Holder du deg unna sprøytemidler og farlige stoffer i graviditeten?

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Blir litt smågal. Jeg holder meg unna det helsedirektoratet sier en skal unngå, men i det siste har det vært så mye skriverier om alt annet som kan være skadelig.. (eller, det er det vel hele tiden, men legger jo mer merke til sånt når en er gravid..)nå leste jeg akkurat at det er påvist nervegift i sitrusfrukter i Norge, som er ekstra skadelige for forster(urix,nrk).. Så er det visst noe i teflonbelegg i stekepanner ect som kan være skadelig, og også i bakepapir! Føles jo ut som en må tilbake til å produsere alt selv for å være trygg... Missforstå meg rett, det skjer jo ikke, og jeg gidder ikke ha dårlig samvittighet for det jeg allerede har spist. Kommer vel ikke til å endre så mye heller, kjenner jeg meg selv rett. Hva er deres tanker om dette? Er det noe dere holder dere unna?
 
Jeg leste akkurat det om sitrusfrukter selv på NRK. Jeg kjenner at jeg ble veldig usikker nå om jeg skal spise klementiner eller ikke videre.
 
Jeg kjøper alltid økologisk frukt og grønt og sier meg dermed «fornøyd». Det er ikke mer jeg får gjort.
Men ja, matindustrien er skitten og det er ikke rart vi ligger på toppen i verden med både fedme og kreft.

Det med sitrus var vel bare lime fra Colombia eller?
 
Jeg kjøper alltid økologisk frukt og grønt og sier meg dermed «fornøyd». Det er ikke mer jeg får gjort.
Men ja, matindustrien er skitten og det er ikke rart vi ligger på toppen i verden med både fedme og kreft.

Det med sitrus var vel bare lime fra Colombia eller?
Lurt med økologisk!:) De har oppdatert artikkelen, for det var flere funn..
 
Men den limen fra Colombia var jo visstnok "økologisk" selv om den hadde gift fra sprøytemidler på, kan man ikke stole på at maten er merka skikkelig heller? Jeg kjenner at jeg ble litt skeptisk til sitrusfrukter nå ja, blir nok ikke like mange klementiner i jula som vanlig..
 
Ble litt stressa med tanke på at jeg har to lime på kjøkkenbenken, men vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre, er liksom noe hele tiden og sannsynligheten for at det går galt føler jeg er veldig liten
 
Jeg leste akkurat det om sitrusfrukter selv på NRK. Jeg kjenner at jeg ble veldig usikker nå om jeg skal spise klementiner eller ikke videre.
Jaa, synes det er frustrerende at det skal være slik!! Man kan jo eventuelt renske, vaske hendene, og så spise.. Tv2 hadde en sak om E 171 i dag også, som visstnok er i alt mulig, og har vist seg skadelig på rotter(tarmkreft)... Er et fargestoff som gjør matvarer hvite.. Blir så irritert over alle ingrediensene som skal puttes i alt..
 
Fått med meg overskriftene, men velger å ikke lese. Vet at det kun vil føre med seg én ting, nemlig økt bekymring for babyen i magen.
Tenker at i dagens samfunn, hvor man finner skadelige stoffer i babyer på 6 mnd, så kommer man ikke unna miljøgifter og andre ting. Man bør selvsagt holde seg unna det man vet er skadelig, men utover det tenker jeg at man må prøve å slappe av og stole på de rådene som myndighetene gir.
 
Det er lurt for alle, gravide eller ei, å unngå teflon :) så en dokumentar på NRK nett-tv som er laget av en lege. «Gull i tarmen». Anbefales!
 
Jeg vet vi skal være forsiktige og har mange retningslinjer som gravid, men jeg tørr snart ikke lese mer om sånne ting som står på internett. Ender opp med å slutte og spise til slutt.. :nailbiting: holder meg unna spekemat og rødt kjøtt, samt alkohol, tobakk og div oster, og sier meg fornøyd med det..
 
Jeg unngår det meste Som er skadelig på noen måte gravid eller ei. Spiser feks ikke oppdrett, noe som veldig mange gjør helt uten en tanke.

