Horribelt at de skal tjene så grovt på sorg :'(

Dramadama

Gift med forumet
Jeg sitter og ser på priser på blomsterkranser til begravelsen til farfar, og tenkte vi skulle ha et fint lite rødt hjerte som skal være fra alle oldebarna, men prisene er jo helt ville :-O

Begynner på en tusenlapp og kryper helt opp til 2500,-  Hjelpe meg...  Visste virkelig ikke at det er så dyrt. Heldigvis er vi fire stk som skal spleise..

Noen som vet hvor mye en begravelse koster i snitt? Pappa døde for to år siden, men husker ikke hvor mye jeg betalte, eller hvor mye regninga kom på...

Mammas begravelse kom på totalt 20.600 fra begravelsesbyrået, innkludert vår krans og alt det der hopprennnet. Vi valgte å ikke ha kaffen der som de har samarbeid med, vi hadde det på ett gratis lokale, og hadde bakt selv/kjøpt noen kaker, pluss at vi hadde snitter som var selvlaget. Kaffe fikk vi på lokalet. Var på sykehjemmet der pappa var innlagt. 

Kommer helt ann på hvor du bestiller. Mestergrønn er ganske rimelige på blomster.

Da bestefar døde  i 2008 kom det på ca 10000, men det var helt enkelt, kun kiste og minnestund.

Pappa døde også i 2008, og stemora mi svidde av 35000 på begravelsen.

Overslaget vi fikk var på 26.000 eller noe, men det var med kaffen etterpå. 

Det er faktisk ikke så voldsom fortjeneste på det. I en krans er det mye blomster, og det tar ganske mye tid å lage en.. Vi har ikke noe særlig større fortjeneste på det enn på andre ting vi lager..

MiniMoi skrev:
Det er faktisk ikke så voldsom fortjeneste på det. I en krans er det mye blomster, og det tar ganske mye tid å lage en.. Vi har ikke noe særlig større fortjeneste på det enn på andre ting vi lager..

Synes likevel det var en vill pris :(
Men fant en kjempefin en til 1350,- så da får vi se hva den lokale blomsterbutikken har å tilby i morra.
Men er det sånn at de båndene må bestilles ved siden av? Hvor mye ekstra koster det isåfall?

(Jeg bare regner med at du jobber i blomsterbutikk siden du skrev "vi")  ;)

Jeg jobba som blomsterdekoratør før i tiden, men om du nå tror jeg skal forklare hvorfor det koster så mye, så tar du feil!
Det er nok forskjellig fra plass til plass, men der jeg jobba kosta ett medium hjerte 1800,-
Da brukte vi svinnvarer (varer som allerede skulle kastes) for den skal jo bare være fin den ene dagen. Så har du selve oasisen (det grønne man setter blomstrene i) men den koster ikke all verden (ca.100,-?). Så har du arbeidspenger på ca. 100-200,- (kommer an på hvor rask og flink du er). Og så kommer frakt og bånd (men det kom i tillegg til den første prisen).
Så sånn realistisk sett er ett hjerte verdt 600-700,-. Men det er jo sånn det funker. Er det begravelse så kan man jo skru opp prisene, for folk kjøper det alltid likevel. Det er ikke mange som ikke kjøper kranser eller hjerter i (nære) begravelser...
Samme med burdebuketter. En vanlig rundbundet bukett koster 500,-. En rundbundet brudebukett koster 1500-2000,-

Det er sykt. Og skammelig.

huff ja,sitter å ser litt selv om dagen,vi skal ha til min svigerfar,ville priser i mine øyne.... Tror denne begravelsen kommer på ca 20.000 men da er gravsten utenom

uansett om de tjener mye på det ,eller ikke, så er det en ekstra stor belastning når man må ut med penger man kanskje ikke har, i tillegg til sorgen :(

Ja, det koster penger for kranser og brudebuketter. Og kista koster endel, og begravelsesbyrået koster. Men la oss være realistiske her. Alt dette kommer fra bedrifter som ikke bare skal overleve, men også tjene penger. Og mtp hvor sjeldent hver enkelt av oss kjøper nettopp disse tingene, så er det oberlevbart.

tror svigerfar sin kom på rundt 23000, og da var det mye de ikke hadde med.. Også kommer jo gravstenen utenom, og den kunne visst koste opp mot 20.000... Så ja dyre saker..

