Hos jordmor

lillesøster

Flørter med forumet
Regner med mange av dere allerede har vært hos jordmor? Jeg har ikke vært enda, men skal om en ukes tid og lurer fælt på hva man gjør der. Noen som kan fortelle litt?

Jeg har kun vært hos fastlegen et par ganger. Vet ikke om jeg skal til jordmor. Har time hos fastlegen ca en gang i måneden. 

Jeg har ikke vært, og skal ikke før i uke 24 eller noe... Går til legen min på kontroller.
Men har vært hos jordmor i tidligere svangerskap. Husker hun målte symfysen, lyttet på hjertelyden, målte blodtrykket og pratet.
Så fikk jeg litt blader og svangerskapsbok. Tror jeg leverte urinprøve til henne også.
Pluss veiing ;)

Mer kommer jeg ikke på =)

Var ikke hos JM i forrige svangerskap, men tenkte å prøve en gang denne runden. Om ikke annet, for morro skyld :)

Jeg skal til JM denne uken, men da fordi jeg ba om en tidlig time pga tidligere svangerskap og behov for å prate. Aldri vært på en "normal" time. Hvordan i alle dager måler man symfysen? Er en liten tjukkas jeg, kanskje det blir helt feil da? ^^

Jeg var i dag faktisk. Siden jeg ikke hadde fått noe helsekort enda så fylte ho ut i dag. Prater masse og får masse info. Så tar ho symfysemålet og hører etter hjertet til babyen. Og måler blodtrykk. I tillegg så må du levere urinprøve. Nja tror det var alt vi gikk gjennom idag.

Mye skravling første gangen. Skal i desember nå, men var jo der sist svangerskap. Mye skravling, måling av livmor, hjertelyd... urinprøve vil hun ha hver gang av meg i allefall. I grunn mye skravling om alt mulig :)

Anbefaler å gå til jordmor og ikke bare til lege. Jordmor er jo ekspert på svangerskap og fødsel, og det blir mye mer prat der enn hos legen som er mer medisinsk fokusert liksom. Ikke minst når fødselen nærmer seg så er det godt å kunne snakke med jordmor om alt man lurer så. Jeg går annenhver gang hos lege og jordmor og er veldig fornøyd med det. Begge sjekker urinprøve, måler blodtrykk og lytter etter hjertelyden. Etterhvert blir det måling og sånn av magen.

Kun vært hos legen 1 gang i uke 11 for blodprøver. jeg er 2 gangs, og veldig avslappet denne gangen, og snakket med jordmor, så skal dit uka etter ordinær ultralyd:) På første time er det mte snakk og evt lytte etter hjertet:) Jeg har doppler hjemme, så det gjør jeg jevnlig selv også :P Men godt og komma i gang og få litt system på kontrollene også :)

Takk for svar jenter :) Litt mindre "skummelt" når man vet litt hva man går til.

Back
Topp