Hoste

Miss_30

Forumet er livet
Septembergull'17
Har en fireåring som har hosta i mange uker nå etter forkjølelse. Formen er bra. Kan det være at han burde prøve astmamedisin? Storebroren har brukt medisin i mange år, men han ble veldig syk først da. Så fort han begynner å hoste, så gir vi medisin i noen dager, så går det over.

Det må du nesten til lege for å avgjøre :)
Men hos oss så har tilbakemeldingen vært at så lenge pusten ikke er anstrengt, så er det ikke behov for medisiner. Min gutt er nok et «hostebarn», forkjølelser setter seg raskt i øvre luftveier og han kan ha hoste lenge etter en forkjølelse, og ganske intens hoste når han akkurat har blitt forkjøla. Siden jeg ikke har helt erfaring med hva som er vanlig av hoste, har jeg hatt han med til lege to ganger i høst og fått samme tilbakemelding for akkurat hans hoste. De er også interessert i å høre om han har mye energi og orker å leke og spurte rundt som vanlig. Utenom når han akkurat har blitt syk og de neste dagene, virker det ikke som noe stopper han i å være spinnvill :wacky:
Tar etter tips fra legen pause fra å drikke kumelk og spise yoghurt når han er forkjøla, for ikke å irritere slimhinnene mer enn nødvendig.

Her er nok ikke leger enige om hva som er best. Men legen her gav oss astmamedisiner pga langvarig hoste, han slet lite, til ingenting med pusten da. Kun når han var potte tett.
Vi gav i starten kun ved forkjølelser og hosten gav seg mye fortere.
Han har i dag astma og har et helt annet behov for medisiner.

Det må du nesten til lege for å avgjøre :)
Men hos oss så har tilbakemeldingen vært at så lenge pusten ikke er anstrengt, så er det ikke behov for medisiner. Min gutt er nok et «hostebarn», forkjølelser setter seg raskt i øvre luftveier og han kan ha hoste lenge etter en forkjølelse, og ganske intens hoste når han akkurat har blitt forkjøla. Siden jeg ikke har helt erfaring med hva som er vanlig av hoste, har jeg hatt han med til lege to ganger i høst og fått samme tilbakemelding for akkurat hans hoste. De er også interessert i å høre om han har mye energi og orker å leke og spurte rundt som vanlig. Utenom når han akkurat har blitt syk og de neste dagene, virker det ikke som noe stopper han i å være spinnvill :wacky:
Tar etter tips fra legen pause fra å drikke kumelk og spise yoghurt når han er forkjøla, for ikke å irritere slimhinnene mer enn nødvendig.
Så han hoster i ukesvis etter forkjølelse?

Her er nok ikke leger enige om hva som er best. Men legen her gav oss astmamedisiner pga langvarig hoste, han slet lite, til ingenting med pusten da. Kun når han var potte tett.
Vi gav i starten kun ved forkjølelser og hosten gav seg mye fortere.
Han har i dag astma og har et helt annet behov for medisiner.
Han har ingen problemer med pusten, men hosten har aldri vart så lenge som nå. Sikkert hosta i bortimot 2 mnd. Ble forkjøla to ganger på veldig kort tid også, noe som er ulikt han.

Han har ingen problemer med pusten, men hosten har aldri vart så lenge som nå. Sikkert hosta i bortimot 2 mnd. Ble forkjøla to ganger på veldig kort tid også, noe som er ulikt han.
Sånn det var her før vi begynte med medisiner. Neste forkjølelsen kom før hosten fra forrige var over. Hosta og hosta, sov dårlig pga det og det ble en litt vond sirkel.

Sånn det var her før vi begynte med medisiner. Neste forkjølelsen kom før hosten fra forrige var over. Hosta og hosta, sov dårlig pga det og det ble en litt vond sirkel.
Synes det er så vanskelig å avgjøre om jeg skal ringe legen eller ikke. Er verst om morgenen og på ettermiddagen. Hoster litt om natten, men ikke mye og ikke går det utover søvnen. Burde sikkert ringt da de åpna i dag, men så utsetter man da:rolleyes:

Så han hoster i ukesvis etter forkjølelse?

Ja, eller det kan være opphold med mindre/lite hoste mellom forkjølelsene. Var en lege på god morgen Norge som sa at barn normalt har ti luftveisinfeksjoner i løpet av en høst+vinter. Men noen utarter seg bare som litt økt snør noen dager feks.
Uansett, har laget oversikt og sønnen min har vel faktisk hatt 7 ulike forkjølelsesrunder. Den siste var bar litt mer snør og noen runder med lette hostekuler to-tre netter. Da vi hadde RS-virus tidligere i høst hosta han typ hele dagen og natta i en hel uke, til han spydde opp masse slim flere ganger også. Hosten hang i lenge.
Lege sa at så lenge det var korte opphold på noen dager mellom hver runde var det vanlig :banghead: har hatt litt bytte av lege og vikarer så er 4 ulike som har sagt det samme, to ulike kontor :p
Men som sagt, jeg kan jo ikke avgjøre om hosten gutten din har er samme type og i kategori vanlig. Men det er ganske vanlig med en del hoste på vinterstid for barn :) jeg har jo spurt om det samme her på forumet før, og mange svarer at de har fått medisin, så jeg tenkte utfra det at mengden hoste hos oss var uvanlig. Men det er nok bare tilfeldig at det er mange med barn som har astma som svarer tror jeg. De deler jo helst ikke ut medisin unødvendig. Samboer hadde forresten astma som barn, og foreldrene hans synes sønnen min har hatt astmalignende hoste som også har gjort med urolig. Men hos lege er det altså helt vanlig hoste.

Uansett, er du bekymra så bestill en legetime. Kan være helt annen type hoste enn det gutten min har og da kan det godt være legen synes han skal prøve medisiner ;)

Last edited:
Synes det er så vanskelig å avgjøre om jeg skal ringe legen eller ikke. Er verst om morgenen og på ettermiddagen. Hoster litt om natten, men ikke mye og ikke går det utover søvnen. Burde sikkert ringt da de åpna i dag, men så utsetter man da:rolleyes:
Jeg ville ringt. Det er ikke ålreit å gå å hoste hele tiden. Da får man avklart hva man skal gjøre.
Jeg tok det bare tilfeldig opp med legen når vi var der for noe helt annet, og ho tok det på alvor vi fikk med medisiner hjem for utprøvning. Vi så bedring etter kort tid.

Back
Topp