Hoster så hun brekker seg en gang per natt

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
Jenta vår på 1,5 år får kraftig hoste med slim som hun sliter med å få opp. Hun hoster så hun brekker seg. Hun får det mellom 1:00-5:00 hver natt og ødelegger nattesøvnen hennes.
Jeg vasker ned rommet hennes to ganger i uka, skifter sengetøy, lufter dyne og madrass. Rommet hennes var nyoppusset i sommer og vi ventet med å flytte henne inn til det ikke luktet av panelgass lenger, og vasket ned vegger og tak igjen.
Hostingen startet før jul. Men det er kun en gang hver natt. Aldri om dagen.

Hva kan dette være?
Jeg er så i tvil på om det kan bli bomtur til legen. Ringer helsestasjonen når jeg har tid.
Dere damer har så mye fine innspill så kanskje jeg kan få noe svar som er nyttige:)

Jenta vår på 1,5 år får kraftig hoste med slim som hun sliter med å få opp. Hun hoster så hun brekker seg. Hun får det mellom 1:00-5:00 hver natt og ødelegger nattesøvnen hennes.
Jeg vasker ned rommet hennes to ganger i uka, skifter sengetøy, lufter dyne og madrass. Rommet hennes var nyoppusset i sommer og vi ventet med å flytte henne inn til det ikke luktet av panelgass lenger, og vasket ned vegger og tak igjen.
Hostingen startet før jul. Men det er kun en gang hver natt. Aldri om dagen.

Hva kan dette være?
Jeg er så i tvil på om det kan bli bomtur til legen. Ringer helsestasjonen når jeg har tid.
Dere damer har så mye fine innspill så kanskje jeg kan få noe svar som er nyttige:)

Nå vet jeg ikke hva det kan være og anbefaler absolutt en tur til legen om magefølelsen sier så. Men har du forsøk å heve hodeenden i senga litt? Vi måtte det da en langvarig forkjølelse ødela nattesøvnen fullstendig. Det kan jo også være for tørr luft inne hos henne sånn at luftveiene blir irriterte av det.

Er du bekymret oppsøker du lege.

vår gutt hostet også og kastet opp på natta en periode. Og det var nok fordi det var nye slim som dannet seg da han ble liggende flatt. Var også forkjølet i samme periode.
Lå å ventet på lyden av brekningshosten på natta.

prøvde så godt jeg kunne å rense nese før sengetid, samt heve hodeenden på sengen.

Ta kontakt med kege eller hs om du er bekymret <3

Sånn holdt vår på ved forkjølelser leeenge... utrolig slitsomt for alle parter. Jeg hadde han med til lege mange ganger og eneste hjelpen jeg fikk var at det er vanlig :) men det kan være noe annet for ditt barn, så oppsøk lege om du er bekymret. Men det kan som sagt være normalt for noen barn ved forkjølelser, for andre kan det være tegn på astma/ infeksjonsutløst astma.
Jeg har vel prøvd alt mulig som prøves kan for å lindre hoste, så det er her det som funket for oss i perioder med mye slimhoste/hosteanfall etter innsovning.
  • Hevet sprinkelseng, 3 bøker under beina og i tillegg en tynn dunpute under selve madrassen
  • 1 teskje honning hver dag i hosteperidoder så sant barnet er minst 12 mnd. Forskning har vist at dette er mer effektivt enn det som er av slimløsende å få til de under 6 år, og legen sa også til meg at slimløsende hostesaft til de minste er veldig lite effektivt. Har for øvrig prøvd Bisolvon fra 2 år uten effekt.
  • Kjølig soverom, lufte gjennom, skifte sengetøy ofte, støvtørke (som du allerede gjør)
  • Sørge for at barnet drikker mye vann, kjøpt gjerne en ny morsom flaske eller tilby fra glass/kopp om det er mer spennende.
  • Alle produkter med mye kumelk øker mengden slim, så i perioder med mye hoste/slimhoste har vi tatt pause fra kumelk og yoghurt
  • Damp kan også hjelpe på å løsne slim, så feks skru på veldig varmt vann i dusjen og la badet bli fullt av damp før du gir barnet et bad.
  • Løfte barnet opp i starten av hosteanfallet for å prøve forhindre at det til slutt blir oppkast
Men oppkast ved hoste er i følge legen et «godt» tegn på at forkjølelsen nærmer seg slutten og at slimet er iferd med å løsne opp. Vi har mellom 8 mnd og 2 år hatt 3 større forkjølelsesperider hvor det var flere netter med hoste som førte til slimoppkast.. Men ikke noe problem på over et år nå, så satser på at han har vokst det av seg nå, selv om han enda kan få en del hoste ved forkjølelse.

Har hatt en sånn periode her også. Viste seg at det var litt trangt i nesa så vi bruker en nesespray på kvelden som skal åpne. ØNH sa det kom av veksten. Og at han mest sannsynlig blir bedre da "åpningen" blir større.

Hadde det ganske likt da storesøster var rundt samme alder. Kan være et tegn på barneastma, altså at luftveiene er litt trange. Jenta vår tok flutide innhalasjoner x2 per dag og etter en måneds tid var det helt borte. Hadde også ventoline ved behov, men tror vi trengte det kun en gang. Hun vokste det av seg etter ca ca 1,5 år tror jeg det var :)

Back
Topp