Kleo79 skrev:
 Og mtp hvor sjeldent hver enkelt av oss kjøper nettopp disse tingene, så er det oberlevbart.

uff.. ja, får håpe det ikke blir noe man kjøper titt og ofte.

man kan vel søke om støtte til dette og ?

Svigerinna mi mistet moren sin i sommer, og hun måtte ut med rundt 25.000 totalt.
Det finnes dog støtteordninger, så det er bare å søke.

Jeg skjønner jo tankegangen, at det virker horribelt å bruke titusener på å gravlegge en man er glad i - men alt man bruker; som kiste, blomster osv. kommer fra bedrifter som må tjene til livets opphold. Det meste bunner ned i business... Men som sagt; jeg forstår jo at det kan virke litt surrealistisk og tilogmed urettferdig å betale så mye.

Serenity skrev:

Kleo79 skrev:
 Og mtp hvor sjeldent hver enkelt av oss kjøper nettopp disse tingene, så er det oberlevbart.

uff.. ja, får håpe det ikke blir noe man kjøper titt og ofte.

man kan vel søke om støtte til dette og ?

Joda, det er overlevbart. Men aldri i verden om jeg personlig hadde hatt råd til å gravlegge noen nær meg om jeg måtte stått for størsteparten av regningen..

Aner ikke hva som er vanlig, søstra mi er blomsterdekoratør så hun lager jo alt vi i familien trenger av ting, så er for det meste blomstrene og evnt andre ting som blir brukt vi betaler for. Men det er jo dyrt med slike oppsetter. Da farfar døde i sommer hadde vi rødt anker fra oldebarna, rødt hjerte fra oss barnebarna og rund krans fra barn og svigerbarn.  Hver ting kom på rundt 1500-2500 tror jeg, men skal ikke si helt sikkert. Men vi spleisa så da ble det ikke så mye på hver.

Ja, dyrt med begravelse og alt som hører med...
Pappa sin begravelse i 2008 kom på nesten 40000 inkludert steinen som kosta 18000...
Fikk trekt i fra noe på arveavgiften, men det var ikke mye...

Kleo79 skrev:
Ja, det koster penger for kranser og brudebuketter. Og kista koster endel, og begravelsesbyrået koster. Men la oss være realistiske her. Alt dette kommer fra bedrifter som ikke bare skal overleve, men også tjene penger. Og mtp hvor sjeldent hver enkelt av oss kjøper nettopp disse tingene, så er det oberlevbart.

Helt enig.

*lykkeligst* skrev:
Jeg jobba som blomsterdekoratør før i tiden, men om du nå tror jeg skal forklare hvorfor det koster så mye, så tar du feil!
Det er nok forskjellig fra plass til plass, men der jeg jobba kosta ett medium hjerte 1800,-
Da brukte vi svinnvarer (varer som allerede skulle kastes) for den skal jo bare være fin den ene dagen. Så har du selve oasisen (det grønne man setter blomstrene i) men den koster ikke all verden (ca.100,-?). Så har du arbeidspenger på ca. 100-200,- (kommer an på hvor rask og flink du er). Og så kommer frakt og bånd (men det kom i tillegg til den første prisen).
Så sånn realistisk sett er ett hjerte verdt 600-700,-. Men det er jo sånn det funker. Er det begravelse så kan man jo skru opp prisene, for folk kjøper det alltid likevel. Det er ikke mange som ikke kjøper kranser eller hjerter i (nære) begravelser...
Samme med burdebuketter. En vanlig rundbundet bukett koster 500,-. En rundbundet brudebukett koster 1500-2000,-

Det er sykt. Og skammelig.

Helt riktig. det samme gjorde vi der jeg jobbet som blomsterdekratør. ALT som blir brukt er varer som allerede er svinnet, de skal uansett kastes så da lager man gjerne en bårebukett eller en krans. 

Skal jeg ha en litt finere bukett lager jeg den selv. Gidder ikke å få lagd den hos blomsterforhandleren. Pleier å kjøpe blomster fra mestergrønn, plantasjen og en lokal blomsterforhandler. Synes de er billigst. Styrer unna Floriss, synes det er sååå mye stygt og dyrt der. 

Back
Topp