Hostesaft, gravid i 5. Mnd

Lillebethi

Andre møte med forumet
Er det noen typer hostesaft jeg kan ta? Sendte bf til apoteket (med streng beskjed om å høre hvilket gravide kan ta), så kommer han hjem med en som det står, GRAVIDE SKAL IKKE BRUKE. Hu som stod på apoteket hadde lest seg opp på nett, at den kunne gravide ta. :/

Fikk kun lov å drikke vann for å lindre hosten :(
Vann med sitron i var mest effektivt selvom det ikke er i nærheten så effektivt som hostesaft. Ringte legen flere ganger å spurte om det var noe jeg kunne ta. Vann og astmaspray var svarer jeg fikk alle gangene.

Står det forresten skal ikke brukes av gravide eller anbefales ikke ??

Da skal den ikke brukes. Legen sa at det var vanskelig med de produktene som var ikke anbefalt siden man ikke visste noe om det påvirket fosteret, de tester jo ikke på gravide såklart. Men de som står skal ikke har mest sannsynlig blitt brukt og hatt en effekt eller inneholder stoffer som man vet påvirker. Så da ville jeg holdt meg på den sikre siden selvom å gå med slik hoste er et mareritt.

Fribol hoste hals drops.. Funker som bare det. Brukte de da jeg hadde mycoplasma lungebetennelse og gravid. De som står sterk på. Selges på apotek

Fribol hoste hals drops.. Funker som bare det. Brukte de da jeg hadde mycoplasma lungebetennelse og gravid. De som står sterk på. Selges på apotek
Er det de som kommer i en boks med grønn etikett?
Greit å vite i tilfelle jeg må gjennom en slik runde flere ganger dette svangerskapet :P

Jeg fikk resept belagt cosylan etter og ikke ha sovet på 1 uke pga hoste. Fikk beskjed om at jeg kunne ta litt før jeg la meg for og få sove. Bedre enn og ikke få kvilt liksom. Men fikk ikke ta det i mange dager.

Da jeg ble lagt inn på sykehus med dobbeltsidig lungebetennelse og bristet ribbein pga hoste fikk jeg den helt vanlige solvipect. Den ble anbefalt i såkalte terapeutiske doser.
Legen fortalte meg at årsaken til at dette står på mange legemiddel er at de ikke får testet det på gravide, og derfor sikrer seg mot søksmål.
Men det er sikkert greit å veie det hele opp mot behovet tenker jeg.

Og god bedring forresten!

Jeg fikk resept belagt cosylan etter og ikke ha sovet på 1 uke pga hoste. Fikk beskjed om at jeg kunne ta litt før jeg la meg for og få sove. Bedre enn og ikke få kvilt liksom. Men fikk ikke ta det i mange dager.
Fikk cosylan jeg også sist uke. Står vel i vedlegget at gravide skal rådføre seg med lege. Fikk beskjed om å ta minst mulig men kunne få lov å ta maks dosen på 10ml 3 ganger daglig. Men merker at babyen blir mye roligere etter jeg har tatt det, så liker det ikke, men noen ganger er man desperat. Heldigvis mer liv de dagene jeg har klart meg uten.

Fikk cosylan jeg også sist uke. Står vel i vedlegget at gravide skal rådføre seg med lege. Fikk beskjed om å ta minst mulig men kunne få lov å ta maks dosen på 10ml 3 ganger daglig. Men merker at babyen blir mye roligere etter jeg har tatt det, så liker det ikke, men noen ganger er man desperat. Heldigvis mer liv de dagene jeg har klart meg uten.
Legen min nektet meg cosylan :( følte det var enormt lite hjelp å få selvom jeg ikke hadde sovet på over en uke.

Jeg fikk cosylan, med beskjed om å kun ta max 5 ml 1 gang i døgnet.
Tok 1 gang og fikk ikke sove etterpå da den ikke virket på meg.
Turte uansett ikke å ta noe mer siden jeg var så nært termin.
På føden fikk jeg en hostesaft som jeg ikke ble enig med meg selv om var så stygg på smak at jeg ikke turte å hoste mer, eller om den faktisk fungerte. Sluttet iallefall å hoste. Hostet ikke på 3 døgn ;)

Jeg fikk cosylan, med beskjed om å kun ta max 5 ml 1 gang i døgnet.
Tok 1 gang og fikk ikke sove etterpå da den ikke virket på meg.
Turte uansett ikke å ta noe mer siden jeg var så nært termin.
På føden fikk jeg en hostesaft som jeg ikke ble enig med meg selv om var så stygg på smak at jeg ikke turte å hoste mer, eller om den faktisk fungerte. Sluttet iallefall å hoste. Hostet ikke på 3 døgn ;)
Sånn hostesaft vil eg og ha :P

Er det noen typer hostesaft jeg kan ta? Sendte bf til apoteket (med streng beskjed om å høre hvilket gravide kan ta), så kommer han hjem med en som det står, GRAVIDE SKAL IKKE BRUKE. Hu som stod på apoteket hadde lest seg opp på nett, at den kunne gravide ta. :/

I pakkningsvedlegget og på felleskatalogen.no skriver de på neste alt at det ikke skal brukes av gravide. Det finnes flere bedre og sikrere kilder som apotek benytter seg av som har annen informasjon. Som farmasøyt brukte jeg selv både cosylan og bisolvon når jeg var gravid med storebror og hadde lungebetennelse.

I pakkningsvedlegget og på felleskatalogen.no skriver de på neste alt at det ikke skal brukes av gravide. Det finnes flere bedre og sikrere kilder som apotek benytter seg av som har annen informasjon. Som farmasøyt brukte jeg selv både cosylan og bisolvon når jeg var gravid med storebror og hadde lungebetennelse.
Skulle definitivt ha kommet inn på forumet tidligere :P
Å komme seg igjennom to uker med intens hoste som førte til oppkast en gang i timen med bare vann som lindring var et hell!!! Nå, to uker etter sliter jeg enda med mye slim i halsen og har fremdeles ikke fått stemmen tilbake :(

Hvordan hosta har du da? Slimhoste eller tørrhoste? Viktig og vite for gjør vondt værre å ta hostesaft for tørrhoste hvis du har slimhoste!

Du kan hvertfall bruke tussin, både som gravid og ammende, ellers så kan du spørre på tryggmammamedisin.no :)

God bedring :)

Back
Topp