Holder ikke ut den lukta! *kattedo*

fomle 83

Forumet er livet
Har tre herlige kattunger i hus som akkurat har begynt dotrening. Og med en gang katedoet e kommen i hus begynne mammapusen også å bæsje i den:( Den lukta som e av det doet får mæi til å brekke mæi og bli sykt kvalm. Skal sies at æi e gravid og alle lukter e 100 ganger sterkere.
Noen som har en lur ide på ka vi kan gjøre? Har sån do med lokk på(som et lite hus liksom) men teneke at kattungan ikke klare å gå inn der helt enna....

Lægg nokka foran så kommer dæm sæ opp i den doen :)

Regne me den tømmes hver dag ? :)

Fjern dritten med en gang så blir det ikke så ille :)
Jeg syns også den "perlesanden" man kjøper på dyrebutikken er bedre enn det man får kjøpt på matbutikken. Tisset klumper seg og man kan måke det også ut med en gang.

Du må ikke bruke sand som klumper seg før kattungene er rundt ca 8 uker, eller til de i hvert fall har sluttet å spise på sanden. Klumpesand er farlig for små kattunger.

Ellers ville jeg bare satt noe foran kattedoen slik at kattungene kommer seg oppi.
Og tøm kattedoen flere ganger for dagen.

Psssst: og husk å kastrer kattemor, så du ikke bidrar til et økende katteproblem i Norge.... ;)

Jeg var fornøyd med sånn fin fin sand med litt duft i. de blå papp eskene, får også andre sekker, det er bedre med fin sand enn grov synes jeg, som suger til seg alt i en eneste klump. de er noe dyrere.
men katteshit lukter forjævelig altså. hold pusten noen uker hehe ;)

Jeg kjøper en litt dyr en i svergie, ser ut som små glass steiner hvor noen er blå også..har nå hatt den i en uke uten å bytte ut allt og det lukter ikke dårlig i hele tatt tar ut bæsj og tiss hver dag da..men alt tiss får man ikke med hver gang men fortsatt 0 lukt..

Venus83 skrev:
Du må ikke bruke sand som klumper seg før kattungene er rundt ca 8 uker, eller til de i hvert fall har sluttet å spise på sanden. Klumpesand er farlig for små kattunger.

Ellers ville jeg bare satt noe foran kattedoen slik at kattungene kommer seg oppi.
Og tøm kattedoen flere ganger for dagen.

Psssst: og husk å kastrer kattemor, så du ikke bidrar til et økende katteproblem i Norge.... ;)

slenger meg på denne ja.ingen katter trenger å få kattunger. bare ta turen innom dyrebeskyttelsen..

men nokmoralpreken ;9

bruk dyrebutikkmat, og sand derfra, så lukter det mindre.

Vi har sånn med lokk, men vi tok av døra for da kommer kattunger osv igjennom også og lukta kommer ikke ut uansett ;)

Huff kjenner meg igjen, anbefaler og bruke de blå kassene med fin sand og ta ofte ut. 
Men siden du er gravid husk hansker eller helst skal noen andre ta ut pga fare for toksoplasma.

Gjør rent hver gang en katt har gjort fra seg, og vips - problemet løst :)
Å bruke en god kattesand er også mye hjelp i. Alle man kjøper på dagligvaren er helt rævva (etter min mening). Kjøper heller en skikkelig type på dyrebutikk eller klinikk, og alt blir mye bedre. Men man må fortsatt gjøre rent hver dag :)

vi kjøper en sand på dyrebutikk, den er litt parfymert.. etter vi begynnte å bruke den så lukter det ikke lenger fra kattedoen, den blir heller ikke bytta på ofte, vi tar ut klumper i ny og ne og evt etter fyller litt sand. husker ikke hva den heter, men er noe med multiple cats eller noe sånt..gul boks med noe rødt på, finnes samme med noe blått på også, litt usikker på hvilken av de vi har nå.

men nå bruker ikke katten vår doen sin så ofte lenger da han gjør fra seg ute som regel... men den funket veldig bra når han brukte den oftere også :-)

lillesiv skrev:
Huff kjenner meg igjen, anbefaler og bruke de blå kassene med fin sand og ta ofte ut. 
Men siden du er gravid husk hansker eller helst skal noen andre ta ut pga fare for toksoplasma.

Du det va jo kjempelurt:) Det skal æi prøve på med en gang:)

Tusen takk for mange gode svar. SKal gå innom dyrebutikken i mårra å se ka de har der:)
Vi tar ut bæsjen med en gang vi ser at det e kommen nåkka.

Ang. sterilisering av kattemamman så skal det gjøres med en gang når kattungan e så store at de ikke får melk fra ho mere. Nina (kattemamman) har blit brukt til avl hos sine forje eiere, også ville vi ha et kull på ho før vi steriliserte ho Sia vi vil beholde den ene sjøl. Har allerede fått gitt bort de to andre:)

Jeg har prøvd all forskjellig kattesand til kattene mine, og nå sverger jeg KUN til de hvite og blå krystallene som blir nevnt i et innlegg over her. Stort sett alle dyrebutikker selger disse i Norge (men det er MYE billigere i sverige!). Vi tar bæsjen med en gang, men ellers bytter vi "sand" ca. annenhver uke. Katteboksen står uten lokk så og si midt i stua, og vi lukter ingenting (og jeg er gravid!!). ANBEFALES!

Back
Topp