Holde av navn?

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Hva tenker dere om det? Type «hvis jeg får en jente en gang, skal hun hete ...». Er det greit at andre «tar» det navnet først? Eller er det dårlig gjort?
 
Jeg sier isåfall ikke navnet til noen. Hvis noen tenker på samme navn og gir til barnet så får de bare ha samme navn tenker jeg :D så lenge det ikke er søskenbarn synes jeg det er helt greit.
 
Første mann til mølla tenker jeg, har aldri pleid å sagt noe om navn til vi isåfall visste hva vi fikk, da kunne jeg sagt «hun skal hete Nora» foreksempel.

I vår familie er det et par navn som nesten er ihjelbrukt av oppkalling, søskenbarnet mitt har samme fornavn som min bror, vi har 3 som er oppkalt med min morfars fornavn, mine søskenbarn har brukt sitt morfars navn 3 ganger nå bare de siste par årene :hilarious:
 
Først til mølla. Hva om de personene som holder av navn aldri får barn, eller får det kjønnet? Hvis man ikke vil risikere at favorittnavnet "blit tatt", må man heller holde det for seg selv.
 
Først til mølla, tenker jeg også. Jeg har valgt å ikke dele mine favorittnavn eller navn vi planlegger å bruke i tilfelle noen skulle bli inspirert og "stjele" dem :p
 
Hva tenker dere om det? Type «hvis jeg får en jente en gang, skal hun hete ...». Er det greit at andre «tar» det navnet først? Eller er det dårlig gjort?

Jeg kjenner ei som ofte gjør dette, og ofte forskjellige navn. Så det vil si at hvis jeg ikke kunne ha hatt noen de navnene hun sa hun skulle bruke så utgår det minst 10 jentenavn :p

Så tenker at om hun hadde vært gravid og ventet jente så hadde jeg nok ikke tatt navn som hun vurderte, men nå er det jeg som er gravid og venter en jente så føler at hvis jeg virkelig ville hatt et av de navnene så hadde jeg brukt det uten å nøle. Blir dumt å ikke ta det navnet som man liker best i tilfelle noen andre en gang får ei jente og kanskje da vil bruke det. Regner uansett ikke med at hun skal ha 10 barn til, og i tillegg så har hun bare gutt til nå så hun kan sikkert unnvære et par av de :p
 
Jeg tenker at man ikke kan holde av navn, det er fritt frem å velge det navnet man vil. Jeg personlig har likevel tatt noen hensyn som jeg syns er riktig. F.eks ville en venninne kalle jenta si opp etter vår avdøde venninne. Jeg visste at søsteren til avdøde også vil kalle opp om hun får jente. Da sa jeg i fra at det kanskje er greit å avklare med søsteren først.
 
Enig med flere over her, da er det bedre å holde navnet for seg selv eventuelt.
Ville i hvertfall ikke falt meg inn å holde av navn, en er jo ikke garantert hvilket kjønn man får eller om man får barn, da blir det litt dumt at andre skal føle at de ikke kan ta det navnet i fall jeg skulle ha brukt det senere en gang.
 
Back
Topp