Hormonspiral og blødning

Karma27

Forumet er livet
Satte inn hormonspiral 2.mai, 11 uker etter fødsel. Hadde ikke fått mensen tilbake da jeg fikk spiralen. Tok celleprøve samtidig, og fikk beskjed om at det kunne blø i en times tid etter jeg kom hjem. Nå er det jo gått 3 UKER, og jeg blør enda.. Stort sett er det ikke mer enn at det er biiittelitt mer enn at truseinnlegg holder, men noen ganger litt mer. Aldri mens-mengde liksom. Andre som har hatt det slik? Hvor lenge blødde du etter å ha satt spiral? Jeg er LEI!
 
Satte inn hormonspiral 2.mai, 11 uker etter fødsel. Hadde ikke fått mensen tilbake da jeg fikk spiralen. Tok celleprøve samtidig, og fikk beskjed om at det kunne blø i en times tid etter jeg kom hjem. Nå er det jo gått 3 UKER, og jeg blør enda.. Stort sett er det ikke mer enn at det er biiittelitt mer enn at truseinnlegg holder, men noen ganger litt mer. Aldri mens-mengde liksom. Andre som har hatt det slik? Hvor lenge blødde du etter å ha satt spiral? Jeg er LEI!
Jeg satte inn hormonspiral for halvannet år siden, da var det riktignok 2.5 år siden fødsel.

Men jeg blødde litt dagen den ble satt inn, så var det opphold i ei uke før det braket løs og jeg blødde i 5 uker...

De sier jo at det kan være blødningsforstyrrelse en stund, jeg blør fortsatt en gang i mnd, men heldigvis ikke så mye og lenge som før spiralen.

Jeg tenker du bare må ta tiden til hjelp. Det roer seg etterhvert.
 
Jeg satte inn i april. Blødde ikke noe før jeg fikk mensen to dager etterpå. Blødde da i 14 dager istedet for 3 som er vanlig for meg. Tar gjerne 3 mnd før ting stabiliserer seg etter innsetting. Men, ja - veldig plagsomt!
 
Jeg blødde i en mnd og hadde store smerter. Da fikk jeg nok og tok den ut.
 
All hormonell prevensjon kan ta opp til 3 mnd før det stabiliserer seg :) det er noe dritt når prevensjon virker bedre enn sin intensjon :p men sånn er det ofte dessverre. Særlig med hormonspiral. Min mor har hatt den flere ganger nå. Å husker første gangen at hun var på nippet til å røske den ut. Men så roa det seg :)
 
Satte inn hormonspiral 2.mai, 11 uker etter fødsel. Hadde ikke fått mensen tilbake da jeg fikk spiralen. Tok celleprøve samtidig, og fikk beskjed om at det kunne blø i en times tid etter jeg kom hjem. Nå er det jo gått 3 UKER, og jeg blør enda.. Stort sett er det ikke mer enn at det er biiittelitt mer enn at truseinnlegg holder, men noen ganger litt mer. Aldri mens-mengde liksom. Andre som har hatt det slik? Hvor lenge blødde du etter å ha satt spiral? Jeg er LEI!

Jeg fikk vite at det var vanlig med sporadisk blødning opptil to måneder etter den ble satt inn av min fastlege og det er også det jeg har lest selv.
Stemte ganske godt og da jeg fikk satt inn min i midten av mars og det blør omtrent ingenting lengre, ikke noe som kommer i trusa ihvertfall.
 
All hormonell prevensjon kan ta opp til 3 mnd før det stabiliserer seg :) det er noe dritt når prevensjon virker bedre enn sin intensjon :p men sånn er det ofte dessverre. Særlig med hormonspiral. Min mor har hatt den flere ganger nå. Å husker første gangen at hun var på nippet til å røske den ut. Men så roa det seg :)

Jeg har lært at inntil 6 mnd er normalt :( Har flere venninner som har fått beskjed om å holde ut i 6 mnd før de bestemmer seg for å fjerne/slutte med hormonspiral/minipille/p-stav.
 
Det er så individuelt. Jeg fikk beskjed om at det kunne ta opptil ett år. Etter 1 år var jeg så lei at jeg nesten dro den ut selv.
 
