Hormonspiral

Bkno3065662

Blir kjent med forumet
Er det flere her som har satt inn hormonspiral etter fødselen? Satt inn min 8 uker etter fødselen og har siden det blødd. Renselsen var over når den ble satt inn og jeg tror ikke jeg hadde fått mensen tilbake enda. Blødde litt når spiralen ble satt inn og så gikk det noen dager uten blødning før jeg plutselig fikk litt "mensensmerter" og begynte å blø. Har blødd i 15 dager nå. Ikke nok med at man skal blø i mange uker etter fødselen, men så skal jeg holde på sånn her nå! Blir jo snart gal ;)
Noen som har erfaring med spiral?

Min lille pike ❤️

Jeg fikk også satt den inn ca 8 uker etter fødselen. Opplever noe av det samme som du sier. Håper det gir seg snart, hvert fall før sommeren!

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Har hørt om folk som blør i 3 mnd før det stabiliserer seg :/

Sent from my iPhone using BV Forum

Legen min ville ikke sette inn hormonspiral før det var gått 3 mnd etter fødselen. Merkelig at det er så ulikt. Han nevnte at mange blør de første månedene.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne få hormonspial før etter 6 mnd. Kan bare få kobberspiral, og den må settes inn etter 3 mnd :/ jeg fikk bare velge mellom i kobberspiral eller minipilla :/

Forskjellige beskjeder rundt omkring tydeligvis :p her fikk jeg starte på cerazette, og hvis jeg tålte den kunne jeg få hormonspiral eller p-stav "etter hvert".. Vet ikke hva etter hvert er og tenkte ikke på å spørre :p men orker ikke starte på prevensjon før sexlivet er på plass igjen...

Februar-14 mamma <3

Vet ikke. Skal sette inn min neste uke, da er det ca 9uker siden. Håper jeg ikke blør så masse :P

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Det står i pakningsvedlegget til spiralen at de kan settes inn tidligst 6 uker etter fødsel. Satt inn min på volvat og gynekologen der sa at de aller fleste setter inn spiral rundt 8 uker- 3 mnd etter fødsel. Hun skjønte ikke hvorfor leger sier at de ikke kan settes inn så tidlig. Men men. Min er da satt inn og jeg blør enda. Har lest en del på nettet at de fleste blør en stund før det stabiliserer seg. Får vel bare vente og se ..

Min lille pike ❤️

Legen min ville ikke sette inn hormonspiral før det var gått 3 mnd etter fødselen. Merkelig at det er så ulikt. Han nevnte at mange blør de første månedene.

Samme sa min lege, nevnte noe om at det måtte gå så lang tid fordi det var stor sjanse for å sette spiralen gjennom livmorveggen om man gjorde det før. Gynekologen min var ikke enig i det og sa hun kunne gjøre det nå og at det ikke var noe problem i det hele tatt.

Til dere som har fått satt inn spiral, er det vondt??

Jeg kjente det i den ene eggstokken(om man kan si det sånn) og nedover låret i det hun satt den inn og noen timer etterpå. Men etter det har jeg ikke kjent noe! Har hatt sex også(selvfølgelig før jeg begynte å blø) og verken jeg eller mannen kjente noe til spiralen da :)

Min lille pike ❤️

Grunnen til at fastleger ofte venter lenger med å sette inn spiral enn gynekologer er at det er større risiko for perforasjon når man ikke er så mange uker etter fødsel, gynekologer er vant med å "romstere" i skjøre livmorer, og de gjør det med UL, fastleger setter kanskje inn 2 spiraler i måneden, og de gjør det oftest blindt, uten mulighet til å kontrollere med UL. Derfor går jeg til gynekolog for å få satt inn :) Skal sette inn på tirsdag, er da 7,5 uker siden fødsel.

Til dere som har fått satt inn spiral, er det vondt??

Ikke vondt, men ubehagelig. Du kjenner en liten "sting". Men vondt vil jeg ikke si det er.

Jeg fikk satt inn spiralen etter 6uker. Blødde i kun 2-3uker jeg. Men det er 2. Gangen jeg bruker den. Så vet ikke om det har noe å si.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg satt inn min på seks ukers kontroll hos gyn på sykehuset. Jeg blødde i tre uker i strekk. Jeg fikk igjen mensen tre dager før jeg skulle sette den inn. Leste at det var anbefalt å ta to ibux to timer før man skulle sette inn spiralen.

Jeg fikk heller ikke satt inn før det hadde gått 3 mnd. Finn beskjed om at livmoren var for skjør enda.. Var hos gyn.

Jeg ha bare brukt kobberspiral tidligere, da blødde jeg i et år. Tror alle reagerer litt ulikt da, det som funker for en kan funke dårlig for en annen.
Vil ha et barn til før jeg prøver meg på hormonspiral:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Blødde i 20 dager, opphold noen dager, blødde noen dager, opphold i noen dager og sånn går det.. Satt inn spiralen i midten av april . Begynner å bli gal av å ikke ha 100% kontroll. Er en liten kontrollfreak :p

Min lille pike ❤️

Forskjellige beskjeder rundt omkring tydeligvis :p her fikk jeg starte på cerazette, og hvis jeg tålte den kunne jeg få hormonspiral eller p-stav "etter hvert".. Vet ikke hva etter hvert er og tenkte ikke på å spørre :p men orker ikke starte på prevensjon før sexlivet er på plass igjen...

Februar-14 mamma <3

Jeg brukte cerazette før jeg ble Gravid. Jeg hadde ikke noen blødning på 3år.

Jeg brukte cerazette før jeg ble Gravid. Jeg hadde ikke noen blødning på 3år.

Jeg brukte cerazette da jeg ble gravid ;) blødde som en foss hvis jeg ikke tok pilla på samme klokkeslett hver dag, så vet at jeg tok alle pillene ;)

Back
Topp