holde det ryddig

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
Jeg visste virkelig ikke at en ettåring kunne være SÅ rotete. (eller "hjelpsom") *sukk*
Mens jeg går å rydder, så går han bak meg og "hjelper", dvs drar ut alt jeg har ryddet.
Han sover ikke så mye på dagen nå heller, og når han gjør det er vi som regel ute, så da får jeg heller ikke ryddet.

Så. Dere andre som har et ryddig hjem og en ettåring i hus. Har dere en magisk fe eller noe som jeg ikke vet om? Haha! :p
Seriøst, åssen klarer man å holde det ryddig?? Jeg blir litt småsprø ;)

Bare så det er sagt: hos meg så det ut som en tornado hadde vært i leilighetwn store deler av dahen, hver dag i den alderen der! Var en aktiv gutt så lot han bare få lov å dra ut og leke og utforske jeg, så fikk det heller bare være litt rotete. Men jeg må innrømme jeg ble flau titt og ofte når vi fikk besøk og tresleiva lå under salongbordet osv ;D

Her ryddes det etter han har lagt seg for kvelden :p

Men for å begrense det litt da, så kan man jo evt sette barnesikringer på skuffer og sånn, og rydde bort ting man kanskje ikke trenger å ha fremme mens dette står på, på det verste:) Du får ta en titt rundt deg og se hva som kan gjøres:)

Men for å begrense det litt da, så kan man jo evt sette barnesikringer på skuffer og sånn, og rydde bort ting man kanskje ikke trenger å ha fremme mens dette står på, på det verste:) Du får ta en titt rundt deg og se hva som kan gjøres:)
Vi har satt grind inn til kjøkkenet for å slippe å ha alt kjøkkenutstyret utover stuegulvet :p

Først gjør man om på definisjonen av rot. Leker = ikke rot. Vips er det nesten ryddig. :P Så setter man barnesikring på alle skuffer og skap barnet ikke skal rote i. Slik unngår man mel og havregryn utover kjøkkengulvet, for det er faktisk rot. Tilslutt får barnet "hjelpe til" med alt, da vet du hva det gjør. Det er f.eks. mye bedre å bruke 20-30 minutter på å henge opp klær fordi 1-åringen hjelper til, enn å bruke 3 minutter på klærne, for så å oppdage at 1-åringen har bombet resten av leiligheten i mens. Mine har fått tilfredsstilt litt av plukketrangen sin også når de fikk hjelpe til med å ta ut av vaskemaskin og oppvaskmaskin, så ble det mindre av at de prøvde å leke med maskinene alene.

Vi har satt grind inn til kjøkkenet for å slippe å ha alt kjøkkenutstyret utover stuegulvet :p
Haha, ja det er jo såklart en måte å gjøre det på. Min ble så himla grinete om jeg var på kjøkkenet og han ikke fikk bli med inn, så ordna han en skuff nederst hvor jeg la ting han kunne få leke med. Som feks tresleiva:) så satte jeg barnesikring på alle andre skap og skuffer:)men var jo jobb det og da, for måtte jo vaske alt utstyret hele tida:D

Redd jeg blir stemplet nå, men jenta mi har ingenting i skap og skuffer å gjøre. Hun har lekekassa si og rommet sitt fullt av leker. Hvis hun begynner å dra ut av skuffer tar jeg det som et tegn på at hun kjeder seg så da går vi ut. Kan bli litt rot på kjøkkenet da hun gjerne vil være med å lage middag så da har jeg gjort om nederste skuffen på kjøkkenet til hennes skuff der er det diverse kjøkkenutstyr, litt tegnesaker og en bok eller to :) rydder etter hun har lagt seg.

Først gjør man om på definisjonen av rot. Leker = ikke rot. Vips er det nesten ryddig. :p Så setter man barnesikring på alle skuffer og skap barnet ikke skal rote i. Slik unngår man mel og havregryn utover kjøkkengulvet, for det er faktisk rot. Tilslutt får barnet "hjelpe til" med alt, da vet du hva det gjør. Det er f.eks. mye bedre å bruke 20-30 minutter på å henge opp klær fordi 1-åringen hjelper til, enn å bruke 3 minutter på klærne, for så å oppdage at 1-åringen har bombet resten av leiligheten i mens. Mine har fått tilfredsstilt litt av plukketrangen sin også når de fikk hjelpe til med å ta ut av vaskemaskin og oppvaskmaskin, så ble det mindre av at de prøvde å leke med maskinene alene.
Himla godt sagt!

