Hudprodukt Environ

RuskiD

Betatt av forumet
Maiblomstene 2020
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei! Har en venninne som studerer hudpleie, og hun har anbefalt meg noen produkter fra environ clarity+ serien. Hun vet ikke at jeg er gravid, så kan hende det er derfor hun anbefaler disse for meg.

Er det noen som vet om dette er trygt å bruke under graviditeten, eller om det er noe jeg bør holde meg unna? Hun anbefaler produkter som har salisylsyre og A-vitaminer i seg.

Vet ikke spesifikt om denne produktserien, men kontaktet selv helsepersonell ved tryggmammamedisin.no om salisylsyre pga kviseproblemer nå i graviditeten. Svaret derfra var at det er ingen problem å bruke produkter med salisylsyre når man er gravid, så lenge det er til utvendig bruk. Det tas ikke opp nok gjennom huden til å gjøre noe som helst skade på foster.

Salisylsyre kan være en ingrediens man bør være obs på under graviditet, ikke nødvendigvis fordi det er veldig skadelig men fordi skjønnhetsprodukter ikke blir testet på gravide (av gode grunner).
De fleste leger/hudleger vil nok anbefale å begrense bruk under graviditet.

Noen gravide får sensitiv hud i løpet av graviditeten. Jeg har sensitiv hud (generelt), og holder meg derfor stor sett unna salisylsyre av den grunn, men har brukt milde punktbehandlere ved behov. Det handler jo tråss alt til dels også om vår egen velvære.

Takk for svar! Jeg tok selv kontakt med tryggmammamedisin.no da jeg så du gjorde det, Lavendella! Utrolig flott nettside som jeg ikke var klar over :) Ser ut til at jeg skal holde meg unna dette produktet da vi ikke vet mengde på innholdet (Jeg har ikke fått produktene enda, så har ikke fått lest innholdet i dem) ! Dette er svaret jeg fikk dersom det er noen andre som lurer:

Svar
Hei og takk for spørsmålet!

Produsenten av Environ clarity+ reklamerer på sine nettsider at produktene baseres på salisylsyrer, melkesyre, tetreolje og vitamin A, uten at det er angitt fullstendig i innholdsfortegnelse. Jeg kan derfor ikke si hvor mye de inneholder av hva. Vi vil i utgangspunktet ikke anbefale deg å bruke produkter med tetreolje og vitamin A når du er gravid ettersom vi ikke vet hvor mye av disse stoffene produktene inneholder.

Tetreolje er ofte brukt i hudpleieserier og det er klassifisert som medisin i Norge. Det er bare tillatt å selge produkter til bruk på huden som inneholder mindre enn 2 %. Til innvortes bruk er tetreolje svært giftig. Bruk av rensemiddel med inntil 2 % tetreolje på et begrenset hudområde (som i ansiktet) neppe skadelig for fosteret. Ved bruk av sterkere tetreolje eller bruk på et større hudområde, er det sjanse for at noe av innholdsstoffet kan gå over i blodbanen din, og det er lite dokumentasjon på hvordan dette eventuelt kan påvirke fosteret.

Gravide skal unngå bruke produkter med A-vitamin i store doser. Siden det ikke er oppgitt hvor mye A-vitamin produktene fra environ clarity+ inneholder, vil vi ikke anbefale deg å bruke disse når du er gravid.

Disse produktene er ikke medisin, men kosmetikk. Det er derfor ikke utført forskning på produktene på samme måte som på medisiner, og det er heller ingen krav til produsenter av kosmetikk at de skal dokumentere verken innhold, renhet eller at produktet inneholder de samme stoffene over tid.

Med vennlig hilsen
Camilla, Lege

Back
Topp