Hormonell ubalanse erfaringer

Løven93

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Augustmagi 2025
Hei.. hva er deres erfaringer med syklus som har hormonell ubalanse? Har regelmessig syklus på 28/30 dager normalt er på dag 35 nå. Hatt menssmerter, men ingen mens. Ikke gravid. El test har vært positiv i 5 dager nå…
Fikk positive EL tester for 20 dager siden…

Hatt en abort i januar, fikk da mensen igjen etter 35 dager. Så veldig rart det er nå det tuller?

Kroppen din klarer sikkert ikke slippe egget pga hormonbalansen er i utakt.
Provera kan gi deg mensen, om du får legen til å skrive ut resept. Og Letrozol gir deg eggløsning, om du skal være sikker på at den også kommer :cool:

Det er vanlig å ha litt annerledes syklus etter SA. Og det å ha alt fra 25-35 dager syklus uten at noe er galt er også vanlig (beskjed jeg har fått fra privat gyn ved utredning for habituell abort). En gang, etter senabort, eggløsning var 2 uker forsinket ( hadde symptomer og positiv el test som forventet men etter to uker hadde samme igjen). Hvis du er spesielt bekymret bør du ta kontakt med gyn. Håper det ordner seg fort for deg.

Kroppen din klarer sikkert ikke slippe egget pga hormonbalansen er i utakt.
Provera kan gi deg mensen, om du får legen til å skrive ut resept. Og Letrozol gir deg eggløsning, om du skal være sikker på at den også kommer :cool:
Det er vanlig å ha litt annerledes syklus etter SA. Og det å ha alt fra 25-35 dager syklus uten at noe er galt er også vanlig (beskjed jeg har fått fra privat gyn ved utredning for habituell abort). En gang, etter senabort, eggløsning var 2 uker forsinket ( hadde symptomer og positiv el test som forventet men etter to uker hadde samme igjen). Hvis du er spesielt bekymret bør du ta kontakt med gyn. Håper det ordner seg fort for deg.
Jeg mistenker også at jeg ikke har hatt EL første gang, og at kroppen prøver igjen nå. Men er det vanlig med heftige menssmerter da? Når kroppen ikke klarte å slippe egg første gang?

Hadde dere startet på Provera nå eller ventet to uker for å se om jeg hadde EL nå i helga siden EL-testene var positive og hadde mye EL-slim?

For meg er det ikke vanlig med 35 dagers syklus. Tenker og ringe gynekolog på dag 40 og spørre om å få komme inn til Time for å sjekke.

Jeg mistenker også at jeg ikke har hatt EL første gang, og at kroppen prøver igjen nå. Men er det vanlig med heftige menssmerter da? Når kroppen ikke klarte å slippe egg første gang?

Hadde dere startet på Provera nå eller ventet to uker for å se om jeg hadde EL nå i helga siden EL-testene var positive og hadde mye EL-slim?

For meg er det ikke vanlig med 35 dagers syklus. Tenker og ringe gynekolog på dag 40 og spørre om å få komme inn til Time for å sjekke.
Jeg har erfart kraftige "menssmerter" ved eggløsning etter abort ihvertfall. Det skjedde etter begge spontanabortene mine.

Om dette er første gangen syklusen din tuller ville eg ha senka skuldrene og tatt meg tid til at kroppen fekk stabilisert seg igjen ❤ har mista 4 ganger, 2 tidlig og 2 seint og nokreav gangene har det vært kluss i syklus og andre gonger har det gått seg heilt fint til. Klusset har ofte komt i pp2 eller 3 etterpå. Kroppen trenger ofte litt ro og tid på seg, så viktig å gi den det :) er derfor det anbefales å ikkje prøve med ein gang etterpå, sjølv om det ikkje er direkte farlig å gjer det, men fordi kroppen trenger tid ❤

Om dere har lagt inn godt med aksjer nå, ville jeg ha ventet to uker. Kjipt å ta sjansen på å sløse vekk en potensiell spire .

