holdbarhet til kokt ris

3-4 dager iallefall. Men det er viktig å kjøle den fort ned, ellers er det noen giftstoffer som visstnok utvikler seg.

Jeg ville ikke kokt for å ha i kjøpeskapet... Det er så vanskelig å unngå at disse giftstoffene utvikler seg, at det ville jeg ikke tatt sjansen på.

Da må risen avkjøles innen 30 minutter....

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Pass på å lukt på det og se hvordan det ser ut. Men det stemmer som de her over sier, det må kjøles ned raskt! Kokt ris og pasta blir veldig fort dårlig selv om man kanskje ikke merker det, og da kan man faktisk bli kjempesyk hvis man spiser det. Det kan være direkte farlig.

Jeg pleier ikke spise ris som er oppbevart i kjøleskapet i mer enn to dager. Veldig lett å koke opp ris, så jeg lager aldri for mye og koket opp dersom det trengs mer.

Eg kokar ikkje for mykje med vilje, for oppvarmet ris/pasta er ikkje so godt som nykokt. Men eg pleier jo alltod bomme på mengde.. men at det kan vera farlig viste eg ikkje! Må verta betre på mengdeberegning ;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

3-4 dager. Hvis jeg vet jeg ikke kommer til å bruke restene de keste dagene, hiver jeg boksen i frysa. :)

ville ikke spist etter to dager nei, men man kjenner fort når det blir dårlig. Eddik/sur lukt. Men da er det bedre å fryse det ned vist du ikke spiser det dagen etter, kan fint lage stekt ris av det etterpå :) På jobben er vi veldig strenge med kokt ris og pasta for det er noe av det som blir fortest dårlig, og som man lett blir syk av å spise :)

Back
Topp