Hormonspiral eller p-stav

RuskiD

Betatt av forumet
Maiblomstene 2020
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei, er det noen som har tenkt på prevensjon etter graviditeten nå? Jeg er usikker på om jeg skal gå for p-stav eller hormonspiral. Er det noen som har erfaring med de ulike, for og mot?

Eventuelt hvor fort kan man bli gravid igjen etter at man tar ut disse?
 
Vi har tenkt at barn nr 2 kommer når den kommer, så ønsker ikke å bruke prevensjon før vi er ferdige med barn :)
Synes det er så godt å ikke bruke noe.

Jeg har hatt både p-stav og hormonspiral. Jeg synes begge var ok, men hadde mye spotting og uregelmessig mens med p-stav og var mer hormonelt påvirket enn spiral. Spiral er den prevensjonen jeg har hatt minst "bivirkninger" av. Så jeg tenker å ha hormonspiral igjen i fremtiden.
Synes også inngrepet med å sette inn/ta ut stav var større enn spiral, og fikk to arr på armen. Den flytter seg med årene, så den ble tatt ut noen cm lenger ned enn der den ble satt inn.
Min søster likte heller ikke staven og tok den ut før tiden, av samme grunn som meg. Noen ganger opplevde jeg å ha mensen i over 1 mnd.
Dette er jo individuelt, men her er min erfaring :)
 
Hei, er det noen som har tenkt på prevensjon etter graviditeten nå? Jeg er usikker på om jeg skal gå for p-stav eller hormonspiral. Er det noen som har erfaring med de ulike, for og mot?

Eventuelt hvor fort kan man bli gravid igjen etter at man tar ut disse?

Sniker :)

De aller fleste prevensjonsmidler blir man "raskt" gravid igjen etter. Unntaket er p-sprøyte, men det er ikke så vanlig lenger etter hva jeg har hørt.
Tenker det spørs veldig på hvordan du reagerer på hormoner også. For min del trenger jeg påfyll av hormoner ofte for å ikke bli et jævlig menneske :p derfor funka p-stav VELDIG dårlig på meg. Samme vil bli med spiral, for det skilles ut en liten mengde hormoner over lang tid.
Det beste for meg var p-sprøyte, men det er 11-12 år siden jeg brukte det. Og det er forbundet med risiko for benskjørhet osv ved langtids bruk dessverre. Så her blir p-piller eneste alternativet. Brukte forresten p-plaster før dette svangerskapet og det funka fint. Ble gravid med en gang vi prøvde etter å ha tatt det av :)

Så er det jo selvfølgelig en del begrensninger mtp amming osv. Tror ikke man kan ha p-stav mens man ammer..? Uten at jeg vet sikkert :)
 
Leser også nå at det er anbefalt å vente 12 uker etter keisersnitt med å sette inn spiral, men finner ikke begrunnelse for dette.. noen som vet eller har link til hvor jeg kan lese om det?
 
Jeg har kun prøvd P-piller.. Har gått på cerazette i 10-12år, og aldri hatt mensen når jeg har gått på de :) Ingen bivirkninger heller, som jeg har lagt merke til.. Kommer til å begynne på de igjen nå snart ;)
 
Tror p-stav kan brukes ved amming. Det er det samme virkestoffet som i cerazette, og det kan vel brukes ved amming?
Jeg brukte cerazette noen år også. Brukte de før p-stav, for det er de samme bivirkningene (skjønner ikke at jeg holdt på med dette i åresvis tidligere..ble vel vant til å være både hormonell og ha uregemessig mensen og ikke visste jeg bedre). Tar jo gjerne noen år å prøve seg frem med hva som funker for en :)
 
Jeg har kun prøvd P-piller.. Har gått på cerazette i 10-12år, og aldri hatt mensen når jeg har gått på de :) Ingen bivirkninger heller, som jeg har lagt merke til.. Kommer til å begynne på de igjen nå snart ;)

Cerazette fikk jeg beskjed av legen om at var en fin indikator på hvordan jeg ville reagere på p-stav. Samme virkestoff og virkning.
 
Hei, er det noen som har tenkt på prevensjon etter graviditeten nå? Jeg er usikker på om jeg skal gå for p-stav eller hormonspiral. Er det noen som har erfaring med de ulike, for og mot?

Eventuelt hvor fort kan man bli gravid igjen etter at man tar ut disse?
Sniker... Jeg har god erfaring med p-stav. Ingen blødninger og sånt når jeg hadde den inne. Kunne ha den men jeg ammet. Tok den ut i mars, mensen kom i april, og er gravid nå. :)
 
Sniker: jeg har dårlig erfaring med p stav. dvs den funket godt i 2 år før kroppen begynte å støte den ut. Til slutt lå den i det «yttre» hudlaget, slik at man kunne fint se hele greia så vindt lå under huden, samtidig var det veldig smertefullt.

Når den ble satt i ble det et lite arr av det, og når de skulle ta den ut var den så innkapslet å vanskelig å få ut at det ble et stort og stygt arr av dette også.
 
Jeg har fått bivirkninger av alt jeg har prøvd av hormonell prevensjon. Nå satses det på steril mann:)
 
Har’n kutta kanalen? :joyful: Det er jo beste løsning for oss damer egentlig...
Nei, det er naturlig. IVF-unger:) Veldig behagelig med tanke på prevensjon. To uker med hormoner for å ta ut egg var mye mindre slit for min del enn de årene jeg har hatt med prevensjon med tidligere partnere.
 
Nei, det er naturlig. IVF-unger:) Veldig behagelig med tanke på prevensjon. To uker med hormoner for å ta ut egg var mye mindre slit for min del enn de årene jeg har hatt med prevensjon med tidligere partnere.
Skjønner :rolleyes: Hadde jo husket det (at dere hadde ivf) hadde jeg bare tenkt meg om..
 
Skjønner :rolleyes: Hadde jo husket det (at dere hadde ivf) hadde jeg bare tenkt meg om..
Jeg tenker stadig vekk på at hun her kunne vært tvilling med han på 2 år om begge hadde blitt satt inn i stedet for å fryse en. Eller hun kunne vært eldst av dem.
 
Jeg tenker stadig vekk på at hun her kunne vært tvilling med han på 2 år om begge hadde blitt satt inn i stedet for å fryse en. Eller hun kunne vært eldst av dem.
Spesiell tanke :) Vanskelig å sette seg inn i når man ikke har opplevd å få barn på den måten:Heartred
 
Jeg tenker stadig vekk på at hun her kunne vært tvilling med han på 2 år om begge hadde blitt satt inn i stedet for å fryse en. Eller hun kunne vært eldst av dem.

blander meg her - men må si det er er tar tanke ja :) begge våre siste er fra samme uttak også bare at minstemor har vært innom fryseren! ;)
 
Blander meg tydeligvis veldig .. haha.. noe må ha hengt seg :p
 
Back
Topp