Hoppegynge!

Kokle

Elsker forumet
Ser reklame for hoppegynge, det ser jo veldig moro ut. Men var det sånn at dette ikkje er bra å bruke for små nurke-kropper?

Er sikkert gøy ja[:D]
men ikke bra nei[&o]

ORIGINAL: *kolibri*

Er sikkert gøy ja[:D]
men ikke bra nei[&o]

sign[:)]

Æsj då...

Nokon som veit grunnen til det?

synes i grunn ingenting er bra for små barn lenger jeg da[8|], så Alt med måte mener jeg [:)] Her har vi tatt frem gåstolen og Lillegutt storkoser seg i den, reser bortover gulvene og er i fyr og flamme, men han sitter jo ikke der i mer en 5 minutter om gangen innimellom... litt moro må de få ha ;) Har hoppehuske å vi, men den venter jeg med og ta frem til han blir litt stødigere i balansen ;)

Fysioterapauten her sa at de var ikke farlige, men de burde ikke sitte for lenge i de om gangen [8|] 

edit: grunnen til han sa de ikke skulle sitte for lenge i de, var at de utvikler seg best på gulvet, men babyen synes ofte det er morsomst og sitte litt høyt oppe å ha oversikten. Han sa ingenting om at det kunne skade de på noen måte å sitte oppi der. Men ikke vet jeg da [8|]

Jobba i lekebutikk og vi solgte masse av både hoppegynger og gåstoler.

ORIGINAL: Lussa88

synes i grunn ingenting er bra for små barn lenger jeg da[8|], så Alt med måte mener jeg [:)] Her har vi tatt frem gåstolen og Lillegutt storkoser seg i den, reser bortover gulvene og er i fyr og flamme, men han sitter jo ikke der i mer en 5 minutter om gangen innimellom... litt moro må de få ha ;) Har hoppehuske å vi, men den venter jeg med og ta frem til han blir litt stødigere i balansen ;)

Så enig så enig

Hailey har hoppegynge og gåstol som ho suser avgårde i..[:)] og ho elsker begge deler...[:D] enig m lussa88, tror d handler om alt med måte, ho sitter i de maks 5-10 min omgangen[:)]

Takk jenter. Trur nok eg skal kjøpe inn ein sånn, men sjølvsagt skal ho ikkje dingle oppi den heile dagen[:D] Skjønner jo prinsippet med at det er best å ligge på gulvet men trur nok babyene nyter godt av litt avveksling og.

*poff*

Go for it [:D] det er kjempe morsomt med noen nye leker[:D]

gleder meg til jeg skal ta i bruk hoppehuska [:D]

Klem fra Anton Elias [:)][:)]

Jeg ville ikke kjøpt det. Fysio hos oss har ikke gitt grønt lys på alike ting, hun mente at babyer helst ikke skal sitte noe særlig i vippestol heller (enda andy var 4 mnd da vi tok det opp) og hun er veldig flink.

Å sitte i hoppestol kan jo belaste ryggen veldig, pluss at det kan forlenge utviklingen (henrik fikk gåstol og nektet derfor å gå selv før han var nærmere 2 år)

Dessuten kan man aldri vite sikker at barnet ikke har noen defekter som uutviklet hofte el om man ikke har tatt ul da de var små og de fleste gjør jo ikke det. Om de har noen defekter man ikke vet om og belaster dem så kan man faktisk gjøre ganske stor skade[&:] Selv om de synes det er gøy så tar ikke jeg sjansen etter å ha lest og lært[:-] Hun synes jo det er like gøy om jeg løfter henne og leker med henne og vi synger og danser osv så da gjør vi heller det her[:)]

Helt enig i "alt med måte". Ville ventet til de kan sette seg opp selv og sitte stødig, men etter det ser jeg ikke problemet, ikke i "små doser" [:)]

Skjønna at du har peiling Anton Elias så saken er grei; eg høyrer på deg!

Herlig bilde, ser ut som ein veldig fornøgd liten pojke[:D]

ORIGINAL: Kokle

stort sett alltid ei sol han[:)]

Æsj då...

