Holdbarhet på bilstol

2 små og en huleboer

Forumet er livet
Hvordan var dette igjen?
Mener å ha hørt et sted at man ikke under noen omstendigheter må bruke bilseter som er eldre enn 5 år siden materialet i dem da kan ha blitt porøst, og gi dårlig sikkerhet.
Stemmer dette?

Har hørt 5 år jeg også.

er det isoporen som blir ødelagt etterhvert??
for besafe setet til vår eldste ble ødelagt for noen uker siden, det "knakk" på sidene.. så vi betalte 250 kr og fikk skiftet ut isoporen i hele stolen...
så da går vel det ann å bare gjøre det slik istedenfor å kjøpe helt ny stol selv om den er 5 år gammel??

nei, det stemmer ikke. Husker ikke hvor jeg leste/hørte dette men det var trygg trafikk som var kilden ihvertfall, men det var med tanke på at man gjerne skal ha en bilstol noen år, så burde man ikke kjøpe et sete eldre enn rundt 5 år. Hvor mange år man kan bruke et sete husker jeg ikke men det var mer enn 5 år ihvertfall

Det heter vel at setet ikke bør være eldre enn rundt 5 år når det tas i bruk, for regner man at man skal bruke det i ca 3 år er det 8 år når man er ferdig og det er på grensen såvidt jeg har skjønt.
Både isoporen og plasten "går ut av dato", i værste fall ryker også selene i en evnt kollisjon pga morken plast og isopor.

Azoria skrev:
nei, det stemmer ikke. Husker ikke hvor jeg leste/hørte dette men det var trygg trafikk som var kilden ihvertfall, men det var med tanke på at man gjerne skal ha en bilstol noen år, så burde man ikke kjøpe et sete eldre enn rundt 5 år. Hvor mange år man kan bruke et sete husker jeg ikke men det var mer enn 5 år ihvertfall

Det er det jeg også har lest. Skal ikke være mer enn 5 år når det kjøpes/selges og bør kastes etter 7-8 år eller noe sånn..

Back
Topp