Hos jm i dag - trenger litt hjelp/svar

FruA

Mamma til 3 :)
Oktobermirakler 2013
Jeg var hos jm i dag, alt fint med lille i magen, vokser jevnt og fint :) Men jeg hadde mest sannsynlig uvi (kjenner ingenting, men slik var det når jeg var gravid med første også) + at hun så på en glukosetest jeg tok for 4 uker siden - jeg fikk beskjed om at den var fin da, men hun syns den var litt for høy, helt i grenseland. Så da må jeg passe kostholdet.

At jeg skal ligge unna sukker - godteri og is osv det er jo greit, men det er vanskelig med vanlig mat, synes jeg.. Hva kan jeg egentlig spise? Hun ramset opp en hel haug jeg skulle ligge unna, men kjenner at middag virker litt vanskelig.. Kan jeg spise kjøtt, fisk osv? Har noen noen forslag til måltider? Jeg skal ligge unna poteter og pasta og ris, men salat er greit? Kommer ikke på noe nå som virker godt :/ Og jeg skal ikke spise søt frukt, men gjelder det bær også? Og hvilken frukt kan jeg egentlig spise? Finnes det en liste eller noe jeg kan finne noen plass?

Pass på ris, poteter og pasta. Prøv å unngå mye fabrikatmat, da det ofte inneholder en del sukker. Pass også på gjær og melbakst. Kjøtt og fisk er helt rene produkter, så det kan du fint spise :)

Du kan fint spise frukt, men det er jo en del druesukker i mye, så du trenger ikke forspise deg :) Velg eventuelt frukter som har minst av det :)

Det lureste (uansett egentlig) er å spise rene råvarer. Rent ubehandlet kjøtt og fisk.
Også grønnsaker og salater. Har kan du jo variere i det uendelig :)

Hold deg unna sukker, poteter, pasta, fint mel og ris.

Ok, takk :) Det er kanskje ikke så innviklet som det hørtes ut når hun ramset opp nei-mat :P Får holde meg til ren mat, da :)

Fisk, kjøtt, kyllling.. Salat må jo være greit :) Og kanskje velg grønnsaker fremfor frukt? Eller de fruktene/bærene med mindre fruktsukker i.
Du kan jo lage mange middager sånn som du vanligvis gjør, men bytte ut potet og pasta med andre alternativer? Du får sikkert litt inspirasjon om du ser på LCHF-oppskrifter, for de holder seg jo unna potet og sånt pga. karbohydratene :-) Finnes jo mange LCHF-brødtyper du kan lage også, som består av grovere mel, ikke sukker osv.. Vet ikke om det kan funke? :)

Noen eksempler i farten:
- Ovnsbakt laks med diverse grønnsaker (gulrot, paprika, mango, kål osv)
- Kjøtt med skikkelig salat til (lag gode og innholdsrike salater)
- Kyllingsalat

Ja, det er sikkert mye å velge i, egentlig.. Fikk bare litt panikk når jm sa at feks kokte gulrøtter var dårligere enn rå (kunne spises, men likevel), og jeg tenkte at gulrøtter er jo sunt - men likevel ikke bra (nok)!! ANGST! Hva nå?? :P

Takk for bra forslag forresten :)

Da eg va hos diabetes overlegen pga min glukosetest som va litt i overkant så sa han at eg kunne spise ALT me måte selvfølgelig...
Tenke på kordan man fordele råvaran på tallerken... ;)
Bruke lett syltetøy kontra vanlig... Osv.
Holde meg unna Juice da det e mye sukker i..

For all del IKKJE tenke på lavkarbo!

Se på ka matvaran inneholde, det som står først e det mest av...
F.eks nugatti max som e mindre sukker enn den vanlige, men enda e det sukker som står først på innholdslista!

Eg har klart å holde mitt i sjakk...
Måle fastende blodsukker en gang i uken og så lenge det e under 7-7 1/2 va alt ok sa han!

Har ikkje fått svar på siste glukosebelastning så veit ikkje kordan det va!

