Hormon vs ikke hormon

Smily

Elsker forumet
Jeg lurer på om faktisk det er hormonprevansjon som gjør det vanskelig for de som har brukt det til og bli gracide. Noen som vet om det er forska noe på?
I hodet mitt så tror jeg det at det tuller såpass mye med kroppen at det påvirker det og bli gravid. Men det er bare noe jeg innbiller meg..jeg aner jo ikke. Jeg tror det fordi det er ikke noe som er normalt for kroppen. Hoppe over mensen, være helt uten mensen i flere år, generelt proppe kroppen full av hormon. Hvor bivirkningene er ganske ekstreme. Syns ikke blodpropp er noe og tulle med. Ikke at det skjer alle, men det er jo en skummel bivirkning.

Noen meninger eller noen som vet?

P piller gikk jeg på i 3 mnd før jeg fikk blodpropp.

Eneste jeg får gå på er hormonspiralen. Hadde den 4 år forrige gang og null mensen. Ble gravid innen 2 mnd etter den ble tatt ut.
Både min lege og min gynekolog har begge snakka med sykehuset og de proffe der om hormonspiralen til meg. Og de alle sier den er trygg for meg hvertfall. Har den nå for 2 gang.

Jeg får lett blodpropp grunnet leiden mutasjon så.

Jeg lurer på om faktisk det er hormonprevansjon som gjør det vanskelig for de som har brukt det til og bli gracide. Noen som vet om det er forska noe på?
I hodet mitt så tror jeg det at det tuller såpass mye med kroppen at det påvirker det og bli gravid. Men det er bare noe jeg innbiller meg..jeg aner jo ikke. Jeg tror det fordi det er ikke noe som er normalt for kroppen. Hoppe over mensen, være helt uten mensen i flere år, generelt proppe kroppen full av hormon. Hvor bivirkningene er ganske ekstreme. Syns ikke blodpropp er noe og tulle med. Ikke at det skjer alle, men det er jo en skummel bivirkning.

Noen meninger eller noen som vet?

Jeg slet med å bli gravid nå første gangen, og jordmor anbefaler meg dermed å ikke begynne på hormonprevensjon etter fødsel siden det kan gjøre det vanskelig å bli gravid med neste.. men om det finnes forskning på det vet jeg ikke.. virker som om det er veeeeldig individuelt..!

Det høres jo logisk ut, men har ikke sett noen forskning på det. Er enig med deg at det er en skummel tanke...

Har ikke sett forskning, men hørt en begrunnelse : hemmer man eggløsning kan det være vanskelig for kroppen å komme i gang med å få det til igjen :)

Hormonspiral er vell det eneste som ikke hemmer eggløsning tror jeg? Hos oss tok det 5 mnd etter uttak, noe som er helt normalt. Det eneste jeg ikke har reagert på (har prøvd alt utenom kopperspiral, p-stav og p-sprøyte) er hormonspiralen. Jeg reagerer veldig på hormonpreparater når kroppen har fått "vent" seg til det etter rundt 6 mnd - 1 år :p

Jeg fikk på ppiller i ca 10år og det tok meg 3mnd å bli gravid:p men har også hørt at det kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Men vet ikke om det finnes sikker forskning på det. Men at kroppen generelt ikke har godt av det, er det ingen tvil om:p

P piller gikk jeg på i 3 mnd før jeg fikk blodpropp.

Eneste jeg får gå på er hormonspiralen. Hadde den 4 år forrige gang og null mensen. Ble gravid innen 2 mnd etter den ble tatt ut.
Både min lege og min gynekolog har begge snakka med sykehuset og de proffe der om hormonspiralen til meg. Og de alle sier den er trygg for meg hvertfall. Har den nå for 2 gang.

Jeg får lett blodpropp grunnet leiden mutasjon så.

Er du bærer?
Bra du fikk brukt prevansjon av et slag da. Hva med kobber?

Er du bærer?
Bra du fikk brukt prevansjon av et slag da. Hva med kobber?
Mener du om det er arvelig blodet mitt? Så ja. Må teste mine jenter når tiden kommer.