Om dette er første gangen syklusen din tuller ville eg ha senka skuldrene og tatt meg tid til at kroppen fekk stabilisert seg igjen ❤ har mista 4 ganger, 2 tidlig og 2 seint og nokreav gangene har det vært kluss i syklus og andre gonger har det gått seg heilt fint til. Klusset har ofte komt i pp2 eller 3 etterpå. Kroppen trenger ofte litt ro og tid på seg, så viktig å gi den det :) er derfor det anbefales å ikkje prøve med ein gang etterpå, sjølv om det ikkje er direkte farlig å gjer det, men fordi kroppen trenger tid ❤
Ja du har helt rett, jeg må nok bare vente selv om det er vanskelig og en tålmodighetsprøve :Heartbigred

Om dere har lagt inn godt med aksjer nå, ville jeg ha ventet to uker. Kjipt å ta sjansen på å sløse vekk en potensiell spire .
Vi har ikke lagt inn særlig med aksjer, men jeg venter nok 2 uker nå og ser om mensen kommer. Jeg skal prøve å booste egget med Letrozol og otrivelle i neste syklus da det ikke har vært problem og bli gravid for oss, men det og holde på graviditeten. :love7 Oppstart IVF i mai, men hadde håpet to sykluser først på egenhånd og håpe på vi hadde sluppet IVF.

Jeg begynte på ulike kosttilskudd og gikk litt ned i vekt og har begynt å få syklus på ca 28 dager. Før har de variert fra 28-39 dager, veldig ulikt hver gang. Tror nok helst dette med kost og tilskudd har vært mest avgjørende kanskje heller enn vekta, for jeg var bare rett over normal BMI. Har ligget på den gamle vekte tidligere og hatt stabil syklus før tidligere svangerskap.
Synes også immunforsvaret mitt er noe bedre i samme slengen.
Men synes det er vanskelig å vite akkurat hva som er korrekt å gjøre, om provera/lutinus får kroppen helt i balanse igjen eller om man må vente på at det stabiliserer seg. Og etter SA er det jo veldig vanlig at kroppen er mer i ulage ❤️❤️

Jeg begynte på ulike kosttilskudd og gikk litt ned i vekt og har begynt å få syklus på ca 28 dager. Før har de variert fra 28-39 dager, veldig ulikt hver gang. Tror nok helst dette med kost og tilskudd har vært mest avgjørende kanskje heller enn vekta, for jeg var bare rett over normal BMI. Har ligget på den gamle vekte tidligere og hatt stabil syklus før tidligere svangerskap.
Synes også immunforsvaret mitt er noe bedre i samme slengen.
Men synes det er vanskelig å vite akkurat hva som er korrekt å gjøre, om provera/lutinus får kroppen helt i balanse igjen eller om man må vente på at det stabiliserer seg. Og etter SA er det jo veldig vanlig at kroppen er mer i ulage ❤️❤️
Jeg har veldig regelmessig syklus til vanlig noen dager lengre når jeg har EL på høyre side eneste. Så jeg tror nok det er SA som forsinker ting denne gangen. Jeg var veldig overraska over at jeg fikk mensen så raskt etter SA på dag 35. Og antok at jeg kom fort tilbake i regelmessig syklus. På de to andre abortene har jeg fått mensen tilbake etter 6 uker.

Har fått endel kviser på ryggen som vell er ett tegn på hormonelle forstyrrelser også. Snakka med gynekologen som sa det var helt normalt. Han antok jeg hadde EL veldig seint siden EL testene var veldig positive og hadde mye EL slim.

Jeg ligger rett over gjennomsnittet på BMI, men trener styrke 3-4 dager i uka så er ikke overvektig bare godt trent :) Men vitaminer skulle jeg nok vært bedre på og ta. Tok en blodprøve i høst som viste D vitamin var lavt, ellers alt fint. Men det kan ha endret seg nå.

Gynekolog mente vi skulle gi det litt tid siden jeg har hatt en abort men om jeg ikke får mensen etter 14 dager fra de positive EL testene nå skulle jeg starte på Provera. Er på CD37 idag. Jeg har vært over gjennomsnittet lite tålmodig denne gangen etter abort siden vi skal starte på Letrozol og otrivelle. Så jeg håper mensen kommer snart så vi kan kjøre på. :love7:notworthy:Heartbigred

Back
Topp