budeiemamma

Blir kjent med forumet
Hei:)
Er en jente på 20 år som er gravid for andre gang(mistet forrige, MA). Denne gangen er jeg så sykt kvalm hele tiden, fikk sykemelding hos legen uten at jeg ba om det men takk gud for det. Jeg klarer ikke å gjøre noe som helst, ligger bare i sofaen eller i senga og ser på tv. Er 8 +4 i dag og det går så sakte! Får frokost på senga hver dag, gjerne 2 gang før jeg står opp men allikavel kaster jeg opp og er kvalm hele tiden. Prøver å spise jevnlig men det virker ikke som om det nytter. Forrige graviditet kastet jeg mye opp, men kvalmen var liksom ikke der hele tiden så jeg kunne allikavel jobbe og gjøre ting som normalt.
Skal se om jeg kommer meg på apoteket for å kjøpe akupressurband og ingefærtabletter.
Lurer bare på om dere har noen andre gode tips, og om det er flere som sliter med kvalmen?
Når går kvalmen som regel over?
Og er det noen flere som har skikkelig problemer med å gå på matbutikker? Brekker meg med en gang og klarer ikke å være inni en...
 
8+1 og fikk nettopp forlenga sykemeldingen min til mandag. Forsøker å få i meg drikke og litt mat men det meste kommer opp igjen utover dagen. Har klump i halsen hele tiden og føler det svir i mellomgulvet. Er kvalm hele tiden, 5-10 minutters opphold innimellom, og da våger jeg gjerne å spise eller drikke noe, men angrer øyeblikkelig når kvalmen setter inn for fullt igjen noen minutter senere.

Er så sulten innimellom at jeg nesten klikker, men klarer ikke spise mer enn noen biter av noenting før jeg er kvalm.

Er ikke fare på ferde, blodtrykket mitt var fint og ikke faretruende mtp dehydrering, men har gått ned 2 kg siste uka.

Farris og eplejuice hjelper ikke mot kvalme, men er godt påfyll om du klarer å holde det nede. Og ikke helt grusomt i retur heller.

Ingenting hjelper på denna kvalmen! Tenker forsøke kvalmestillende i små doser fra neste uke om det ikke bedrer seg over helgen. Men risikerer at jeg blir slått ut i 24 timer, det blir jeg av reisesyketabletter.
 
Huff :( Det er så sykt slitsomt! Jeg får så dårlig samvittighet overnfor kjæresten siden jeg ikke klarer noe som helst og han må gjøre alt selv..

Har ikke snakket om kvalmestillende med legen så vet du om det er noen risiko med å ta sånt? Vil veldig gjerne prøve det hvis det ikke kan ha noen innvirkning på fostret..

Får håpe vi blir bedre når vi runder 12 uker... Men sist spydde jeg helt til uke 14 når jeg fant ut at jeg hadde mistet..
 
Jeg spurte og fikk standardsvaret at det er aldri noen garanti. Man regner det som trygt, men må veie nytte opp mot evt risiko.

Jeg kan godt ligge kvalm jeg. Er helt grusomt men tar ikke piller for min egen del. Mannen ordner med jenta vår og jeg gjør det jeg klarer. Får nok hjelp av mødrene våre om vi ønsker det også.

Men det er så j vanskelig å være borte i jobben min, og jeg har vært (relativt) mye vekke i 2015 både pga egen sykdom og pga sykt barn. Skriver (relativt) fordi normalen i mitt yrke er 3-4 % fravær og jeg ligger kanskje på 15 % anslagsvis.

Så mitt mål med kvalmestillende ville være å fungere i jobb igjen! Men jeg tror hun tenkte mest at det tyr man helst bare til hvis allmentilstanden hos mor kan true barnets velbefinnende.
 
Postafen er godt utprøvd og er førstevalget ved svangerskapskvalme. Lurt å snakke med legen din, kan hende den kan være et alternativ for deg så du får et avbrekk. Jeg fikk den sist jeg gikk gravid, nå er jeg ikke like ille enda heldigvis, men har brukt den 2-3 ganger når det har vært som verst.
 
Samme her - i tillegg har jeg ei på 15mmd som jeg ikke har i barnehage :p litt tøft akkurat nå - men er verdt det.

Sist vare det til jeg var 4mnd +en uke på vei, så om det blir sånn nå og må jeg bite i det frem til desember :p
 
Jeg klarer ikke gjøre noe som helst pga kvalmen, ligger så stille som mulig hele dagen føler jeg... Heldigvis husket mannen min å kjøpe sea-band i går og de hjalp på den verste kvalmen (den som gjør at jeg føler konstant må kaste opp), er likevel ganske kvalm og uggen, men i dag har jeg hvert fall klart å henge opp 3 bilder på veggen liksom... :p Og spist en yoghurt, ikke minst, haha. Heldigvis er jeg sykemeldt, for jeg har ingen ting på jobben å gjøre nå, så selv om jeg føler jeg nesten ikke har jobbet noe i året som gikk har jeg innsett at sånn må det bare være. Var veldig kvalm med nr 1 også, da kastet jeg opp hver dag i over halve svangerskapet, så selv om nr 2 ikke var så ille begynner jeg å psyke meg opp til noe lignende nr 1...
 