Jeg ville ikke ha kobber. Ikke anbefalte de det så mye uansett.

Jau, at det blir vanskeligere pga at det hemmer eggløsningen med hormon preparat er (syns jeg) veldig tydelig her inne. Det er en del som bruker lang tid på og bli gravide, og det syns jeg er synd. Jeg ble ikke informert om noe ang det at det kan ta tid med og bli gravid da jeg begynte på p pilla, men det syns jeg de burde gjøre. Ihvertfall si i fra om at det kan skje eller at det kan gå som normalt. Det kan jo være andre årsaker også til at det tar tid selvfølgelig.

Jeg gikk ikke lenge på p piller før jeg slutta. rett ned i kjelleren, og når jeg slutta så var det som en tung bør løfta seg fra hele kroppen. Da ble jeg skremt bare av det.

Men finnes det noe annet prevansjons middel enn kobberspiral og kondom som ikke har hormon i seg? Og da er ikke sterilisering eller eggløsningsjakt et alternativ ;) men er det noe annet man har mulighet for og bruke?

Mener du om det er arvelig blodet mitt? Så ja. Må teste mine jenter når tiden kommer.

Jeg ville ikke ha kobber. Ikke anbefalte de det så mye uansett.

Ja, var det jeg lurte på. Evt om begge foreldrene dine var bærere. Da var det litt verre leste jeg. Men at når man først fikk en blodpropp så var det ille uansett. Og når man er gravid som bærer så var det risiko for blodpropp da og. Unner deg ikke det der!!

Vet ingenting om det, men her utgår sånn prevensjon. Det kan umulig være bra for kroppen tenker jeg...

Ja, var det jeg lurte på. Evt om begge foreldrene dine var bærere. Da var det litt verre leste jeg. Men at når man først fikk en blodpropp så var det ille uansett. Og når man er gravid som bærer så var det risiko for blodpropp da og. Unner deg ikke det der!!
Viste seg at de fleste damer (tanter, mamma, søstre osv) i vår slekt har samme som meg. Ingen visste det før jeg fikk blodpropp da. Så noe godt kom jo utav det ;) Ikke noe problem her altså. Må ta blodfortynnende sprøyter ved graviditet og fly og diverse. Funker helt greit :)

Viste seg at de fleste damer (tanter, mamma, søstre osv) i vår slekt har samme som meg. Ingen visste det før jeg fikk blodpropp da. Så noe godt kom jo utav det ;) Ikke noe problem her altså. Må ta blodfortynnende sprøyter ved graviditet og fly og diverse. Funker helt greit :)

Ja, det er jo veldig bra at det ble oppdaget! :)
Men sånne blodfortynnende sprøyter, det syns jeg ikke no om. Måtte gå på det i fire uker i fjor....og sette den sprøyta selv i magen er brutalt.
Jeg klarte det en gang, resten måtte gubben eller naboen gjøre. Jeg fiksa det ikke :P Men det er jo nødvendig!

Og godt at det finnes noe som hjelper til med og forhindre det!

Ja, det er jo veldig bra at det ble oppdaget! :)
Men sånne blodfortynnende sprøyter, det syns jeg ikke no om. Måtte gå på det i fire uker i fjor....og sette den sprøyta selv i magen er brutalt.
Jeg klarte det en gang, resten måtte gubben eller naboen gjøre. Jeg fiksa det ikke :P Men det er jo nødvendig!

Og godt at det finnes noe som hjelper til med og forhindre det!
Må gå på de fra start til 3 mnd etter fødsel. Så 1 år :p Tar de selv i låret da. Lettere der ;)

Må gå på de fra start til 3 mnd etter fødsel. Så 1 år :p Tar de selv i låret da. Lettere der ;)

Fytti fløyta!! Mulig det er lettere i låret ja! Ikke så mange organer der :P

Ja det kan gjøre det vanskeligere å blir gravid.

Back
Topp