Hormonspiral og blødning

Morelltre

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Aprilspirene 2024❤️
Jeg fikk mitt tredje barn nå i april, og fikk satt inn hormonspiral uka etter seksukerskontroll. Har ikke gått på noe prevensjon siden før jeg ble gravid med første mann (2017). Da hadde jeg også hormonspiral, og var veldig fornøyd med den. Ingen blødninger eller noe de tre ( :angelic: ) månedene jeg hadde den. Har fått mensen ved barnehagestart med de to andre, ca et år etter fødsel. Tenkte det ville bli noe lignende nå, men synes hun her ammer sjeldnere på natt enn de to andre og var dermed litt redd jeg kunne få tilbake syklus litt tidligere, og tenkte at det da ikke skada å sette inn spiral. Ville jo ikke blø med den nå heller, tenkte naive meg.. Vel, nå har jeg hatt den der i to uker og blødd litt hver dag. Leser på nett at det vil avta etter 3-6 mnd. Altså.. Jeg satte inn spiral først og fremst for å slippe å blø, og tror ikke jeg ville blødd noe nå om den ikke var der… Så er usikker på om jeg bare skal ta den ut igjen..

Fryktelig irriterende tabbe å sette inn den spiralen føler jeg nå. Skaffa meg blødning jeg kunne vært foruten. Blør ikke så mye at det hemmer meg veldig, men jeg kunne jo tenke meg å bade i ferien feks, og føler meg ikke komfortabel med det nå.

Noen med erfaring med å ta ut spiral etter kort tid? Eventuelt noen som bare vet litt om dette :p Har jeg laga noe kluss her nå? Vil jeg kunne forvente at kroppen blir som om jeg aldri skulle ha satt inn spiralen om jeg tar den ut? Eller vil jeg da kunne få syklusen tilbake pga det? Har tenkt på å ringe helsestasjonen, der jeg fikk satt den inn, men tenkte jeg kunne høre her først :)
 
Har ikke råd, men husker at ei veninna hadde samme problem, blødde en stundog hatt rier etter insett (det var før hun fødte så kanskje det ikke er så vanlig når man har født).. tok den ut etter noen uker, så regner jo med det går fint..
Følger med deg spesielt ang at det er kjipt å blø om sommeren når man vil bade. Vurderer det selv da, det eller p stav.. men ble rådet p stav av flere svigerinner pga smerter av spirall og mennene kjente den ved sex :angelic: :dead: var det vondt å sette inn?
 
Har ikke råd, men husker at ei veninna hadde samme problem, blødde en stundog hatt rier etter insett (det var før hun fødte så kanskje det ikke er så vanlig når man har født).. tok den ut etter noen uker, så regner jo med det går fint..
Følger med deg spesielt ang at det er kjipt å blø om sommeren når man vil bade. Vurderer det selv da, det eller p stav.. men ble rådet p stav av flere svigerinner pga smerter av spirall og mennene kjente den ved sex :angelic: :dead: var det vondt å sette inn?
Har en del murringer også, så det er også irriterende.. Angrer på at jeg satte den inn i det hele tatt. Men så er den ganske dyr, så når den først er der så kjenner jeg at jeg får litt terskel for å ta den ut med en gang. Men jeg hadde egentlig planlagt badeland når vi skal på tur om to uker, så kjedelig om jeg bare må sitte på kanten.. :wtf:

Gikk greit å få satt den inn denne gangen. Fokuserte hardt på å slappe av. Synes det spekelet eller hvordan det skrives er det verste, så det blir vel ganske likt som ved celleprøve. Forrige gang jeg satte inn, før noen av fødslene, så besvimte jeg under innsett. Sikkert fordi jeg spente meg der nede og da ble det veldig ubehagelig. Så konsentrer deg om å slappe av om du går for spiral. Jeg sa fra at jeg hadd svimt av tidligere, så ho minte meg på å slappe av jevnlig :p

Nå har vi ikke testa denne gangen enda, men samboeren min kjente ingenting til den sist. Var så fornøyd den gangen, så skikkelig kjedelig at det ble helt motsatt denne gangen
 
Har en del murringer også, så det er også irriterende.. Angrer på at jeg satte den inn i det hele tatt. Men så er den ganske dyr, så når den først er der så kjenner jeg at jeg får litt terskel for å ta den ut med en gang. Men jeg hadde egentlig planlagt badeland når vi skal på tur om to uker, så kjedelig om jeg bare må sitte på kanten.. :wtf:

Gikk greit å få satt den inn denne gangen. Fokuserte hardt på å slappe av. Synes det spekelet eller hvordan det skrives er det verste, så det blir vel ganske likt som ved celleprøve. Forrige gang jeg satte inn, før noen av fødslene, så besvimte jeg under innsett. Sikkert fordi jeg spente meg der nede og da ble det veldig ubehagelig. Så konsentrer deg om å slappe av om du går for spiral. Jeg sa fra at jeg hadd svimt av tidligere, så ho minte meg på å slappe av jevnlig :p

Nå har vi ikke testa denne gangen enda, men samboeren min kjente ingenting til den sist. Var så fornøyd den gangen, så skikkelig kjedelig at det ble helt motsatt denne gangen
Ja de koster jo?! Hvor mye måtte du betale? Og hvor mange år varighet tok du? Det er vel alt fra 3-8? Men jeg tror ut fra det du sa om besvimelse og smerte, at jeg går for p stav :angelic:
 
Ja de koster jo?! Hvor mye måtte du betale? Og hvor mange år varighet tok du? Det er vel alt fra 3-8? Men jeg tror ut fra det du sa om besvimelse og smerte, at jeg går for p stav :angelic:
Tror ikke det er vanlig å besvime altså, så ikke meninga å skremme med det :Heartred Jeg betalte 1300 for en som skal vare fem år. Så totalt sett er det kanskje ikke så dyrt for fem års beskyttelse, men i engangssum føltes det veldig mye :p
 