Så jeg tror man bare må finne sin egen vei. ❤
 
Jaa, synes det er frustrerende at det skal være slik!! Man kan jo eventuelt renske, vaske hendene, og så spise.. Tv2 hadde en sak om E 171 i dag også, som visstnok er i alt mulig, og har vist seg skadelig på rotter(tarmkreft)... Er et fargestoff som gjør matvarer hvite.. Blir så irritert over alle ingrediensene som skal puttes i alt..

Det er skikkelig frustrerende! En ting hva som angår meg. Jeg tenker jeg tåler litt mer men lille baby i magen tåler jo ikke like mye i utvikling og så er det med hjernen :nailbiting: tror det kun gjaldt klementiner fra Marokko. Så skal prøve å ikkw være hysterisk og heller unngå klementiner fra Marokko og appelsiner fra Spania. Håpe på at de tester godt ig grundig fra nå av da det er oppdaget.
 
Det er skikkelig frustrerende! En ting hva som angår meg. Jeg tenker jeg tåler litt mer men lille baby i magen tåler jo ikke like mye i utvikling og så er det med hjernen :nailbiting: tror det kun gjaldt klementiner fra Marokko. Så skal prøve å ikkw være hysterisk og heller unngå klementiner fra Marokko og appelsiner fra Spania. Håpe på at de tester godt ig grundig fra nå av da det er oppdaget.

Det ser ut til at de fant det samme stoffet på mange av prøvene i fjor også (de utarbeider årlige rapporter). Grunnen til at det har blitt slått opp så stort i media nå er sikkert fordi EU skulle stemme over om stoffet skulle forbys i hele EU (og det ble det vel), og den avgjørelsen ble kanskje tatt fordi senere forskning har vist at det er farligere enn tidligere antatt. Men så snart EU-forbudet trer i kraft så burde det bli mindre av dette stoffet i omløp får vi håpe!
 
Det ser ut til at de fant det samme stoffet på mange av prøvene i fjor også (de utarbeider årlige rapporter). Grunnen til at det har blitt slått opp så stort i media nå er sikkert fordi EU skulle stemme over om stoffet skulle forbys i hele EU (og det ble det vel), og den avgjørelsen ble kanskje tatt fordi senere forskning har vist at det er farligere enn tidligere antatt. Men så snart EU-forbudet trer i kraft så burde det bli mindre av dette stoffet i omløp får vi håpe!
Håper virkelig det altså..
Det er skikkelig frustrerende! En ting hva som angår meg. Jeg tenker jeg tåler litt mer men lille baby i magen tåler jo ikke like mye i utvikling og så er det med hjernen :nailbiting: tror det kun gjaldt klementiner fra Marokko. Så skal prøve å ikkw være hysterisk og heller unngå klementiner fra Marokko og appelsiner fra Spania. Håpe på at de tester godt ig grundig fra nå av da det er oppdaget.
Jaa, samme her. For egen del er det ikke så farlig, men et helt nytt lite menneske som skal utvikle hjernen sin trenger vel ikke få i seg sånt.. Samtidig, så er det jo bare toppen av isfjellet vi får høre om, neste uke er det noe nytt.. Så man kan ikke bli helt hysterisk heller, bare være litt obs.:)
 
Jeg kjøpte ihverfall klementiner fra spania i dag, men sto lenge og googlet først ja... orker egentlig ikke å ta så mye hensyn til alt, men mammahjertet må jo tydeligvis innimellom.
 
Trodde jeg bare skulle følge helsenorge sine anbefalinger, men etter å ha lest selv på nyheter klarer jeg ikke spise klementiner / sitrus frukt. Det blir for meg på samme måte som at jeg holder meg unna spekemat nå, fordi jeg vet ikke hvor stor skade det KAN medføre.
 
Skulle ikke bli en slik hysterisk og vanskelig gravid som styrte så fælt med alt. Men klarer ikke å spise klementiner når jeg lest meg litt opp.

Det kommer en jul neste år også! Får doble inntaket av nervegiftene da isteden ;)
 
Så irritert! På Dagbladet i går sto det at det var klementiner fra Marokko, men på Nrk i dag sto det klementiner fra Spania. Da må jeg hjem og kaste da... og guttungen elsker klementin over alt på jord :(
 
Nei vet du hva, alt er jo farlig nå til dags :eek:
 
Back
Topp