Hoppehuske skadelig...?

Marihøns

Mai <3
♡ Maibarna ♡
Desemberskatter 2016
Fikk høre av en venninne at hoppehuske var skadelig for barnet. Fikk ikke helt med meg hvorfor, bare at det var skadelig for rygg og hofter og at det var en ensformig bevegelse og at et barn har det bedre ved å utvikle muskler ved å krabbe på gulvet.

Hørte også at en måtte være forsiktig hvis barn under 5 mnd brukte dem, pga de ikke er like flinke på å holde hodet sitt oppe selv.

Jeg vil gjerne vite mer om dette, hvis dere har noe mer kjøtt på benet her :-)
For jeg stoler på at dette er sant, men da forstår jeg ikke hvorfor det selges...

Gåstol ble også nevt :wideyed:

Jeg ville ikke hatt ett barn som ikke kunne holde hodet sitt selv i en sånn, nei. Men å satt ett barn der for en kort periode når man lager mat etc. Kunne jeg gjort. Men er helt enig i at de har det bedre krabbende på gulvet.
Gåstoler sier de vel ikje er bra for det gir ikke naturlig gange for barnet, tror jeg...

Jeg var en reser i gåstilen når jeg var liten, tror jeg brøyt noen fartsgrenser :p

Står det på innpakningen at en burde være forsiktig? Eller er det noe en bare må finne ut av selv...

Jeg har fått beskjed om at hoppehusker ikke skal brukes fordi barna ikke har utviklet hoftene sine og de tåler ikke belastningen ved å hoppe før barnet faktisk klarer det selv. Det er derfor det ikke anbefales for små barn å hoppe på trampoline, da kraften blir så mye større enn når de selv hopper på bakken.

Man får også beskjed om ikke å bruke hverken gåstol eller vippestol, men da tenker jeg; alt med måte! Gåstolen var fantastisk for Vesla vår i SMÅ mengder. Hun kom seg opp i høyden og syntes det var kjempe stas. Det var så korte perioder, at hun ble ikke sittende i samme stilling for lenge. Og den ble ikke brukt fremfor å trene/krabbe/rulle på gulvet :)

Vil da tro at en vippestol er veldig grei P ha når en mater barnet :)

Og alt med måte, men tror jeg unngår hoppehuske...

Hoppehusker og gåstoler er ikke anbefalt av fysioterapeuter. Pga hoftene og belastningen som de da får.

Hvorfor de er til salgs når de er skadelige? For å tjene penger, akkurat som mye annet her i verden.

Hoppehusker og gåstoler er ikke anbefalt av fysioterapeuter. Pga hoftene og belastningen som de da får.

Hvorfor de er til salgs når de er skadelige? For å tjene penger, akkurat som mye annet her i verden.

Gud å folk tjener på uvitenhet :banghead: blir så sliten av å føle seg så usikker, en burde jo kunne stole på babyprodukter..,:bored: knurr!

(Iiiih Spyro :joyful: var yndlingsspillet mitt)

Det er en kynisk verden vi lever i. Det er også lov å selge strømhalsbånd til hund, men du må være autorisert for å bruke det så for de aller fleste er det ulovlig å bruke. En skulle jo tro at lovlige ting er ok, men samtidig så er jo både alkohol og røyk helseskadelig og det selges jo også.

Det er en kynisk verden vi lever i. Det er også lov å selge strømhalsbånd til hund, men du må være autorisert for å bruke det så for de aller fleste er det ulovlig å bruke. En skulle jo tro at lovlige ting er ok, men samtidig så er jo både alkohol og røyk helseskadelig og det selges jo også.

Sukker også..., og eeeenda mer... :eek:

Vippestol skal ikke brukes mye i løpet av en dag, så vil ikke si at det er skadelig da det gjelder å bruke sunn fornuft.

Gåstol har jeg hørt mange barn lærer å gå på tærne av, og det er jo ikke så bra. Den hadde jeg nok droppet. Ser heller ikke behovet.

Hoppehuske kan jeg ikke uttale meg om. ;)

Gud å folk tjener på uvitenhet :banghead: blir så sliten av å føle seg så usikker, en burde jo kunne stole på babyprodukter..,:bored: knurr!

(Iiiih Spyro :joyful: var yndlingsspillet mitt)

Ja, en skulle tro barneprodukter var bra! Men en må jo gjøre research som en CIA-agent før en kjøper noe. :P

Hoppehuske og gåstol er IKKE bra. For meg er det helt logisk, barna blir presset i en aktivitet de absolutt ikke er moden for. De henger på en måte etter skrittet i begge deler, og alt trykk som blir på hofter og krosrygg kan umulig være bra.

Vippestoler er ikke farlig, men det kan føre til at barna ikke vil ligge på gulvet pga. at de ikke får fulgt med like mye som i en vippestol, men vil da ikke tro at noen har barna sine i vippestol hele dagen..

Vi har både vippestol fra babybjørn og stokke newbornseat, men vippestolen blir brukt på badet eller hvis han er fryktelig sur om vi skal gjøre klar de to andre med noe. Newbornseat er genial når barnet skal ha grøt :) Slipper å bøye seg ned på gulvet :P

Bilstol er jo også det samme som vippestol, barn kan bli passive av å sitte slik store deler av dagen, men de fleste gjør jo ikke det, så da utvikler ungene seg som som de skal :)

Ikke holde hode sitt selv ved 5 mnd??? Det er da ikke vanlig...

Hoppehuske, gåstol og bæresele er ikke bra for hoftene fordi de henger på stoff mellom bena og hoftekulene får feilstilling. Barn skal heller ikke sitte/stå oppreist mye før de klarer å sette seg opp/reise seg selv fordi musklene må være sterke nok så ikke skjellettet, som ennå er ganske mykt, får belastning. Man holder kanskje barnet på fanget, men det begrenser seg naturlig. Hoppehuske gir slitasje på knær og rygg med gjentatte "dunk" i gulvet. Gåstol, hoppehuske og vippestol begrenser tid på gulvet der de får bevegelsesfrihet til varierte stillinger og bevegelser, som er viktig for allsidig trening av kroppens naturlige bevegelsesmønster. Barn som bruker gåstol går i snitt senere enn andre barn, fordi de blir "låst".

Syns det er så rart at de selger ting som ikke bør brukes. De i butikkene må da få dårlig samvittighet hvis de lyver for foreldre?

Yes, akkurat sånn er det. Deror har ikke vi brukt hverken hoppehuske eller gåstol

Ikke holde hode sitt selv ved 5 mnd??? Det er da ikke vanlig...

Hoppehuske, gåstol og bæresele er ikke bra for hoftene fordi de henger på stoff mellom bena og hoftekulene får feilstilling. Barn skal heller ikke sitte/stå oppreist mye før de klarer å sette seg opp/reise seg selv fordi musklene må være sterke nok så ikke skjellettet, som ennå er ganske mykt, får belastning. Man holder kanskje barnet på fanget, men det begrenser seg naturlig. Hoppehuske gir slitasje på knær og rygg med gjentatte "dunk" i gulvet. Gåstol, hoppehuske og vippestol begrenser tid på gulvet der de får bevegelsesfrihet til varierte stillinger og bevegelser, som er viktig for allsidig trening av kroppens naturlige bevegelsesmønster. Barn som bruker gåstol går i snitt senere enn andre barn, fordi de blir "låst".

Det med 5 mnd var egentlig bare et ca tall, for husker ikke hva som ble sagt, og mins det var noe rundt den alderen bare :-)

Back
Topp