Hotellfrokost syden (Kreta)

okt15<3

Forelsket i forumet
Septembergull'17
Noen som har tips til hva som faktisk går greit å spise? Hehe. Veldig redd for å få i meg noe jeg ikke burde. Var i syden da jeg var gravid med førstemann også, og da turte jeg ikke spise noe annet enn brød med syltetøy på. Det var grådig kjedelig, for de har jo så mye godt!! :-)

Det er da bare å spise det som er der. Holde deg unna det som står på matportalen.no.

Hold deg til de vanlige reglene her i Norge, men hold deg i tillegg unna grønnsaker som du ikke har vasket selv og frukt som er oppskåret. Hvis du skal spise det bør det ha skall slik at du kan vaske det med flaskevann og skrelle selv. Det var det eneste legen sa til meg jeg skulle være obs på da jeg var i Roma :)

Spiste tomater og skrelte agurker i tillegg til egg/omelett i egypt sist uke. Styrte unna salater og slikt. Burde sikkert droppa tomatene i hotellbuffeten, men....
Kokte/stekte grønnsaker er fint da :) f.eks ovnsbakte tomater som mange steder er sammen med egg eller bønner.

Hold deg til de vanlige reglene her i Norge, men hold deg i tillegg unna grønnsaker som du ikke har vasket selv og frukt som er oppskåret. Hvis du skal spise det bør det ha skall slik at du kan vaske det med flaskevann og skrelle selv. Det var det eneste legen sa til meg jeg skulle være obs på da jeg var i Roma :)
Hva er problemet med å spise frukt og grønt som er rått i utlandet?

Hva er problemet med å spise frukt og grønt som er rått i utlandet?
Det bør være skrelt, eller vasket i rent vann (kan ha bakterier fra plukking på skallet,f.eks om de som plukka ikke vasker hendene etter dobesøk...).
Og kranvann er ikke nødvendigvis rent (der det ikke kan drikkes/pusses tenner i). Så om det blir servert uskrelt men oppkuttet er det vanskelig å vite hvordan det er behandlet/vasket først. Antakeligvis er det godt vaska, men en vet liksom ikke.
Er det skrelt blir det ei anna greie, så skrelt eller kokt er en god regel ;)

Enig med de over[emoji1369] men rekner med at på hotellene er de såpass nøyen med maten slik at turistene ikke skal bli syke, så de meste burde vel være trygt?

Enig med de over[emoji1369] men rekner med at på hotellene er de såpass nøyen med maten slik at turistene ikke skal bli syke, så de meste burde vel være trygt?
I prinsipp skulle en jo tro det, men det varierer litt, avhengig av standard, sted, lokale skikker etc. Ville iallefall forhørt meg litt med andre som har vært der ei stund når du kommer ned, om de tar noen forsiktighetsregler og om de vet om noen som har blitt syke/dårlige.

Evt så går det jo også an å spørre de som jobber der, om hvordan maten blir tilberedt og hvordan salat etc blir vasket. Om en er på et sted der kommunikasjonen fungerer greit og de snakker sant, ikke bare sier det du vil høre liksom..... ;)

I prinsipp skulle en jo tro det, men det varierer litt, avhengig av standard, sted, lokale skikker etc. Ville iallefall forhørt meg litt med andre som har vært der ei stund når du kommer ned, om de tar noen forsiktighetsregler og om de vet om noen som har blitt syke/dårlige.

Evt så går det jo også an å spørre de som jobber der, om hvordan maten blir tilberedt og hvordan salat etc blir vasket. Om en er på et sted der kommunikasjonen fungerer greit og de snakker sant, ikke bare sier det du vil høre liksom..... ;)

Ja selvsagt, om en reiser på et 2-stjerners hotell, eller at maten ikke ser særlig innbydende ut, hadde jeg nok helt klart vært mer skeptisk. Jeg tenker mer generelt på hotell med litt høyere standard, men enig med deg mtp kommunikasjon[emoji5][emoji1303]

Eneste jordmor sa til meg var at det var lurt å være litt forsiktig med buffet, da dette er mat som ofte kan ha ligget en stund i disken uten tilstrekkelig oppvarming osv[emoji848]

Men altså, mye av maten vi spiser her I Norge har blitt dyrka andre steder, skal vi begynne å koke agurkene eller ferskenene våre også?
Er helt vanlig i enkelte land I Asia å ha salat I kokende vann noen sekunder feks, men tenker det er litt vel my egentlig. ..

Men altså, mye av maten vi spiser her I Norge har blitt dyrka andre steder, skal vi begynne å koke agurkene eller ferskenene våre også?
Er helt vanlig i enkelte land I Asia å ha salat I kokende vann noen sekunder feks, men tenker det er litt vel my egentlig. ..

Poenget er vel at i Norge har vi rent vann å vaske grønnsakene med, det har de ikke i alle andre land :meh:

Poenget er vel at i Norge har vi rent vann å vaske grønnsakene med, det har de ikke i alle andre land :meh:
Nettopp. I mange andre land må de bruke flaskevann eller ha noe ekstra stoff (klor?) i vannet for å vaske grønnsakene. Kan godt være at de gjør det, og mange steder er vannkvaliteten blitt ganske bra etterhvert. En må nesten se litt an og sjekke lokale forhold.

Spiste alt utenom spekemat på buffeten då eg var på Kreta sist eg var gravid. Skal til Kroatia om 3 vk, tenker det samme der.

Takk for alle innspill :-) har nå vært på Kreta i et døgn, og må si at det med maten stresser meg mer enn hva jeg skulle ønske. Sitter meg en uggen følelse under hvert måltid, men skal prøve å senke skuldrene litt. :-)

Takk for alle innspill :) har nå vært på Kreta i et døgn, og må si at det med maten stresser meg mer enn hva jeg skulle ønske. Sitter meg en uggen følelse under hvert måltid, men skal prøve å senke skuldrene litt. :)

Prøv å ikke stresse så mye at det ødelegger ferien din da. Bare gjør som du gjør hjemme, men ha hygienen i bakhodet. Det går sikkert helt fint :)

Okei, begynte å lure på om det var grønnsakene som brått var mye værre rundt middelhavet. Tenkte ikke så mye på vannet.

det er de trolig, men det kan bare være at bakteriefloraen er annerledes slik at man reagerer likevel. Hvis f.eks lokalbefolkningen drikker springvann da de er vant til det, mens vi som turister vil bli dårlige av det samme.

Back
Topp