Med første var jeg kvalm hver dag men spydde bare av enkelte lukter. Med nr 2 var jeg ekstremt dårlig. Spydde fra uke 5 til 14. Det meste er tåke fra den tiden men husker jeg våknet en batt kl 04 og var skikkelig dårlig. Spydde I ett I 12 timer til kl 16. Da fikk jeg 3 timer pause før det var påan igjen. Satt med bøtta I fanget /på do konstant. Nå er jeg 6+5 og bare litt uvel inni mellom. Krysser alt jeg har for å slippe samme som sist. Jeg har en på 13 mnd som ikke er I bhg så kan ikke bli like dårlig
 
Jeg har fått tre forskjellige kvalmestillende og har vært innlagt en god stund for å få væske, jeg har hyperemesis og er 8+2 i dag. Om du får i deg lite drikke så burde du måle ketoner i urin hos fastlegen. Den burde være negativ. Det går også an å ta en del blodprøver for sikkerhetsskyld, kan også gjøres hos fastlegen. Det er viktig at du får væskebehandling om du trenger det.

Flere kvalmestillende er svært godt utprøvd og helt ufarlig for embryoet, og det er viktig for embryoet at mor ikke raser ned i vekt. Raskt vekttap og væsketap er ugunstig for embryoet. Så det er absolutt viktig å ta vare på seg selv så godt man klarer.

Vanlig svangerskapskvalme blir som regel bedre fra uke (10-) 12, men hyperemesis (ekstrem kvalme) blir ofte ikke bedre før uke 16-18, og noen er dårlig helt til fødselen.
 
Har vært kvalm siden uke 5 og har kastet opp hver dag siden uke 7. 10+4 i dag. Har delvis sykemelding fra jobb, men det hjelper ikke på kvalmen eller formen. Har heldigvis høstferie resten av uka nå da :)
Alle sier jo at det blir bedre, men akkurat nå ser jeg ikke lyst på det :p ikke er det noe garanti for at det går over rundt uke 12 heller... Dagens negative fra meg :p
 
Jeg har fått tre forskjellige kvalmestillende og har vært innlagt en god stund for å få væske, jeg har hyperemesis og er 8+2 i dag. Om du får i deg lite drikke så burde du måle ketoner i urin hos fastlegen. Den burde være negativ. Det går også an å ta en del blodprøver for sikkerhetsskyld, kan også gjøres hos fastlegen. Det er viktig at du får væskebehandling om du trenger det.

Flere kvalmestillende er svært godt utprøvd og helt ufarlig for embryoet, og det er viktig for embryoet at mor ikke raser ned i vekt. Raskt vekttap og væsketap er ugunstig for embryoet. Så det er absolutt viktig å ta vare på seg selv så godt man klarer.

Vanlig svangerskapskvalme blir som regel bedre fra uke (10-) 12, men hyperemesis (ekstrem kvalme) blir ofte ikke bedre før uke 16-18, og noen er dårlig helt til fødselen.
Du kan også få kjøpt sånn testpinner for og teste om det er ketoner i urinen på apoteket :)
 
Du kan også få kjøpt sånn testpinner for og teste om det er ketoner i urinen på apoteket :)

Ja, men om man trenger innleggelse/væske så burde det dokumenteres hos lege. Og her fortsetter de å ta urinprøver av meg hver gang, så jeg må levere mange ganger i uka. Trenger ikke å kjøpe til hjemme jeg hvert fall. :p
 
Håper du klarer å holde ut!!
Har selv gått med kvalme i over en uke nå (er 7+4 i dag), i tillegg til ekstrem menssmerter. Hadde det vært for at ul viste at alt var bra i går, inkludert hjertelyd, hadde jeg trodd at det var noe galt..
Skal til legen i morgen, blant annet for å sjekke jernlageret. Svimmel som fy!

Men dere! Vi må bare klare å holde ut alle sammen - tenk hva resultatet blir :dummy::dummy1:
 
Ja, men om man trenger innleggelse/væske så burde det dokumenteres hos lege. Og her fortsetter de å ta urinprøver av meg hver gang, så jeg må levere mange ganger i uka. Trenger ikke å kjøpe til hjemme jeg hvert fall. :p
mente bare at hun kan kjøpe på apoteket og om den slår ut kan ho jo evt ringe legen å drøfte det ;)
 
fint med så mange tilbakemeldinger! Legen tar blod og urinprøver hver gang jeg er der, noe som er ganske ofte:) Sist fikk jeg ikke tatt siden de må sendes avgårde og det var for sent, så skal egentlig fære å ta dem men er så dårlig:( Må vel bare tvinge meg dit i dag så vi får se at alt er i orden med babyen:)
 
Føler så med deg. Hadde hyperemesis da jeg var gravid med min idag så aktiv 1 åring. Helt grusomt. Ingenting hjalp. Gikk å sippa på ingefær vann jeg da og det hjalp litt, om ikke enn på psyken. Kokte opp masse vann med fersk ingefær, silte og helte på flasker. Inn i kjøleskapet. Man kan drikke det varmt men jeg foretrakk kaldt. Håper du blir bedre snart. Hold ut kjære deg.
 
Back
Topp