Huff, disse puppene (langt)

Love4two

Forumet er livet
Huff nå begynner jeg å bli ganske så lei disse puppene [:'(] Først sliter jeg masse på sykehuset med ammingen. Thea får ikke til sugingen med det første og vi må stimulere og pirre før hvert ammeforsøk. Får tips av ei batnepleier om å prøve litt med skjold, så da gjør vi jo det. Mange opp og nedturer i de tre døgnene vi er der. Til slutt fungerer ammingen ganske så greit syntes jeg og dro glad og fornøyd hjem. Vi reiste hjem uten å ha fått hjelp til sitte-amming fordi vi da nettop hadde fått til å amme liggende. Dette var etter mitt ønske, for jeg orket ikke et nytt stressmoment.

Så etter noen dager prøver jeg å amme Thea sittende, og syntes det gikk veldig greit. Ei fra helsestasjonen kom innom og jeg fikk vist henne sitte-amming. Hun sa at dette så så bra ut atte. Jeg ble jo bare kjempe glad, endelig fikk jeg til ammingen jeg også. Så i uke to etter fødselen har jeg så såre brystvortet at den ene har fått et sår som blør, den andre føller etter noen dager senere.

Jeg får også etterhvert brystbetennelse og hemorider [:'(] Thea får øyedråper mot gufs i øyet, jordmor på barselpoliklinikken på A_hus sier hun og jeg har smittet hverandre omhverandre.

Så her sitter jeg nå da og pumper puppen, for jeg tørr ikke amme enda. Går på tablettkur mot betennelsen og stikkpiller mot hemoridene. Det er ikke noe i veien for å amme henne nå for sårene har blitt mye bedre, men vil ikke ha mer vondt.

Men det er ikke alt. Sisste skudd på stammen er at jeg nå trolig kan ha fått trøske, sopp, på brystknoppene. De er helt hvite og har vel i grunn vært det en stund.

Så må er jeg ganske så lei som dere sikkert forstår [:'(] Skulle jo bare være fryd og gammen å komme hjem fra sykehuset, men ingen fortalte meg noe om hvor vanskelig ammingen kunne bli. Thea får litt morsmelk hver dag, men også MME. Har sånn lyst til å kutte ut denne pumpingen, men holder ut litt til for hennes del. Får sånn dårlig samvittighet hvis jeg ikke gir henne litt morsmelk.

Dette ble veldig langt. men forå være egoistisk så trengte jeg å skrive om det. Syntes det er så dumt at ammingen ikke blir tatt frem som en stor oppgave å jobbe med. Det står så mye om hva du kan gjøre for å forberede deg på fødselen, med pusteøvelser og greier. Men det er ikke snakk om barseltiden med amming som kan gå til h...... og hvordan det påvirker deg som mor og barselkvinne.

Jaja jenter, her har dere min basel-historie. Håper bare dette ordner seg på en eller annen måte tilslutt.

Kjære Hegemama.

Jeg kjenner meg så igjen i alt du skiver om ammingen.
Sliter like mye selv, men holder ut for den lille.
HAr blødd fra begge brystene jeg også, men det er over nå.
Jeg har som du vet bare så alt for lite melk[:@]
Syns puppingen har vært et kjempe slit og har vært utrolig deppa.

Husk hva jeg sa til deg vennen..
At det er mye bra mat i MME og barna blir store og sterke[;)]
Vi må prøve å legge fra oss denne totalt misslykede følelsen fordi at vi ikke får til ammingen.