Ja, det er sikkert mye å velge i, egentlig.. Fikk bare litt panikk når jm sa at feks kokte gulrøtter var dårligere enn rå (kunne spises, men likevel), og jeg tenkte at gulrøtter er jo sunt - men likevel ikke bra (nok)!! ANGST! Hva nå?? :P

Når man koker grønnsaker forsvinner mye av vitaminene og tilskuddene.. du får rive råe gulrøtter til middagen - er jo mye bedre også spør du meg ;-)

Sendt fra mobilen.

Da eg va hos diabetes overlegen pga min glukosetest som va litt i overkant så sa han at eg kunne spise ALT me måte selvfølgelig...
Tenke på kordan man fordele råvaran på tallerken... ;)
Bruke lett syltetøy kontra vanlig... Osv.
Holde meg unna Juice da det e mye sukker i..

For all del IKKJE tenke på lavkarbo!

Se på ka matvaran inneholde, det som står først e det mest av...
F.eks nugatti max som e mindre sukker enn den vanlige, men enda e det sukker som står først på innholdslista!

Eg har klart å holde mitt i sjakk...
Måle fastende blodsukker en gang i uken og så lenge det e under 7-7 1/2 va alt ok sa han!

Har ikkje fått svar på siste glukosebelastning så veit ikkje kordan det va!

Ingen som har sagt at hun skal gå lavkarbo da :-p men se på lavkarbooppskriftene fordi de har mye inspirasjon til middager uten potet, pasta osv! Er jo mye godt man kan lage med kjøtt og fisk, men bytte ut tilbehøret :-)

Sendt fra mobilen.

Takk for svar, dere :) Neida, jeg skal ikke bli helt lavkarbo ;) Og kan være jeg ble mer "skremt" enn jeg burde bli, men skal tilbake om to uker for sjekk, så da kan jeg jo høre enda mer. Sikkert fornuftig å kunne spise omtrent alt, bare mindre av noe. Sukker og kaker osv måtte jeg vente med til etter fødselen, men det er ikke noe problem. Verre med de dagligdagse matvarene :P Særlig siden jeg er så glad i banan, som kanskje ikke er så lurt å spise mye av..?

Ingen som har sagt at hun skal gå lavkarbo da :-p men se på lavkarbooppskriftene fordi de har mye inspirasjon til middager uten potet, pasta osv! Er jo mye godt man kan lage med kjøtt og fisk, men bytte ut tilbehøret :-)

Sendt fra mobilen.

Eg sir bare ka diabetes overlegen sa...
Pga min fastlege satte meg først på lavkarbo kur da glukosebelastniga va litt forhøya...
Dia.legen steila fullstendig...
Han var veldig opptatt av at folk ikke skulle slite seg ut me å tenke mat,mat,mat hele tiden ;)
Man skulle nyte å gå gravid ;)

Eg spis frukt og egentlig alt som normalt ;) men med begrensninger ;)
Han sa og at man ikkje trenkte kutte ut potet, pasta.... Men heller tenke at man ikke hadde disse samtidig til middag ;)

Tar et kakestykke i selskap, men begrenser str ;)
Tar meg en kose kveld me godis ;)
Det er bedre å spise alt på en gang enn å gå å små spise sa han ;)

Eg drakk 1-2 glass juice hver dag, det har eg heeeeit slutta me ;)
Han sa ikke noe om rå grønnsaker kontra kokte... Grønnsaker er grønnsaker og viktig uansett ;)

Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes og synes faktisk det var mye lettere å legge om kosten enn jeg hadde trodd. Spiser poteter, ris og pasta, men i halv mengde enn tidligere. Spiser lite frukt, heller mer grønnsaker. Kutter opp kålrot, gulrot, neper, eller tar med en pose sukkererter på jobb som mellommåltid. Har gått ned på brødmengde, men spiser det fortsatt. Grove knekkebrød med masse pålegg, tomater og agurk er kjempegodt. Wasa har små pakker med ferdigsmurte knekkiser som er kjekke å ha i veska. Har kuttet ut juice, godis og søtsaker og flyttet mitt kjære melkeglass til kvelds i stedet for til frokost. Dette har funket for min del iallefall. Fastende og langtidsblodsukker er finfint og glukose etter måltid er mellom 6 og 7.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Og så spiser jeg 5 til 6 måltid pr dag i stedet for 3 store måltid som jeg gjorde før. Holder blodsukkeret mye mer stabilt tydeligvis.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Back
Topp