Hormonforstyrrende stoffer i sminke

Limabø

Betatt av forumet
Desemberlykke 2018
Mulig jeg er for forsiktig, men jeg bruker nesten ikke sminke lenger pga frykten og lite kunnskap om hormonforstyrrende stoffer.

Tenker du over hva du smører deg inn med? Hvilke produkter bruker du?
Noen anbefalinger til hud- og sminkeprodukter som du har sjekket at er «trygge»?

Bruker kun maskara og av og til litt lys foundation under øyene. Er ikke så fancy på det. Bruker sminke så sjelden at om jeg sminker meg skikkelig en gang eller to, så tror jeg ikke evt. farlige stoffer får virke særlig lenge.

I Norge skal produkter være godkjente og skal ikke inneholde hormonforstyrrende ingredienser. Iallefall de merken som man vet om loreal, max factor, isadora, maybeline osv.

Det er vel mer om man handler fra utlande man burde passe seg litt mer for der har de andre regler enn i Norge..

Selv orker jeg ikke tenke på hva jeg smører meg med av kremer i ansiktet eller resten av kroppen. Har ikke tenkt noe over det før, og kommer ikke kul å gjøre noen ekstra tiltak heller :) tar det helt med ro.

Det er så mye man skal uroe seg for vedørende det å dyrke frem en person. Dette er ikke en av de tingene jeg orker å prioritere, rett og slett. Så jeg smører i vei!

Det er ikke så lett å vite men det finnes litt info i linken under som et eks. Jeg bruker ikke så veldig mye sminke i utgangspunktet men må ærlig innrømme at jeg kuttet litt ned på kremer og neglelakk sist gang pluss at jeg droppet å farge håret...

Jeg bruker allerede kremer uten parabener og parfyme pga sensitiv hud.

Det finnes et svanemerket produkt fra Danmark som heter Miild som kan kjøpes på nett.

https://www.framtiden.no/gronne-tips/fritid/er-det-miljogifter-i-kosmetikken-din.html

Last edited:
Med mindre du bader i de stoffene som er "farlige", så vil det ikke ha noen effekt, sannsynligvis ikke en gang da.
I Norge er det strengt regulert hvor mye man kan ha i et produkt av forskjellige ingredienser, og selv om alle produktene dine inneholder slike stoffer, så er det fortsatt ikke farlig.

Bruker bare produkter fra The Body shop i ansiktet, så det er jeg lite bekymret for [emoji4]

Er de økologisk?

Body shop er ikke økologisk. De skulle fase ut parabener som er hormonforstyrrende men jeg vet ikke hva status er.

Svanemerkede produkter skal ikke inneholde hormonforstyrrende stoffer eller andre miljøgifter.

Produkter som inneholder feks sls eller parabener er omdiskutert.
Fant en artikkel som er noen år gammel. Om man lurer så finnes det informasjon og artikler man kan lese og så gjøre seg opp en mening om hva man synes at er riktigst.

https://www.kk.no/livstil/kjemikaliene-du-virkelig-bor-unnga-67778824

Det her er en av de tingene jeg stapper fingra i ørene og sier «lælæ» av skal jeg være ærlig. Jeg er flink nok på alt annet.

Verken parabener eller sls er farlig i de mengdene som er tillatt på det norske markedet.

Jeg er allergisk mot sls, og det er ofte overraskende vanskelig å finne produkter som ikke inneholder dette... feks er det bare et tannkremmerke uten....

Jeg er allergisk mot sls, og det er ofte overraskende vanskelig å finne produkter som ikke inneholder dette... feks er det bare et tannkremmerke uten....
Det er noe helt annet å være allergisk mot noe, enn at en ting er farlig. Noe en del stoffer blir beskyldt for... Men vet det er utfordrende og finne produkter uten...
Men feks parabener har fått et ufortjent dårlig rykte. Og stoffet de i mange tilfeller erstattet parabener med, viste seg å være direkte farlig.

Det er noe helt annet å være allergisk mot noe, enn at en ting er farlig. Noe en del stoffer blir beskyldt for... Men vet det er utfordrende og finne produkter uten...
Men feks parabener har fått et ufortjent dårlig rykte. Og stoffet de i mange tilfeller erstattet parabener med, viste seg å være direkte farlig.

Poenget mitt var at dette brukes i nesten alt av såper, Shampo og tannkrem. Det er rett og slett vanskelig å finne produkter uten. Og gjerne veldig mye dyrere...

Poenget mitt var at dette brukes i nesten alt av såper, Shampo og tannkrem. Det er rett og slett vanskelig å finne produkter uten. Og gjerne veldig mye dyrere...
Ja det skjønte jeg, var ikke ment som kritikk, kun en oppklaring for andre om at sls i utgangspunktet ikke er farlig. Som epler ikke er farlig med mindre man er allergisk.

Jeg har funnet ut at hvis jeg holder meg til svanemerkede produkter, mest kremer, solkremer og lignende, så er jeg innafor. Både med tanke på mjløgift og hormonforstyrrende stoffer.

Back
Topp