uttalelsen din på sin egen urimelighet...

Jeg er ikke enig med deg - som helsepersonell har vi plikt til å hjelpe så lenge det ikke er fare for egen sikkerhet..At mannen lukter stygt er ikke grunn god nok for ikke å gi hjelp... Sår og skitt kan man beskytte seg mot ved å bruke hansker.. Vi kan ikke velge slik hvem vi vil hjelpe... Har hatt mange pasienter det har vært tungt/vanskelig å gå til pga pasienten har f.eks vært svært "vanskelig" og krevende eller pårørende er svært kritiske uansett hva man gjør..Har blitt skjelt ut etter alle noter og fått ting kastet etter meg - likevel kan jo ikke jeg nekte å hjelpe dette mennesket.... De trenger jo hjelp enten de skjønner det eller ei - og min jobb som helsepersonell er å tilby det enten jeg liker dem eller ei.... Men tvinge dem til å ta i mot hjelp kan jeg IKKE så lenge de er klar i hodet - er jo f.eks mange pårørende som mener at far/mor må tvangsmates/bades for de trenger det jo - men det kan jeg ikke gjøre!!!!!!!!!!!!!
Nå er jo uansett problemet her nettopp at mannen IKKE vil ta i mot hjelp så da faller jo uttalelsen din på sin egen urimelighet...

Bra for deg og de du skal jobbe med at du har denne holdningen. Jeg personlig hadde ikke taklet. Er helsearbeider selv, men er kanskje ikke tøff nok til det da. Dette er en ekstremsituasjon mener iallefall jeg. Hadde gruet meg hver eneste dag for å gå på jobb. Utskjelling hr jeg ingen problemer med, men uttalt mangel på hygiene er noe helt annet...

Men jeg beundrer mennesker som deg[;)]

Jeg er ikke enig med deg - som helsepersonell har vi plikt til å hjelpe så lenge det ikke er fare for egen sikkerhet..At mannen lukter stygt er ikke grunn god nok for ikke å gi hjelp... Sår og skitt kan man beskytte seg mot ved å bruke hansker.. Vi kan ikke velge slik hvem vi vil hjelpe... Har hatt mange pasienter det har vært tungt/vanskelig å gå til pga pasienten har f.eks vært svært "vanskelig" og krevende eller pårørende er svært kritiske uansett hva man gjør..Har blitt skjelt ut etter alle noter og fått ting kastet etter meg - likevel kan jo ikke jeg nekte å hjelpe dette mennesket.... De trenger jo hjelp enten de skjønner det eller ei - og min jobb som helsepersonell er å tilby det enten jeg liker dem eller ei.... Men tvinge dem til å ta i mot hjelp kan jeg IKKE så lenge de er klar i hodet - er jo f.eks mange pårørende som mener at far/mor må tvangsmates/bades for de trenger det jo - men det kan jeg ikke gjøre!!!!!!!!!!!!!

Bra for deg og de du skal jobbe med at du har denne holdningen. Jeg personlig hadde ikke taklet. Er helsearbeider selv, men er kanskje ikke tøff nok til det da. Dette er en ekstremsituasjon mener iallefall jeg. Hadde gruet meg hver eneste dag for å gå på jobb. Utskjelling hr jeg ingen problemer med, men uttalt mangel på hygiene er noe helt annet...

Men jeg beundrer mennesker som deg[;)]

Helt enig i at dette er en ekstremsituasjon og jeg hadde heller ikke likt å skulle hjelpe denne mannen.. Men allikevel har han jo krav på hjelp, og hvem skal da hjelpe om ingen vil? Ser ikke problemet med uttalt mangel på hygiene, det finnes da masse hjelpemidler - munnbind for lukta (smør mentolatum under nesa), frakker for å beskytte klærne og hansker (i flere lag om så) for å beskytte hendene.. Skoovertrekk på skoa kan man ha og beskyttelseshette på hodet... Har ingen tro på at jeg er tøffere enn andre - men det handler vel kanskje om hva man allerede har erfart? Har hatt mange pasienter som har vært så skitne at klærne sto av seg selv - full av avføring/urin/oppkast/blod har jeg måttet putte dem i dusjen og spyle av det verste (med deres godkjenning selvsagt)... Har man aldri opplevd det vil det jo føles ekstremt første gangen - men det er utrolig hva man kan venne seg til om man må... Helsevesenet er så mangt, noen ganger må man bare gjøre det beste ut av en situasjon man aldri har sett for seg at man kom til å havne i.....

