Holde seg ren etter fødsel - sting

len86

Flørter med forumet
Hei! Jeg ble klippet og sydd noen andre mindre rifter under fødsel for en uke siden og sliter nå med mye vondt, noe som er helt normalt, men jeg er redd jeg ikke får rengjort godt nok der nede? Jeg er førstegangsfødende så har ikke noe erfaring fra tidligere.
Jeg dusjer meg der nede 2 ganger om dagen, det lindrer litt, men får jo liksom ikke dusjet skikkelig godt. Jeg orker ikke tanken på å "dra" ting fra hverandre, er livredd for å sprekke noen sting

Men hvor viktig er det? Er det også viktig å la det tørke godt etterpå? I og med at renselsen holder på så vil det jo alltid være fuktig der nede uansett. Håper noen har noen tips.

Vanlig skyll er bra nok det, prøv med en liten knekk i knærne så du får vannet litt lenger inn til stingene.
Legg deg gjerne å lufttørk etterpå også.
Det svir som juling synes jeg men om en uke så hjelper det.
Pass på at det fort blir ubalanse i skjeden når du skyller så mye så det kan være du får sopp eller bakteriell vaginose men det finner du fort ut av.
Lykke til!

Fikk klipp + djup vaginal rift og sydd godt, når eg fikk førstemann. Gjorde ingenting anna enn å skylle godt med den dusjflaska frå fødebagen ved kvart toalettbesøk og skylle forsiktig ved dusjing. Klappa forsiktig med papir eller håndkle etterpå, for å få vekk den verste fuktigheten
Men eg hadde ingen vondter i ettertid, kun veldig ømt og "mørbanka" der nede.

Støtter de rådene du har fått!
Pass på å ikke vaske for mange ganger om dagen, da det kan føre til ubalanse i floraen. Lufttørking er bra.
Ligg fremfor å sitte altfor lenge til at det ikke gjør vondt.

Jeg er også enig med rådene du har fått! Jeg skylte are forsiktig ved dusjing (og rakk jo ikke å dusje hver dag en gang så var litt stressa i starten) - og klappet forsiktig med papir etterpå. Ville bare nevne at jeg også tok ibux og paracet de første ukene, men noen uker at jeg sluttet med det, ca 5-6 uker etter fødsel, fikk jeg nokså vondt i stingområdet. Jeg snakket med jordmor om det (og ble undersøkt) og hun sa at det var helt vanlig å ha vondt innimellom uten at det trengte å bety infeksjon/annet enn at det fortsatt holdt på å hele seg til. Da ble jeg beroliget og hun hadde helt rett, for plutselig en dag gjorde det ikke vondt mer (er nå 12 uker etter fødsel). Så hvis det skulle komme til å skje med deg, så vit at å få vondt såpass lenge etter fødsel ikke trenger å være farlig. (Men bør sjekkes av lege/jordmor for sikkerhets skyld)

Back
Topp