Hovne ben

Frk Minakat

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
jeg ser at mine ben oftere og oftere blir hovne.. Det trenger ikke nødvendigvis komme først på kvelden, men kan like gjerne komme fra morgenen av.. Jeg prøver å få i meg nok væske og bevege meg, men det ser ut til å komme uansett.. Det er ikke alltid like lett å sitte med bena opp mens man er på jobb, så hvis noen har noen andre gode tips og erfaringer om hva som kan være årsaken til- eller hjelpe mot dette- del gjerne:rolleyes::happy:
Og hvordan er det med støttestrømper? Kan man gå med det gjennom en hel dag? Og funker det mot hovne gravideføtter, eller blir det mer et "skalkeskjul"? Med tanke på at jeg kun er 18+ uker på vei, er jeg spent på hvordan dette skal gå!:facepalm:

Mye væske og bevegelse gjør du jo allerede, samt å prøve å holde de opp. Ja, bruk støttestrømper, det kan fint brukes hele dagen! Jeg vil anbefale (etter tips fra min jm) å ligge en time eller to på bena høyt før du legger deg, på den måten kan du kanskje få vekk litt av hovenheten og tisse ut overflødig væske, så du slipper å opp så fort om natta.

Og følg med på andre symptomer som høyt blodtrykk/protein i urin.. Det er jo vanlig å få hevelser, spesielt etterhvert, men greit å være litt obs.

Har også litt hovne føtter av og til. Hadde det i de forrige svangerskapene og sånn litt over halvveis ut i svangerskapet. Men det kom og gikk litt. Og var ikke noe værre ved termin. Skikkelig ekkelt å gå med vanlige sokker, bare ankelsokker fra nå av :) Har også støttestrømper, men så og si aldri brukt de. Men kan være lurt hvis man blir veldig hoven eller skal stå/gå mye.

Jeg sliter ikke med hovne ben men med åreknuter pga svangerskap, så svarer på det å måtte bruke støttestrømper hele dagen (dag ut og dag inn). Det går helt fint. Jeg opplever det ikke som om det blir det ikke for stramt å gå med hele dagen. Heller forhindrer de for mye verk i bena. Eneste er at noen støttestrømper kan stramme litt over tærne (om en er bred i føttene som jeg).

Anbefaler støttestrømper! De kan du bruke fra du står opp om morgenen til du legger deg. Det finnes forskjellige typer og kompresjonsgrader, spør på apoteket om hjelp :)

Back
Topp