Hei
Idag var jeg gått tom for den ene hudkremen min fra elixir(lite cream) og måtte kjøpe ny. Da slo det meg at jeg faktisk ikke har sjekket om dette er et produkt jeg kan bruke mens jeg er gravid. Jeg er nå 12+4, og føler meg veldig dum og bekymret som ikke har tenkt på dette før nå...... bruker rensen til elixir, dag og nattkrem. Vet noen om dette er et produkt jeg kan bruke? Eller har dere noen andre produkter som dere anbefaler?
Hei,
Jeg jobber med Elixir og det er kun de produktene med salisylsyre og retinol du man anbefaler gravide å unngå i svangerskapet. Det er ikke farlig, men siden vi ikke forsker på gravide vet vi ikke om det kan påvirke noe. Men for at et produkt skal kunne påvirke må det gå ned i blodbanene, og det er ingen av Elixir produktene som er så sterke så det er trygt
Disse ingrediensene bør du unngå:
• Retinoider / A-vitamin
• Adapalene
• Isotretinoin
• Retinaldehyde
• Retinoic acid
• Retinol
• Retinyl
• Retinyl acetate
• Retinyl linoleate
• Retinyl palmitate
• Tretinoin
• Salisylsyre
(salisylic acid)
• Beta Hydroxy Acid (BHA)
Verdt å merke seg:
- Enkelte produkter kan medføre økt tendens til melasma, altså pigmentforandringer. Dette er ikke farlig, men sjenerende, sier Lønning.
Det gjelder følgende produkter:
• Soja (Soy)
• Lethicin
• Phophatidylcholine
• Textured Vegetable Protein (TVP)
Eteriske/essensielle oljer:
- De essensielle oljene man bør være mest forsiktig med, er de som er mest avgiftende og vanndrivende, sier Stokke.
Det gjelder blant annet disse:
• Fennikel (Foeniculum Vulgare)
• Einer (Juniperus Communis)
• Rosmarin (Rosmarinus Officinalis)
• Sypress (Cupressum Sempervirens)
• Myrra (Commiphora Myrrha)
• Sjasmin (Jasminum Officinale)
• Romersk kamille (Chamaemelum Nobilis)
• Rose (Rosa Centifolia eller Rosa Damascena)
• Toluene (metylbenzen, lynol, toluol) – finnes i neglelakk
• Ftalater – finnes i neglelakk
https://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/kosmetikk-og-graviditet-3525691