Huff, høres ikke godt ut det der!! Husker når jeg ammet Vilde når hun var baby; jeg også begynte moroa med brystbetennelse, som var vanvittig vondt!! Så gikk det bra et par uker, så fikk både hun og jeg trøske. Den satte seg så godt, at vi begge hadde det en tre mnd's tid, og for en forferdelig tid!! Hadde sår på brystvortene som hun sugde opp hver hang hun skulle ha mat....og jeg holdt ut for det ble jo fortalt (og blir det jo ennå) at morsmelk er det beste for de små!!!
Men - i ettertid har jeg tenkt at dette skal jeg ikke gjennom igjen. Ammingen skal være en kosestund også, for både mor og barn, ikke et stresselement som man forbinder med noe vondt. Så om jeg denne gangen skulle få noe lignende plager, har jeg bestemt meg for at "ok, greit å prøve å få det til, men ikke til enhver pris"!!! Er som Monicus sier her - de har det godt med MME også!!! Det er veldig mye fokusering på brystamming, noe som er veldig synd for de som ikke får det til! Skal jo ikke være slik at man føler det som noe nederlag fordi det ikke går! Så lenge de legger på seg og er tilfredse, så er det jo det som teller [:)]

Og Hege - jeg også fikk sjokk når det gjaldt ammingen, ingen hadde fortalt meg at det kunne bli så utfordrende, vanskelig og vondt!!! Synes kanskje jordmødrene burde gjøre en bedre jobb der for førstegangsgravide!![8|]

Men når det gjelder å gi opp ammingen eller ikke, er jo dette noe du må kjenne på selv!! Jeg skal i hvertfall ikke presse meg gjennom altfor mye vondt denne gangen!!

Lykke til, da - og fortell oss hvordan det går [:)]

Hei... Må bare si at jeg synes dere er kjepetøffe som fortsetter med blødende, infiserte bryster... Forstår at dere stresser og føler dere "mislykkede", men det er dere på ingen måte!!!!  Stor klapp til dere som fortsetter gjennom det som må gjøre så vondt....
  På sykehuset fikk jeg ingen hjelp, og da mener jeg ingen hjelp til ammingen.  Måtte prøve alene.  Jordmoren fikk med seg at Rikke søg seg fast første gang og ikke igjen.  Alt går heldigvis bra, men det er Rikke som skal ha klappen for det for hun har lært seg. 
  Jeg synes det var kjempevanskelig å amme liggende og satt mest de første ukene.  Det er ikke før nå siste halvannen uke at jeg synes det er greit å ligge å amme. 
  Men en god investering jeg har gjort er å kjøpe kremen for såre brystvorter på apoteket.  Vasker meg flere ganger for dagen og smører meg minst to ganger.  Lar alltid puppen lufttørke etter amming og passer på å bytte innlegg om det blir for vått.
  Håper dere finner ut av det sammen, du og babyen!!!!!

Tusen takk for de fine svarene Monicus og Lucky2. Sitter her med en klomp i halsen og antydning til noe vått i øyet. Det er så utrolig godt med støtte.

At ammingen/matingen skal være kosestund er sikkert og vist. En periode så satt jeg der med tårer i øynene og Thea til puppen og det var bare helt jævlig. Sånn skal det jo ikke være, men jeg satt der og tenkte at nå var alt over, at jeg kanskje måtte gi bort Thea til noen som kunne gi henne morsmelk. Helt sykt å sitte å tenke sånn, men er en fortvilet og deprimert så kommer det sånne syke tanker.

Nå er jeg mer fortrolig med at hun får MME, fordi jeg hører flere og flere sliter eller slet med ammingen. Snakket med de i frisørsalongen i går om ammeproblemene (det var så stille at de hadde ingen andre kuinder) og jaggu var det ei av de ansatte der som også hadde slitet med ammingen og måtte gå over til MME. Må si at det er godt å høre at andre også slilter.

Jeg skal ikke amme for en hver pris, for blir det sånn det var så har verken jeg eller Thea det noe fint under mating. Det er jeg nå forstått.

