Hormonforstyrrende stoffer - obs obs!

AnnAnn

Glad i forumet
Septemberlykke 2024
Nå som sommeren kommer, pass på å kjøpe solkremer som får smilefjes av forbrukerkjøpsrådet. Og begrens plast til mat og drikke, spesielt når de blir varme (som drikkeflasker, matbokser etc). Og kjøp økologisk der du har mulighet (skjønner at ikke alle har det).

Hormonforstyrrende stoffer er funnet i eggstokkvæsken hos samtlige kvinner i en (liten) studie av kvinner som gjennomgikk IVF. Det virker også å være sammenheng med sannsynlighet for å se hjerteslag i uke 7 eller ikke, samt antall egg. Ikke for å skremme, men tenkte det var viktig informasjon :Heartred Artikkel fra Illustrert Vitenskap, studie fra Rigshospitalet i København.

Hørte også om en annen dansk studie der de fant at silikonformer og annet laget av silikon til matlaging (f.eks. stekespader) slipper ut mer giftstoffer ved oppvarming enn tidligere antatt, og er fulle av stoffer som er forbudt i sminke f.eks. men som faller utenfor reguleringen for silikonprodukter da de brukes som et tilleggstoff for å oppnå ønskede egenskaper med silikonen... Finner ikke tilbake til studien nå desverre

Hormonforstyrrende stoffer finner vi jo I nesten alt vi bruker kvar dag spesielt kvinner som bruker meir produkter. Det du vasker huset med, Steiker og oppbevarer maten med. Det påverker fruktbarheten og mykje kan bli verende I kroppen og fosteret

Hormonforstyrrende stoffer finner vi jo I nesten alt vi bruker kvar dag spesielt kvinner som bruker meir produkter. Det du vasker huset med, Steiker og oppbevarer maten med. Det påverker fruktbarheten og mykje kan bli verende I kroppen og fosteret
Ja, her i huset er alt av tupperware, plastflasker etc byttet ut med glass og stål! Bruker begrenset med hudprodukter og kjøper fuktighetskrem fra Ærlig by Walle eller liknende, også til barna. Man klarer ikke å unngå alt, men jeg gjør det jeg kan! :Heartred

Vi har byttet ut mye, og holder fortsatt på.
Her er det kun jern eller stål til matlaging, skjærefjøl i tre og byttet ut kjøkkenredskaper også. Har også oppdatert meg på solkrem for året.

Syns det er utrolig synd at drikkeflasker og matbokser i annet en plastikk er priset så mye høyere!

Vi holder også på å bytte ut saker og ting her hjemme. Har byttet ut alt teflon og panner/gryter med sånn «non-stick»-overflate, med stål og jern. Alle kjøkkenredskaper er byttet ut med tre og stål. Ungen vår får servert all mat i skåler, fat og kopper som ikke er av plast. Det samme gjelder barnebestikk og vannflasker.
Kjøper solkrem fra änglamark.
Prøver å unngå ultraprossesert mat, men det er vanskelig. Lasta ned appen «fri for» for å kunne scanne matvarer.
Syns det er så trasig at så mye barnevennlig mat også er ultraprosessert! Typ grøt, fiskekaker og pølser.

Samme her, har de 10 siste årene kun brukt treskjærefjøler, spatler av tre, kjeler og stekepanne av jern (noen med esmalte av glass), glassbeholdere til all oppbevaring og drikkeflasker av glass. Lager det aller meste av mat til både små og store fra bunnen av, og kjøper surdeigsbrød hos baker når vi ikke har tid til å bake selv. Man gjør jo det man kan ihvertfall, selvom det desverre er umulig å unngå det helt...

Vi holder også på å bytte ut saker og ting her hjemme. Har byttet ut alt teflon og panner/gryter med sånn «non-stick»-overflate, med stål og jern. Alle kjøkkenredskaper er byttet ut med tre og stål. Ungen vår får servert all mat i skåler, fat og kopper som ikke er av plast. Det samme gjelder barnebestikk og vannflasker.
Kjøper solkrem fra änglamark.
Prøver å unngå ultraprossesert mat, men det er vanskelig. Lasta ned appen «fri for» for å kunne scanne matvarer.
Syns det er så trasig at så mye barnevennlig mat også er ultraprosessert! Typ grøt, fiskekaker og pølser.
Høres ut som oss :hilarious: Vi bruker mye havregrøt (økologisk) med helmelk, chiafrø og eggeplomme til barna til frokost. Går raskt og toppes med frø/nøtter/frukt/smør etter ønske. For pølser anbefaler jeg Metervare!

Dette kan også være svar på at vi har en økende trend med allergier av ymse slag , diagnoser og dårligere sædkvalitet og egg osv .

Tror vi er mange som prøver å være flinke , men det er jaggu ikke lett :scratch

Dette kan også være svar på at vi har en økende trend med allergier av ymse slag , diagnoser og dårligere sædkvalitet og egg osv .

Tror vi er mange som prøver å være flinke , men det er jaggu ikke lett :scratch
Tror absolutt du har mye rett i det! Sammen med mye ultraprosessert mat...

Nei det er jaggu ikke lett! Vi får det jo i oss fra alle kanter, all matemballasje som er av plast, emballasje til shampooer, balsam og andre produkter, leker, klær, ja lista goes on and on... o_O

Ja, her i huset er alt av tupperware, plastflasker etc byttet ut med glass og stål! Bruker begrenset med hudprodukter og kjøper fuktighetskrem fra Ærlig by Walle eller liknende, også til barna. Man klarer ikke å unngå alt, men jeg gjør det jeg kan! :Heartred
Du gjer det beste du kan! Bruker også ærlig og produkter fra Svinndal gård. Eg liker å vaske klærne og huset med påstell sine produkter og nøstebarn sin ullsåpe. Det beste ein kan gjere er å vere bevist og bytte ut det ein kan. Vi puster inn kjemikaliar og huden trekker inn det vi putter på den slik som maten vi spiser påvirker helsa vår.

Back
Topp