Hoppehuske, gåstol

ivfmamma

Elsker forumet
Maiblomstene 2016
Her maser både mormor og farmor om hoppehuske, gåstol og vippestol med div leker osv.
Jeg er ikke helt for det der med babyparkering. Ser på det som en litt dårlig barnevakt.

Jeg har en lekegrind og en helt enkel vippestol som er brukt når jeg må.

Fysioterapauten har også gitt beskjed om å ikke bruke sånt noe særlig, at babyene bør få utfolde seg og lære seg å sitte, stå, gå osv i sitt tempo.

Jeg dømmer absolutt ikke andre som bruker det. Alle gjør forskjellig.

Men hva er deres personlige mening?

Hoppehuske og gåstol er uaktuelt her. Det krever en enorm styrke i muskulaturen og nervene skal være godt utviklet for at man klarer å holde seg selv opp og gå. Klarer man ikke det er det et tegn på at kroppen ikke er klar for det. Det å dermed utsette kroppen for belastning den ikke er klar for er for meg totalt unødvendig. Har også inntrykk av at flere bruker disse hoppehuskene som en fin "barnevakt" innimellom - setter de der og så får de gjort unna litt. Er jo ikke tvil om at ungene liker disse lekene, men det synes jeg er irrelevant.

Det er min mening.

Hoppehuske og gåstol er helt uaktuelt her, det er ikke ambefalt og kan skade både rygg og føtter

Vippestol var i bruk en del innimellom. Mye vipping med foten så jeg fikk i meg mat en periode [emoji23]

Vi hadde vippestol og lekegrind vi også, som ble brukt bittelitt her og der for en dusj og spising av varm mat. :P
Ellers satt han i tripp trapp-stol med newbornsete, eller var i armene/bæresele.

Gåstol og hoppehuske har jo ingenting positivt for seg for babyen, heller tvert imot, så det har vi ikke brukt. :)

Jeg ville ikke brukt det da det ikke er anbefalt

Nei, ønsker ikke å bruke det her. De skal jo egentlig ikke være i slikt før de kan gå selv pga dårlig styrke i rygg og hofter, så frem til da får han være på gulvet eller i bæresjal/sele. Og når han kan gå er det sikkert ikke artig lengre :p Babyene syns sikkert det er dritgøy, men utover det har det jo ikke noe positivt å si for barns utvikling. Fysioterapeut på 4 måneders kontroll frarådet det også.

For svigermor virker det så fjernt. Spurte om P hadde dårlig rygg eller hofter siden jeg stadig sa nei til gåstol, huske, støtte opp m puter så hun kan sitte selv osv. Fortalte at fysio på 4mnd kontroll ikke anbefalte dette til noen som helst.

Hoppestol og gårstol neitakk. Ligger mest på matta, men sitter litt i vippestol når jeg må gjøre noe, eller han blir veldig lei matta. Også får han grøt i vippestol :)

Her fikk vi gåstol, enda jeg hadde sagt klart i fra om at det var uønsket her i hus. Gav den derfor bare videre :) ser heller ikke poenget når det kan føre til hofteskader o.l.

Bruker vippestol kun når hun skal legges. Men om det kommer en gåstol eller hoppehuske inn i huset her går det rett ut igjen :) Barnet vårt sliter noe med stivheter og det vill gjøre vondt værre å begynne med noe slikt. Ser heller ikke hvorfor en må ha det, syntes det er fint at barna lærer å gå selv. Her går hun rundt møblene :)

Vippestol har blitt brukt i nødvendige tilfeller, ellers blir det verken gåstol eller hoppehuske med tanke på belastning her. Det er uheldig i lengden. Vi fikk en gåstol av oldeforeldrene til lille til jul. Vi har snakket om hva vi gjør med denne, i og med at vi ikke kommer til å bruke denne. Han vil på grunnlag av at vår datters fysioterapeut ikke synes dette er heldig snakke med sin bestefar, og forklare situasjonen og at vi ønsker å si ifra for at de ikke skal ha brukt masse penger, på noe vi faktisk ikke kan bruke... Lille har allerede utfordringer, slik at for oss er det helt uaktuelt. Og vi velger å være rettferdige ovenfor de som har gitt gaven og brukt mye penger på den også.

Brukte gåstol til eldstemann i korte perioder, men det var før jeg kom inn hit og fikk høre at det er alt annet enn anbefalt.
Kommer nok ikke til å bruke den på minstemann :)

Back
Topp