Stor klem til Monicus og Lucky2

Lindiloo Det virker jo som om sykehusene ikke setter ammingen så høyt på prioriteringslisten. Synes de skulle hatt større fokus på dette, ikke noe gøy å måtte finne ut av dette selv.
Det er fint at ammingen går bra for dere to og at du er flink til å ta vare på puppene mellom slagene [:)] Det tror jeg du får igjen for. Jeg fikke høre på sykehuset at siden jeg var så lyt i huden så ville jeg bli fortere sår. Det stemmer jo virkelig. Har alltid hatt ømfintelig hud jeg da, til min store fortvilelse. Jeg bruker krem fra apoteket, men det hjalp ikke stort da jeg ammet. Og selv om de fikk lufttlrke mellom slagene så ble de fremdelse såre. Nå pumper jeg bare og lar puppene få lufttørke etter jeg har pumpet. Får se om jeg tør å amme igjen.

Krysser fingrene for deg jeg...  Men det er fullgod ernæring i MME også....  Ikke ha dårlig samvittighet.... Jenta di får nok det hun trenger..

heisann
Jeg har ikke slitt så veldig med ammingen..-men fikk sinnsykt såre brystvorter, og begynte med brystsjold, det hjalp kjempe masse.. Men, så mente samboeren at han fikk i seg masse luft av det, og livredd for kolikk, så sluttet vi med sjoldene..-puppene hadde blitt bedre også..

Men, så bodde han jo ved puppen hele tiden..så fort han ble lagt i bagen etter han hadde sovnet ved puppen, så våknet han og hylgrein til han fikk pupp...- jeg ble skikkelig frustrert og sliten av dette..
Så var jeg på Helsestasjonen for et par dager siden, og han hadde lagt på seg masse (jeg har utrolig melkeproduksjon..), og helsesøstra mente han brukte puppen som smokk, og at han hadde utrolig suttebehov..-så da fikk jeg lov til å begynne med smokk..- og det har virkelig vært løsningen her [:D]
Nå er vi kjempe fornøyde begge to [:D]

(det var kanskje litt utenfor tema dette, Hege..- men ville bare komme med min erfaring...)

Håper ammingen går bedre, og som Monicus skriver det er ikke nederlag å gi barn MME, det er jo en grunn til at det er oppfunnet [;)] LYKKE TIL [:D]

Kan jeg få lov til å fortsette å syte litt i denne tråden[8|]

Som du vet så hadde jeg også brystbetennelse i det ene brystet.
Oppdaget det ganske tidlig så massasje og varme dusjer hjalp.
Men..... Nå tror jeg sannelig det har kommet tilbake igjen[:@]
Men..... det er ikke alt, nå har jeg det i begge brystene[:(]

Har fått beskjed av hs å bare amme i 10 min på hvert bryst så gi MME ikke pumpe meg, men hvorfor får jeg betennelse om igjen og om igjen?
Er det fordi jeg ikke pumper?
HS mener at jeg bare blir deprimert av å pumpe, når jeg ser hvor lite jeg får ut og det er i grunn veldig sant..
Orker ikke disse puppene lengre[:(]

ORIGINAL: Hege77

Tusen takk for de fine svarene Monicus og Lucky2. Sitter her med en klomp i halsen og antydning til noe vått i øyet. Det er så utrolig godt med støtte.

At ammingen/matingen skal være kosestund er sikkert og vist. En periode så satt jeg der med tårer i øynene og Thea til puppen og det var bare helt jævlig. Sånn skal det jo ikke være, men jeg satt der og tenkte at nå var alt over, at jeg kanskje måtte gi bort Thea til noen som kunne gi henne morsmelk. Helt sykt å sitte å tenke sånn, men er en fortvilet og deprimert så kommer det sånne syke tanker.

Nå er jeg mer fortrolig med at hun får MME, fordi jeg hører flere og flere sliter eller slet med ammingen. Snakket med de i frisørsalongen i går om ammeproblemene (det var så stille at de hadde ingen andre kuinder) og jaggu var det ei av de ansatte der som også hadde slitet med ammingen og måtte gå over til MME. Må si at det er godt å høre at andre også slilter.

Jeg skal ikke amme for en hver pris, for blir det sånn det var så har verken jeg eller Thea det noe fint under mating. Det er jeg nå forstått.