Tror ikke det er vanlig å besvime altså, så ikke meninga å skremme med det :Heartred Jeg betalte 1300 for en som skal vare fem år. Så totalt sett er det kanskje ikke så dyrt for fem års beskyttelse, men i engangssum føltes det veldig mye :p
Ja det er jo mye å kaste rett i søpla med en gang så klart. Nei kanskje ikke vanlig å besvime akuratt, men jeg er skikkelig pysete, og er ikke helt klar for mer smerter/ubehag der nede :nailbiting:
 
Fikk du lov til det? Jeg tenkte gjøre dette på 6-ukers kontroll, men da fikk jeg beskjed av legen om at man måtte vente til 12 uker etter fødsel fordi livmoren er skjør på den tiden:nailbiting:

Jeg byttet en gang ut hormonspiral med kobberspiral etter veldig kort tid fordi kroppen min ikke hadde det så fint med det. Så det gikk fint, antar det samme gjelder om du bare vil ta den ut :D forøvrig mye vondere å sette inn enn å ta ut. Men sies også det er mindre vondt hvis man har vært igjennom en fødsel.

Har også testet p-stav tidligere, den derimot var h** å ta ut. Måtte skjæres ut fordi den var grodd fast i armen. Tok den ut fordi jeg gikk så ekstremt opp i vekt av det, var grusomt.
 
Fikk du lov til det? Jeg tenkte gjøre dette på 6-ukers kontroll, men da fikk jeg beskjed av legen om at man måtte vente til 12 uker etter fødsel fordi livmoren er skjør på den tiden:nailbiting:

Jeg byttet en gang ut hormonspiral med kobberspiral etter veldig kort tid fordi kroppen min ikke hadde det så fint med det. Så det gikk fint, antar det samme gjelder om du bare vil ta den ut :D forøvrig mye vondere å sette inn enn å ta ut. Men sies også det er mindre vondt hvis man har vært igjennom en fødsel.

Har også testet p-stav tidligere, den derimot var h** å ta ut. Måtte skjæres ut fordi den var grodd fast i armen. Tok den ut fordi jeg gikk så ekstremt opp i vekt av det, var grusomt.
Æsj da, men det er vel samne horomon i p stav som i hormon spirall er det ikke? Har sett at å få ut p stav kan være ille, den kan dra på vandring.. men tenker det er bare en arm å va vondt i :laughing002. Hvordan var kobberspiral for deg? Er jo fristende å ha noe som ikke har hormoner, jeg tror jeg er litt følsom for det, får kviser, eller så blør hele tiden, tipper jeg har prøvd 10 forskjellige p piller siden jeg var 16 og kun diane og jasmin jeg var fornøyd med..
 
Æsj da, men det er vel samne horomon i p stav som i hormon spirall er det ikke? Har sett at å få ut p stav kan være ille, den kan dra på vandring.. men tenker det er bare en arm å va vondt i :laughing002. Hvordan var kobberspiral for deg? Er jo fristende å ha noe som ikke har hormoner, jeg tror jeg er litt følsom for det, får kviser, eller så blør hele tiden, tipper jeg har prøvd 10 forskjellige p piller siden jeg var 16 og kun diane og jasmin jeg var fornøyd med..
Ja, det kan godt være! Jeg har prøvd det meste: forskjellige p-piller, p-ring, p-stav, hormonspiral og kobber spiral :laughing002 synes kobberspiral var genial! Hadde syklus akkurat som vanlig og kroppen var ikke påvirket av noe hormoner. Ble gravid første eggløsning etter jeg tok den ut. Så jeg var veldig fornøyd! Har bestilt time for å sette inn igjen nå om et par uker når det har gått «lang nok tid» etter fødsel. Vi vil jo prøve igjen om ikke alt for lenge, men synes det er fint å ha beskyttelse så vi kan styre litt mer selv når vi føler oss klare for det. Ulempen er at det er vondt å sette inn og dyrt som engangskostnad, men verdt det for meg (spent på om det er mindre vondt etter fødsel som det sies)
Noen kan få sterkere og kraftigere blødninger av den når man først har mensen, men jeg merket ingen forskjell (slet egentlig mye med mensensmerter før, følte ikke det ble annerledes)
 
Fikk du lov til det? Jeg tenkte gjøre dette på 6-ukers kontroll, men da fikk jeg beskjed av legen om at man måtte vente til 12 uker etter fødsel fordi livmoren er skjør på den tiden:nailbiting:

Jeg byttet en gang ut hormonspiral med kobberspiral etter veldig kort tid fordi kroppen min ikke hadde det så fint med det. Så det gikk fint, antar det samme gjelder om du bare vil ta den ut :D forøvrig mye vondere å sette inn enn å ta ut. Men sies også det er mindre vondt hvis man har vært igjennom en fødsel.

Har også testet p-stav tidligere, den derimot var h** å ta ut. Måtte skjæres ut fordi den var grodd fast i armen. Tok den ut fordi jeg gikk så ekstremt opp i vekt av det, var grusomt.
Ja, jeg fikk den satt inn på helsestasjon av jordmor, så vil jo anta det er greit :) Var vel ni uker siden fødsel da jeg fikk den satt inn :) Kanskje det er derfor jeg blør også da. Lillemor blir tolv uker til torsdag, så kanskje lov å håpe det gir seg litt etter det.

Har hørt flere som har måttet skjære ut P-stav, så det tør ikke jeg. Høres skummelt ut at den plutselig kan flytte seg og sånt. Bra det fins flere typer prevensjon, siden vi er "redde" for forskjellige ting her :shy:
 
Back
Topp