Hovne føtter

Perlesukker

Betatt av forumet
Jeg har den siste uken begynt å hovne veldig opp i føttene. Merker det allerede ganske tidlig på dagen, og om kvelden er føttene ganske vonde og stive.
Lurer på om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre for å lindre dette? Sist graviditet var jeg høygravid i juni/juli og satt timesvis med føttene i iskaldt vann.. Frem til nå har jeg smurt på en type icegel med lavendel på kvelden før jeg legger meg, men oppdaget nå at denne ikke skal brukes av gravide. Denne har hjulpet litt så jeg hverfall får sove. Orker ikke dette i 6 uker til kjenner jeg

Prøver de tingene som står anbefalt overalt: ikke beina i kryss, bevege meg (men har bekken smerter), ikke trange klær, unngår sokker og sitter/ligger med beina høyt.

Mine råd fra forrige svangerskap:
- Få bena/ legger massert, stimulere blodsirkulasjonen.
- Ha bena høyt ja.
- Bruk kuldekrem.
- Bruk sko med god demping og gjerne invester i noen såler som stimulerer fotbladet ditt.

Jeg kjøpte noen såler på europris som er vann i, beveger seg ettersom når foten belaster sålen. Både fotbladet og dempingen hjalp i STOR grad hos meg, anbefales.

Jeg selv bruker støttestrømper opp til knærne hver eneste dag i graviditeten. Jeg bruker det mest fordi jeg har lavt blodtrykk fra før av, og blir ekstra svimmel ved graviditet. Jeg bruker det også for å forebygge væskeansamling og åreknuter. Det er flere som synes at det forebygger hovne føtter. Legger ved en link:
https://www.babyverden.no/gravid/hevelser-og-vann-i-kroppen/

Back
Topp