Blæh.. Jeg har så sykt lite lyst til å blø hele sommeren :( og mannen begynner å bli utålmodig :p håper det er unntakene jeg hører som er misfornøyde, jeg ønsker så gjerne å høre fra de som "bare" blødde 3-4 uker og deretter var fornøyde..
 
synes jeg blør litt sånn til og fra hele tiden jeg, er snart 6 mnd siden jeg satte den inn :) tror jeg gir det ett år før jeg evt tar den ut. er ganske kjipt å stadig blø litt og du aldri vet helt når det kommer litt og kommer det da nok til å gå igjennom eller bare litt i trusa? det er stort sett over når jeg oppdager det og legge i ett innlegg :/
 
Satte inn spiral nå i april. småblødninger de første dagene, så opphold i 3 uker, å nå har jeg blødd i halvannen uke :/ Håper der gir seg snart...
 
Blæh.. Jeg har så sykt lite lyst til å blø hele sommeren :( og mannen begynner å bli utålmodig :p håper det er unntakene jeg hører som er misfornøyde, jeg ønsker så gjerne å høre fra de som "bare" blødde 3-4 uker og deretter var fornøyde..
Derfor ble jeg anbefalt å vente med å sette inn til sommeren var over ;-)
Satte inn i oktober.

Men hvis du laster ned en mens-app (jeg bruker womanlog) kan du få mer oversikt. Som sagt blør jeg fortsatt hver mnd, men begynner å bli en jevn syklus som det var med vanlig mens.
Men nå blør jeg lite og kort ifht det jeg gjorde før innsett. Da kunne jeg blø i to uker og mye.
 
Jeg har lært at inntil 6 mnd er normalt :( Har flere venninner som har fått beskjed om å holde ut i 6 mnd før de bestemmer seg for å fjerne/slutte med hormonspiral/minipille/p-stav.

Den beskjeden fikk jeg også, jeg blødde i 2 måneder etter jeg satt den inn, etter det litt her og der :)
 
Satte inn hormonspiral 2.mai, 11 uker etter fødsel. Hadde ikke fått mensen tilbake da jeg fikk spiralen. Tok celleprøve samtidig, og fikk beskjed om at det kunne blø i en times tid etter jeg kom hjem. Nå er det jo gått 3 UKER, og jeg blør enda.. Stort sett er det ikke mer enn at det er biiittelitt mer enn at truseinnlegg holder, men noen ganger litt mer. Aldri mens-mengde liksom. Andre som har hatt det slik? Hvor lenge blødde du etter å ha satt spiral? Jeg er LEI!
Jeg satt inn spiral i begynnelsen av september og blødde til slutten av februar.. Da var jeg mildt sagt dritt lei! Jeg hadde totalt 22 dager uten noe form for blødninger i den perioden... : O det tæret litt på forholdet kan du si... Fikk beskjed det kunne ta opp til 6 mnd, men hadde jeg ikke tatt den ut så tror jeg det hadde klikket for oss begge :O :p så legen konkluderte meg at jeg ikke tålte den rett å slett..
 
Jeg satte inn spiral i mars, 2 mnd etter fødsel. Blødde i en time etter innsett, opphold i noen dager og så blødde jeg i varierende grad i 3-4 uker. Nå hender det at det er bittelitt på papiret en sjelden gang. Hold ut! Det er helt normalt inntil 6 mnd, men de fleste er ferdig med blødningene innen 3 mnd :)
 
Inntil 1 år kan man ha blødningsforstyrrelser.
Da jeg satte inn hormonspiral blødde jeg ett par timer, så opphold til jeg fikk mensen 3-4 uker senere. Så ble det veldig varierende iløpet av 1.året. Kunne ha mensen 2 ganger for så 2 mnd uten mens, og så 2 mnd med (normal syklus) og når jeg fikk mensen blødde jeg mye i 8 dager. Mot normalen på 5 dager. Etter 2 år ramlet den delvis ut og satte seg fast i livmorhalsen. Ble innlagt på sykehuset med alvorlige magesmerter, som jeg ikke klarte å kjenne hvor kom i fra. Da fødselslegen tok en titt nedentil så sier han "Se her, her har du problemet, Spiralen er på vei ut".
Endte med at han måtte ta spenntak i gyn.stolen for å klare å dra den ut. Han vurderte et lite øyeblikk å legge meg inn på en fødestue og ruse meg ned på lystgass pga smertene.

Nå har jeg p-stav i stedet, og har ikke hatt mensen på 4 år. Ingen andre bivirkninger heller. :)
 
Back
Topp