Nokon som veit grunnen til det?

For det første, så skal ikke babyer settes i stillinger de ikke kan gjøre selv. Det belaster kroppen og musklene deres for mye og feil. For det andre, tåler ikke ryggene deres den belastningen. De kan også få for korte leggmuskler og sener i bena både av diverse hoppedingser og gåstoler. Noen barn får skjeve føtter. Tanta mi er fysio på helsestasjon og ser konsekvensen av slike dingser hver dag. Det blir liksom feil når man må behandle babyer for belastningsskader. Og som hun sa; ikke alle som kommer med babyene sine for slike skader har brukt sine leker med mer enn "måte".

ORIGINAL: AneFrank

Helt enig i "alt med måte". Ville ventet til de kan sette seg opp selv og sitte stødig, men etter det ser jeg ikke problemet, ikke i "små doser" [:)]

Når man må bruke uttrykket "alt med måte" sier det vel egentlig sitt.. [8|]

ORIGINAL: fysio79

Ville vurdert om det var nødvendig... les dette..
http://www.dagbladet.no/dinside/2002/06/19/339085.html
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=9858271

men igjen dette er jo ikke noe som må skje, og det er ikke snakk om og ha ungene i stolene i timesvis..

Dattteren min gikk før hun var året, og jeg synes nesten det var for tidlig fordi hun var for liten til og skjønne konsekvensen av ting og man måtte fly etter henne hele tiden.. og hun brukte gåstol, noe som jo er stikk i strid med hva det står om overalt.. Anton krabber , åler sitter og kan stå oppreist og støtte seg opp mot ting, og ligger absolutt ikke etter med noe, så tar igrunn det med knusende ro...

Hvert sitt valg, men som sagt så tror jeg at så lenge det er bare for korte tidsrom gjør det ingen skade [;)]

nå har jeg sagt mitt, så skal jeg trekke meg ut av samtalen og la folk bestemme selv [;)]

ORIGINAL: Lussa88

ORIGINAL: fysio79

Ville vurdert om det var nødvendig... les dette..
http://www.dagbladet.no/dinside/2002/06/19/339085.html
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=9858271

men igjen dette er jo ikke noe som må skje, og det er ikke snakk om og ha ungene i stolene i timesvis..

Dattteren min gikk før hun var året, og jeg synes nesten det var for tidlig fordi hun var for liten til og skjønne konsekvensen av ting og man måtte fly etter henne hele tiden.. og hun brukte gåstol, noe som jo er stikk i strid med hva det står om overalt.. Anton krabber , åler sitter og kan stå oppreist og støtte seg opp mot ting, og ligger absolutt ikke etter med noe, så tar igrunn det med knusende ro...

Hvert sitt valg, men som sagt så tror jeg at så lenge det er bare for korte tidsrom gjør det ingen skade [;)]

Så dersom vi voksne gjør ting som er ekstremt belastende for oss, f.eks løfter feil med ryggen, så gjør det ingen skade bare vi gjør det i kort tid om gangen? En gang er jo nok, så smeller det og vi vet ikke hvilken av gangene det er, men det vil sannsynligvis skje før eller senere. Det er det samme. Babyene gjør ting som er ekstremt belastende i en gåstol/hoppestol og som de ikke er klare for. Slik belastning kan også gi senskader som ikke gir utslag før de er tenåringer og voksne. Som f.eks ryggproblemer, kneproblemer og nakkeproblemer.

Hmmm....[8|]

Men klarer ikkje heilt å sjå forskjellen eg då, f.eks på å hoppe opp og ned i fanget, og å hoppe i ei huske. Kan ikkje det skje feilbelastninger i slike situasjoner og?

Hmmm....[8|]

Men klarer ikkje heilt å sjå forskjellen eg då, f.eks på å hoppe opp og ned i fanget, og å hoppe i ei huske. Kan ikkje det skje feilbelastninger i slike situasjoner og?

Ja, det er jo derfor man ikke bør la ungene få lov til det.. [8|] Samtidig, så holder vi ungene og støtter kroppen deres på en helt annen måte når de er i fanget. 

Back
Topp