Hostesaft/Cosylan eller råd mot hoste?

frumik

Betatt av forumet
Marsboerne 20 18
Jeg har fått utskrevet Cosylan av legen for å ta opp til 10mg/3 ganger daglig fordi jeg har hostet helt siden jeg ble gravid. I snart 17 uker har jeg hostet så mye på natten at det har plaget søvnen, og jeg hoster så mye at jeg brekker meg osv. Når jeg var hos jordmor på kontroll fant hun blod i urinen trolig pga alt trykket som skapes når jeg hoster.

Nå lurer jeg litt på om.. om det er dumt å bruke cosylanen? Jeg snakket med legen som mente det var "verst" å bruke det mot slutten av svangerskapet da det hemmer pusting, og at det skulle gå greit å bruke det en periode da det ville veie opp mot stresset og ubehaget jeg har om natta.

Jeg merker jeg er litt redd for å ta den også er jeg redd for å la vær. Jeg ble forskrevet en mye mindre dose for litt siden og den hjalp jo forsovidt på å dempe hosten, men så kom den tilbake enda verre.

Ville dere brukt den? Er redd jeg skal skade fosteret uansett hva jeg gjør, spesielt siden jordmor fant blod i urinen.
Har dere noen tips mot sånn plagsom tørrhoste? Jeg har prøvd å drikke te/varm drikke, suge på halspastiller, ha en halv løk på rommet om natta og å ligge høyt med hodet og ryggen.

Er kjempefortvila, dette stresser meg veldig mye.. :sorry:

Jeg har også fått Cosylan nå for å få sove skikkelig. Tar en dose til natten og det er det. Jeg har tenkt at det må være bedre for babyen også å få fred og ro og en uthvilt mor enn at jeg bjeffer hele natten.

Jeg hadde tørrhoste.
Prøvde halspastiller og te med ingefær osv uten at d hjalp. Men det som hjalp til meg var det gode gamledagse kjerringrådet med å drikke varm melk med en del ekte honning og bittelitt kanel

Huff. Det er så fælt å hoste som du gjør. Jeg har ikke brukt cosylan under graviditet, men tenker jo at legen har vurdert din helse over risikoen her og at det dermed vil gå bra.

Anbefaler forresten å dele en løk i to og putte halve løken i en skål på nattbordet. Det hjelper sykt mot hoste. Mine små har gått fra å hoste seg i hylskrik til å sove hele natten igjennom. Ja, det stinker... men fy som det hjelper.

God bedring

Mentholatum som smøres på brystkassen har jeg hatt god effekt av.
Også løktrikset som er nevnt over her.

Tusen takk for tips! Skal prøve løktrikset igjen i natt. Drakk litt melk med varm honning i gårkveld (jeg liker ikke melk og heller ikke honning, men sammen var det ganske okei), og det hjalp litt.

Bare for å nevne det med blod i urinen, så trenger ikke det å være fare-tegn. Det har jeg hatt på hver kontroll til nå med tvillingene, og hadde det også ofte med nr 2. Prøven ble sendt til dyrking hver gang, men aldri funnet noe mer galt. Jeg merket ikke noe galt selv heller, og var frisk bortsett fra hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme - spydd til den dagen begge de første ble født, og spyr denne gangen også).

Back
Topp