ORIGINAL: Lisa..

ORIGINAL: *junimamma*

Alle mennesker må få bestemme over sin egen kropp så lenge de er klare i toppen, mener jeg.
Uansett hvor merkelige eller rare disse ønskene må være....[;)]

da syntes jeg han skal miste sin plass på sykehjemmet, og bo hjemmemed hj.spl. Og hvis han ikke vil stelles der så får det være hans sak.

Jeg kjenner ikke detaljene i denne saken men jeg regner sterkt med at grunnen til at han har fått plass på sykehjemmet har medisinske årsaker, f.eks diabetes og vanskelig regulerbart blodsukker... Om han ikke kan regulere det selv kan man jo ikke sende mannen hjem til den sikre død bare fordi han nekter å vaske seg!!!!!!!!!!!!!!

Helt enig i at dette er en ekstremsituasjon og jeg hadde heller ikke likt å skulle hjelpe denne mannen.. Men allikevel har han jo krav på hjelp, og hvem skal da hjelpe om ingen vil? Ser ikke problemet med uttalt mangel på hygiene, det finnes da masse hjelpemidler - munnbind for lukta (smør mentolatum under nesa), frakker for å beskytte klærne og hansker (i flere lag om så) for å beskytte hendene.. Skoovertrekk på skoa kan man ha og beskyttelseshette på hodet... Har ingen tro på at jeg er tøffere enn andre - men det handler vel kanskje om hva man allerede har erfart? Har hatt mange pasienter som har vært så skitne at klærne sto av seg selv - full av avføring/urin/oppkast/blod har jeg måttet putte dem i dusjen og spyle av det verste (med deres godkjenning selvsagt)... Har man aldri opplevd det vil det jo føles ekstremt første gangen - men det er utrolig hva man kan venne seg til om man må... Helsevesenet er så mangt, noen ganger må man bare gjøre det beste ut av en situasjon man aldri har sett for seg at man kom til å havne i.....

Som sagt; beundrer sånne mennesker som deg. Jeg spyr veldig lett, og hadde vært mer komfortabel med å jobbe på patologisk avd med obduksjon eller hva som helst i forhold til levende mennesker i en slik situasjon. Det er ingen hyggelig situasjon for mennesket du jobber med at du tydelig ikke takler det heller.

Så da mener jeg at mennesker som takler slike situasjoner burde ha litt høyere lønn for å ta seg av disse. Regner med at det er flere enn meg som hadde sliltt her...

Som sagt; beundrer sånne mennesker som deg. Jeg spyr veldig lett, og hadde vært mer komfortabel med å jobbe på patologisk avd med obduksjon eller hva som helst i forhold til levende mennesker i en slik situasjon. Det er ingen hyggelig situasjon for mennesket du jobber med at du tydelig ikke takler det heller.

Så da mener jeg at mennesker som takler slike situasjoner burde ha litt høyere lønn for å ta seg av disse. Regner med at det er flere enn meg som hadde sliltt her...

Jeg sier ikke nei takk til høyere lønn nei...Hehe [:D] En "morsom" ting er jo at søppelmennene som kommer for å hente søpla får risiko tillegg, mens vi som fyller all dritten i søpla og pakker den får ingenting ekstra..... Helsevesenet i et nøtteskall???

Hørte om en lignende sak en gang, og den mannen døde av å bli vaska/dusja. Når de har vært skitne så lenge så blir kroppen vant til det og da fjerner man en naturlig del av kroppen når en vasker den etter så mange år.

Back
Topp