Holde ut amming med melkeproteinallergi?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Hva er sannsynlig er det at barn vokser fra seg melkeproteinallergi og når?

Jeg sliter veldig med å holde meg unna melk, men vil veldig gjerne holde ut til hun er minst 6 mnd (3mnd til). Jeg har så lite lyst til å gå over på mme, spesielt siden det virker som om hun reagerer på de to vi har prøvd (Althera og Nutramigen). De på apoteket sa at de aminosyrebaserte var vanskeligere å venne til og baby brekker seg allerede av de to vi har prøvd. Jeg kan heller ikke slutte å amme om hun ikke klarer å få i seg mme. Første gang gikk helt fint og trodde vi var heldige som slapp lett unna, men neste gang brakk hun seg bare.

Jeg har mest lyst til å fortsette amming for å slippe alt styret med flasker og oppvarming og mye styr om nettene i forhold til å bare legge til i senga, men jeg tar heller flasker over melkefritt kosthold over en lengre periode. Hvis det er slik at det er en sjanse det gir seg så klarer jeg kanskje holde ut litt lenger.

Å legge om vaner er alltid værst i starten. Nå høres det fryktelig vanskelig ut å skulle holde seg helt unna melkeprodukter. Men vil bare anbefale deg å amme lengst mulig, spesielt når du har barn med allergi. Det er det beste du kan gjøre for barnet ditt.

Over 90% vokser av seg melkeprotein allergi innen de begynner på skolen. Det er dessverre ikke vanlig at de begynner å vokse det av seg før de er 2-3 år. Nr 1 her hadde melkeprotein allergi. Nå fikk han mme, av helt andre grunner, så jeg måtte ikke holde meg borte fra melkeprodukter, men husker at det var litt jobb å få oversikt over alt som innehold melkeprotein når han begynte med fast føde. Fant ut at det finnes gode melkefrie erstatnings produkter for det meste. Gulost var vel det eneste jeg ikke fant noe fullgodt alternativ til. Så hvis du ønsker å amme videre så trenger ikke det å være så ille å holde seg uten melkeproteiner :)

Jeg sliter veldig med å holde meg unna melk, men vil veldig gjerne holde ut til hun er minst 6 mnd (3mnd til). Jeg har så lite lyst til å gå over på mme, spesielt siden det virker som om hun reagerer på de to vi har prøvd (Althera og Nutramigen). De på apoteket sa at de aminosyrebaserte var vanskeligere å venne til og baby brekker seg allerede av de to vi har prøvd. Jeg kan heller ikke slutte å amme om hun ikke klarer å få i seg mme. Første gang gikk helt fint og trodde vi var heldige som slapp lett unna, men neste gang brakk hun seg bare.

Jeg har mest lyst til å fortsette amming for å slippe alt styret med flasker og oppvarming og mye styr om nettene i forhold til å bare legge til i senga, men jeg tar heller flasker over melkefritt kosthold over en lengre periode. Hvis det er slik at det er en sjanse det gir seg så klarer jeg kanskje holde ut litt lenger.
Jeg vet ikke sannsynligheten for å vokse det av seg, men jeg har fulgt melkefri kost siden han var to uker, nå er han over året. Jeg ammet frem til han var 11 mnd og det gikk veldig fint med litt planlegging.. håper dere får bedre oppfølging enn oss, jeg skal introdusere mini for melk på eget initiativ nå og kjenner jeg gruer meg!

Mye som inneholder melkeprotein, men man kommer inn i det. Og det er ikke for resten av livet ditt, men bare en begrenset periode som kanskje ikke vil vare et helt år fra nå en gang.
Jeg vet det er mange ting jeg savner i en melkefri kost, har levd melkefritt i flere år uten å vite når/om jeg ville kunne endre den kosten, og jeg ville absolutt gjort det i dette tilfellet med en pemrematur baby som ikke heller elsker smaken av det andre melkealternativet :)
Som nevnt over gulost er det eneste jeg ikke har funnet et godt alternativ til. Det meste andre kan erstattes med gode ting, men man må ofte prøve og feile litt med ulike produkter før man finner de alternativene en selv liker best.

Jeg har levd med et veldig begrenset melkeinntak i nesten 6 år, men det som holdt meg fra å fullstendig kutte ut melk var ost, rømme og sjokolade. Det absolutt vanskeligste for meg er soya, da sikkert 70% av proteinene mine kommer fra soya. Nest vanskeligst blir ost og rømme, og det å spise på farta.

Siden jeg har prøvd flere ganger så vet jeg at for meg så blir det ikke så mye enklere. Kostholdet mitt blir veldig begrenset nå og jeg kjenner at jeg sliter veldig mye med mat. Jeg vet ikke hva jeg kan spise, går ofte sulten istedenfor å spise og ender somregel opp med å spise ganske næringsfattige ting fordi jeg blir sulten og sliten. Det er ikke bra for ammingen heller..

