"Hoven" der nede ?

aemde og Lille Prins

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Heisann! Er gravid i uke 16, og har lik fornemmelse i underlivet som jeg hadde på slutten av de to andre svangerskapene. Det føles hovent og "sprengt", vært sånn i mange uker allerede. Merker at det gjør vondere når pulsen går opp og spesiellt når jeg står/går og sitter. Hva kan dette være ? Er jo ikke store greiene som kan gi nedpress enda, og kjenner det spesiellt i de ytre kjønnsleppene. Skal tilbake på jobb i morgen etter 4 uker ferie, gruer meg til å måtte kjenne på dette hele tiden da det ikke er mulig for noe tilrettelegging på jobb..


Gutt 2008 <3
Jente 2011 <3

Nr. 3 på vei :D

 
Hei!

Det kan faktisk skje at en allerede tidlig i svangerskapet blir hoven nedentil. Dette kan skyldes det økte presset fra livmoren, men kan også skyldes åreknuter i området. Kan du se noe hovne årer i området, eller nedover i beina?

Avlasting av trykket nedover kan selvsagt hjelpe, ikke gå/stå for lenge av gangen. Legge seg innimellom.
Selvsagt kan dette være utfordrende ifht jobb.
Ta det evt opp med din lege/ jordmor, og be dem se på det - sannsynligvis er kanskje hevelsen ikke så stor som du føler det?
Du kan også be dem om råd ifht jobb situasjonen :)

Mvh jordmor Grethe :)
 
Back
Topp