Stor klem til Monicus og Lucky2

Bare hyggelig vet du [;)]. Håper ting bedrer seg for deg snart!!! 

Lindiloo takk for de kryssede fingrene [:)] Skal prøve å kvitte meg med den dårlige samvittigheten, den gjør ingen godt [&o]

Jas så fint du har blitt bedre og kan slippe å bruke skjold. Thea begynte med smokk da hun var 2 uker og noe. Det hjalp oss også, for hun har hatt stort sugebehov etter hun fikk smaken på skjold [:)]

Monicus dette var en tråd for syting, så bare slå deg løs. Jeg har jo ingen ting å klage på i forhold til deg da. Synes virkelig synd på deg vennen, virkelig. Synes du er tapper som ammer og pumper jeg. Når jeg titter ned på flasken så blir en lett i dårlig humør når det ikke kommer mer en noen dråper. Har prøvd trikset med å se på bilder av Thea, og små video snutter, det hjelper når jeg ikke tenker på at dette kan gi større mengde melk. Når jeg sitter ved siden av henne og ser på det søte ansiktet hennes kan jeg mye lettere bli stressa når hun blir urolig. Nå pumper jeg meg veldig skjeldent, alt for skjeldent. Huff! Kan melken forsvinne hvis jeg pumper meg for skjeldent? Vær så snill og si nei her.

ORIGINAL: Monicus

Kan jeg få lov til å fortsette å syte litt i denne tråden[8|]

Som du vet så hadde jeg også brystbetennelse i det ene brystet.
Oppdaget det ganske tidlig så massasje og varme dusjer hjalp.
Men..... Nå tror jeg sannelig det har kommet tilbake igjen[:@]
Men..... det er ikke alt, nå har jeg det i begge brystene[:(]

Har fått beskjed av hs å bare amme i 10 min på hvert bryst så gi MME ikke pumpe meg, men hvorfor får jeg betennelse om igjen og om igjen?
Er det fordi jeg ikke pumper?
HS mener at jeg bare blir deprimert av å pumpe, når jeg ser hvor lite jeg får ut og det er i grunn veldig sant..
Orker ikke disse puppene lengre[:(]

Åh, nei Monicus, ikke igjen!! Du får virkelig gjennomgå synes jeg, unner ingen å ha så mye startproblemer [8|].
Håper det løsner seg fort fort, og at det ikke gjør altfor vondt! Tvi tvi, snuppa!!!!!

Lucky2 det ordner seg vel på en eller en annen måte, det bare må det [:)] Skulle bare ønske at det ble på den måten jeg ville... Vi får se hva det blir tilslutt. Du får nok høre hvordan det går.

Men hvordan går det egentlig med deg? Imponert over at du ikke virker mer desperat på å få se nurket. Du har vært tålmodig synes nå jeg. Håper det skjer noe snart, det gjør vel du også regner jeg med [8D]

ORIGINAL: Hege77

Lucky2 det ordner seg vel på en eller en annen måte, det bare må det [:)] Skulle bare ønske at det ble på den måten jeg ville... Vi får se hva det blir tilslutt. Du får nok høre hvordan det går.

Men hvordan går det egentlig med deg? Imponert over at du ikke virker mer desperat på å få se nurket. Du har vært tålmodig synes nå jeg. Håper det skjer noe snart, det gjør vel du også regner jeg med [8D]

Satser på at hun kommer i natt, så jeg slipper igangsetting i morgen [;)] Desperat har vært mitt fornavn i 14 dager, men det skifter veldig på innstilling og humør! Men - nå er jeg uansett så nære, så nå MÅ jo noe skje [:D]
Du er jo sladrevennen min, så du får raskt beskjed når noe skjer [:)] 

Jeg skal krysse fingre og tær jeg, så sender jeg en sekk med babystøv. Da skal du se det skjer noe i løpet av natten [:)] Lykke til i alle fall. Gleder meg masse til å fortelle BV nyheten [:D]

Back
Topp