Huff. Tenkte meg ikke om. Biff!

~haremamma~

Elsker forumet
Har nettopp spisst biff. Vi stekte den godt og lenge. Men da jeg nærmet meg midten var den rosa.. Jaja tenkte jeg. Det gjør vell ikke noe. Helt til jeg kom på å tenke at ALL kjøtt skal være gjennomstekt. Skal vell ikke være rosa da? :s håper virkelig ikke jeg har gjort noe dumt nå som kan skade babyen. Er det farlig å spise rosa biff??

~HannahSofiesMamma~ skrev:
Har nettopp spisst biff. Vi stekte den godt og lenge. Men da jeg nærmet meg midten var den rosa.. Jaja tenkte jeg. Det gjør vell ikke noe. Helt til jeg kom på å tenke at ALL kjøtt skal være gjennomstekt. Skal vell ikke være rosa da? :s håper virkelig ikke jeg har gjort noe dumt nå som kan skade babyen. Er det farlig å spise rosa biff??

Går nok bra så lenge den ikke var blodig.... Og spist er spist.. Satser på at kidd'n vil ut da om den har fått noe rart i seg.. ;)

Det er 2 ting man skal passe seg for, listeria bakterien og toxo...et_eller_annet som er en parasitt. Listeria vil være på overflaten på kjøttet, så den vil du ha fjernet. Toxo kan være inni, men er faktisk veldig skjeden i norsk kjøtt så mest sannsynlig er det ikke noe problem (men det betyr ikke at man ikke skal være forsiktig). De fleste i Norge som får toxo blir smittet via jord eller katteavføring.
Både listeria og toxo dør ved varmebehandling. Toxo, siden det er en parasitt, dør også ved å fryses ned til under -20 grader.
Jeg foretrekker min biff litt rosa, så jeg legger den i frysen på en -22, -23 grader i minst 3 døgn, og er ekstremt nøye på å steke ALLE flater på sterk varme før jeg setter ned varmen.

Så lenge kjernevarmen nådde 75 grader så er de parasittene døde uansett, så det hadde jeg ikke bekymret meg foremoticon

Hvis den bare var litt rosa så har det sikkert vært over 70 grader inni der, melk pasteuriseres f.eks. ved 70 grader så da tror jeg ikke du behøver bekymre deg.

Mest sannsynlig er ikke dette noe problem i det hele tatt :-) Som det ble sagt over her, er det to ting du skal passe deg for i maten når du er gravid: listeriabakterien og toxoplasmose-parasitten. Listeria vokser på kjøttets overflate, og dør når du bruner kjøttet. Toxoplasmose er skjeldent i norsk kjøtt, og dør dersom kjøttet fryses til under -18 for noen dager, eller hvis det varmes opp til over 70 grader. Dersom kjøttet har vært frosset, kan du spise det rått om så, uten fare for toxoplasmose-infeksjon. Dersom du kjøpte kjøttet i dagligvarebutikken, har det mest sannsynlig vært frosset ettertrykkelig under lagring :-) Sannsynligvis er du altså helt trygg :-) Dersom du opplever forkjølelsessymptomer de nærmeste dagene, kan du ta kontakt med legen din og be om å bli sjekket for toxoplasmose, så er du i alle fall HELT sikker :-)

Back
Topp