Hoste hos barn

Miss_30

Forumet er livet
Septembergull'17
Begge barna ble syke før helgen, men eldste slapp unna lettvint egentlig. Begynte med hoste. Yngste blir liksom ikke bedre og har gått fra tørrhoste til slimhoste. Hosta til han nesten kasta opp da han stod opp. Når bør jeg ringe legen og få sjekket det opp? Han pleier kun å være syk et par dager, men nå er det andre gangen på 1 mnd. Eldste tar astmamedisin når han blir syk, så jeg tror kanskje det er derfor han slipper lettvint unna. Kompisen hans som var på besøk her forrige uke, er fortsatt syk. De ble syke samtidig.
Formen til yngste er bra da. Det har den vært hele tiden. Litt feber på lørdag bare.
 
Hadde min med til lege pga det samme, og der var legen mer sånn.. ta kontakt om det går flere uker/måneder med hoste uten opphold med friske perioder på 1-2 uker mellom hver forkjølelelsesrunde. Så lenge han ikke har problemer med å puste, er hoste hos barn veldig vanlig. Vi har bare ikke vært så vandt med det i det siste. Kom på at sist vi hadde noe slik i hus var januar 2020, så det gir jo mer mening. De mer hissige forkjølelsesvirusene har ikke vært i omløp på lenge nå, og ikke blitt spredd mellom folk heller.
Vi har hatt 3 forkjølelser siden midten av august nå, 2 av dem med hoste som sitter i et par uker. Flere netter hvor han hosta mer eller mindre konstant fra 3 og til vi stop opp, og hoste til han kastet opp (men svelget spyet så det kom ikke ut). Og hoste jevnt og trutt hele dagen, typ hvert femte sekund. Forklarte for legen,og det er ikke unormalt men veldig plagsomt. Og når jeg tenker meg om, husker jeg jo å ha hatt forkjølelser med mye hoste i oppveksten. Utenom de standardtipsene med kjølig soverom og hevet hodeenden, ble jeg anbefalt ikke å gi barnet meieriprodukter som yoghurt og melk når hosten er som verst, og særlig ikke rett før leggetiden. Ta kontakt med lege om du er bekymra og såklart om det virker som han har tungt for å puste.
 
Last edited:
Hadde min med til lege pga det samme, og der var legen mer sånn.. ta kontakt om det går flere uker/måneder med hoste uten opphold med friske perioder på 1-2 uker mellom hver forkjølelelsesrunde. Så lenge han ikke har problemer med å puste, er hoste hos barn veldig vanlig. Vi har bare ikke vært så vandt med det i det siste. Kom på at sist vi hadde noe slik i hus var januar 2020, så det gir jo mer mening. De mer hissige forkjølelsesvirusene har ikke vært i omløp på lenge nå, og ikke blitt spredd mellom folk heller.
Vi har hatt 3 forkjølelser siden midten av august nå, 2 av dem med hoste som sitter i et par uker. Flere netter hvor han hosta mer eller mindre konstant fra 3 og til vi stop opp, og hoste til han kastet opp (men svelget spyet så det kom ikke ut). Og hoste jevnt og trutt hele dagen, typ hvert femte sekund. Forklarte for legen,og det er ikke unormalt men veldig plagsomt. Og når jeg tenker meg om, husker jeg jo å ha hatt forkjølelser med mye hoste i oppveksten. Utenom de standardtipsene med kjølig soverom og hevet hodeenden, ble jeg anbefalt ikke å gi barnet meieriprodukter som yoghurt og melk når hosten er som verst, og særlig ikke rett før leggetiden. Ta kontakt med lege om du er bekymra og såklart om det virker som han har tungt for å puste.
Da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet da:p Hoster som verst når han står opp tydeligvis, for gir seg litt etter hvert. Hoster ofte, men går litt lenger tid mellom hver gang. Kasta nesten opp i dag tidlig og fikk så vondt av han. Han er vanligvis sjelden syk. Allmenntilstanden er veldig bra, så han er liksom ikke syk-syk heller. Bare den hosta som sitter langt nede høres det ut som.
 
Høres ut som det samme vi har her hjemme, både treåringen, babyen på 7 måneder og vi hoster og er tette :dead: Hos oss er de voksne verst rammet faktisk, jeg er skikkelig redusert, haha.

Spent på hvordan forkjølelsessesongen blir i år, kjenner jeg :p
 
Høres ut som det samme vi har her hjemme, både treåringen, babyen på 7 måneder og vi hoster og er tette :dead: Hos oss er de voksne verst rammet faktisk, jeg er skikkelig redusert, haha.

Spent på hvordan forkjølelsessesongen blir i år, kjenner jeg :p
Det skal bli spennende å se fremover ift sykdommer vi har vært skånet for i så lang tid. Selv har jeg ikke vært syk på en stund( bank i bordet) hvis en skal se bort ifra bivirkninger fra vaksina. Før korona var jeg skikkelig forkjøla annen hver måned. Skikkelig bra immunforsvar:p God bedring til dere:)
 
Hadde min med til lege pga det samme, og der var legen mer sånn.. ta kontakt om det går flere uker/måneder med hoste uten opphold med friske perioder på 1-2 uker mellom hver forkjølelelsesrunde. Så lenge han ikke har problemer med å puste, er hoste hos barn veldig vanlig. Vi har bare ikke vært så vandt med det i det siste. Kom på at sist vi hadde noe slik i hus var januar 2020, så det gir jo mer mening. De mer hissige forkjølelsesvirusene har ikke vært i omløp på lenge nå, og ikke blitt spredd mellom folk heller.
Vi har hatt 3 forkjølelser siden midten av august nå, 2 av dem med hoste som sitter i et par uker. Flere netter hvor han hosta mer eller mindre konstant fra 3 og til vi stop opp, og hoste til han kastet opp (men svelget spyet så det kom ikke ut). Og hoste jevnt og trutt hele dagen, typ hvert femte sekund. Forklarte for legen,og det er ikke unormalt men veldig plagsomt. Og når jeg tenker meg om, husker jeg jo å ha hatt forkjølelser med mye hoste i oppveksten. Utenom de standardtipsene med kjølig soverom og hevet hodeenden, ble jeg anbefalt ikke å gi barnet meieriprodukter som yoghurt og melk når hosten er som verst, og særlig ikke rett før leggetiden. Ta kontakt med lege om du er bekymra og såklart om det virker som han har tungt for å puste.
Dette var kjekt å lese! Vesla her hoster også helt forferdelig nå, men kan jo huske at legen sa nettopp dette til oss også da eldstemann sleit fælt med hosting. Null melk på kvelden her, og det forebygger natthosten. Men hun har hatt lite matlyst, så vi holder henne hjemme i dag også. Vært dårlig siden tirsdag eller onsdag i forrige uke.

God bedring til deres! Her har alle hosta, mens jeg har gått klar enn så lenge. Helt greit, i og med at jeg snart er 31 uker på vei og ikke kjenner behov for heftig hosting nå.. :eek:
 
Her har både mannen,jeg og sønnen vår hostet i 4 uker snart av og på :eek: slitsomt og frustrerende..men føler det er noe som mange sliter med om dagen :(
 
Her har både mannen,jeg og sønnen vår hostet i 4 uker snart av og på :eek: slitsomt og frustrerende..men føler det er noe som mange sliter med om dagen :(
Det er nok bare sånn det er om dagen. Mange som sliter med sykdom og hoste. Gikk fort over her heldigvis. Håper det blir lenge til neste runde. Er så vondt med syke barn.
 
Back
Topp