Hun reagerer også på nektariner, plommer og jordbær.

Jeg har levd med et veldig begrenset melkeinntak i nesten 6 år, men det som holdt meg fra å fullstendig kutte ut melk var ost, rømme og sjokolade. Det absolutt vanskeligste for meg er soya, da sikkert 70% av proteinene mine kommer fra soya. Nest vanskeligst blir ost og rømme, og det å spise på farta.

Siden jeg har prøvd flere ganger så vet jeg at for meg så blir det ikke så mye enklere. Kostholdet mitt blir veldig begrenset nå og jeg kjenner at jeg sliter veldig mye med mat. Jeg vet ikke hva jeg kan spise, går ofte sulten istedenfor å spise og ender somregel opp med å spise ganske næringsfattige ting fordi jeg blir sulten og sliten. Det er ikke bra for ammingen heller..

Hun reagerer også på nektariner, plommer og jordbær.

Det hørtes ikke noe greit ut. har du vurdert å få en henvisning til en time med ernæringsfysiolog så du kan få litt hjelp med hva du kan spise og ikke. Melk, rømme og sjokolade finnes det mange ulike alternativer til, finnes også mye lettvinn mat på farten som både er allergi vennlig og vegetar. Her i huset har storebror cøliaki og han hadde tidligere også melkeprotein allergi så vet alt om begrensinger i matveien og at det finnes alternativer. Her måtte jeg begynne å planlegge mat på en helt annen måte, har feks alltid lettvint mat i fryseren.

Et barn med mpa skal enten få Melkeerstatninger fra apotek eller bli ammet til de er 3år gammel, minst. Så om du ikke har planer om å amme lenge så ville jeg ha begynt å venne babyen til smaken av neocate så fort som mulig. Kan tilsette vaniljesukker om det e behov for det i tilvenningsfasen. Min vokste det av seg når Hun var 1.5år, heldigvis. Men det er jo ikke sånn for alle

Du kan jo fortsette å amme så lenge du orker, men å gi litt mme innimellom for å holde barnet vandt til den. Barnet har det best ved 0 kontakt med allergien, så om du ikke klarer å holde deg unna melkeprotein, så er det best å gi mme. Ingen skam i det! Verre med de som ammer å har hele tiden "uhell" som fører til smerte for babyen fordi de absolutt skal amme. :) jeg er selv veldig begrenset i kostholdet og hadde ikke klart å slutte med melkeprodukter og hadde heller ikke energi til å lage ting selv som var allergivennlig, da hadde jeg sultet. Så forstår deg veldig godt. :oops:

Jeg holdt meg unna 6 mnd. Melkeproteinallergi, ved innføring av litt melk for 3. gang (?) tror jeg gikk det fint. Da var hun 1 år / 9 mnd korrigert.

Ammer forøvrig ennå. Hun er nå 2 år og 4 mnd :)

Et barn med mpa skal enten få Melkeerstatninger fra apotek eller bli ammet til de er 3år gammel, minst. Så om du ikke har planer om å amme lenge så ville jeg ha begynt å venne babyen til smaken av neocate så fort som mulig. Kan tilsette vaniljesukker om det e behov for det i tilvenningsfasen. Min vokste det av seg når Hun var 1.5år, heldigvis. Men det er jo ikke sånn for alle

Hvorfor må de ammes så lenge? Og er Neocate den dem anbefaler av de aminosyrebaserte?

Du kan jo fortsette å amme så lenge du orker, men å gi litt mme innimellom for å holde barnet vandt til den. Barnet har det best ved 0 kontakt med allergien, så om du ikke klarer å holde deg unna melkeprotein, så er det best å gi mme. Ingen skam i det! Verre med de som ammer å har hele tiden "uhell" som fører til smerte for babyen fordi de absolutt skal amme. :) jeg er selv veldig begrenset i kostholdet og hadde ikke klart å slutte med melkeprodukter og hadde heller ikke energi til å lage ting selv som var allergivennlig, da hadde jeg sultet. Så forstår deg veldig godt. :oops:

Jeg vil uansett amme til 6 mnd. Vi har allerede prøvd å introdusere mme for å vende til smaken, men hun reagerer på de to vi har prøvd så jeg venter på legetime for å få resept på en annen type som er basert på aminosyrer som de nevnte på apoteket. Jeg prøver å holde meg borte fra alt av melk. Jeg hadde et uhell her en dag med noe jeg var helt sikker på at var vegansk så da måtte det jo være melkefritt (anthon berg marsipan), men jeg blandet med en lilla type... Var ikke før hun fikk vondt at jeg sjekker innhold. Så nå sjekker jeg absolutt alt. Det er melk i så sykt mye unødvendig.

Jeg vil venne henne til mme i tilfelle noe skulle skje og vi trenger å gi, så om jeg fortsetter å amme eller ikke så er det lurt at hun klarer å spise det!

Back
Topp