Haha, ja det er jo såklart en måte å gjøre det på. Min ble så himla grinete om jeg var på kjøkkenet og han ikke fikk bli med inn, så ordna han en skuff nederst hvor jeg la ting han kunne få leke med. Som feks tresleiva:) så satte jeg barnesikring på alle andre skap og skuffer:)men var jo jobb det og da, for måtte jo vaske alt utstyret hele tida:D
Han får gjerne være med på kjøkkenet når vi er der, og da får han dra utover fra skuffen, men orker ikke det HELE dagen, for det var det før vi fikk opp grinda :p

Vi hadde ett skap og en skuff det ikke var barnesikring på. Denne fikk de gjøre det de ville med (var masse tupperware o.l inni de skuffene).

Ellers hjelper det å ta ett rom for hver dag i uka, og ellers prøve å holde det sånn småryddig i de andre rommene i mellomtiden =)

Følger denne tråden! Har en på 10 mnd som er overalt , hele tiden. Angående barnesikring til skuffer og skap : hvor er det best å kjøpe?

Når de dro/drar ut ting ba/ber jeg de sette på plass igjen. Forteller hva de skal gjøre. Vesla putter gjerne skittentøy inn i vaskemaskinen eller tar ut rent tøy i en bøtte eller putter de inn i tørketrommelen. Holder hun på selv putter hun alt mulig rart både her og der, så da gir jeg henne heller oppgaver :) Ellers rydder jeg ting på plass med en gang og/eller forhindrer rot på ulike måter. Noen skuffer og skap får hun dra ut av, det samme fikk eldstemann.

Rydder etter at han har lagt seg på kvelden. Han skal absolutt sitte inne i oppvaskemaskinen, med kniver og alt som er, og det ser jeg ikke på som trygt :p

Prøver å få støvsugd før han får dradd ut for mye leker og kjøkkenutstyr, det synest han er gøy og følge med på :) får bare tåle og ha det rotete en stund :) det er jo ikke for alltid! Ser han utvikler seg mye på og få utforske og dra ut av skuffer.

Tar til meg litt tips nå :)
Men har barnesikret så godt som alt, han hjelper til med ting også, og jeg har flere lekesteder til han (bla en kjøkkenskuff og et skap med bokser (som han ikke bruker -.- ))
Det er frustrerende når jeg føler at det nesten ikke hjelper å rydde uansett hva jeg gjør.

Tar til meg litt tips nå :)
Men har barnesikret så godt som alt, han hjelper til med ting også, og jeg har flere lekesteder til han (bla en kjøkkenskuff og et skap med bokser (som han ikke bruker -.- ))
Det er frustrerende når jeg føler at det nesten ikke hjelper å rydde uansett hva jeg gjør.
Det går over (regner jeg med :p ) :)

Min tar heldigvis ikke ut ting av skapene (ennå :p), han bare tar de opp og igjen. Av leker tar jeg frem bare en liten eske av gangen. Det han stort sett roter med er skoene i gangen, men det rydder jeg opp på 1. min:)

Genialt sagt det over her med å gjøre om definisjonen på rot :-P

Jeg har gitt opp.

Flyter over hele tiden her og, og ungene er 6 og snart 3 år :-P

Jeg gidder ikke fly bena av meg for å rydde hele tiden. Det får være som det er.

Men det er veldig greit å få vite på forhånd når noen skal komme på besøk :-P

Holder det greit ellers. Regner med det blir bedre etterhvert ;-)

Når de dro/drar ut ting ba/ber jeg de sette på plass igjen. Forteller hva de skal gjøre. Vesla putter gjerne skittentøy inn i vaskemaskinen eller tar ut rent tøy i en bøtte eller putter de inn i tørketrommelen. Holder hun på selv putter hun alt mulig rart både her og der, så da gir jeg henne heller oppgaver :) Ellers rydder jeg ting på plass med en gang og/eller forhindrer rot på ulike måter. Noen skuffer og skap får hun dra ut av, det samme fikk eldstemann.

Signerer denne. :)

Back
Topp