Holdbarhet på Ammepumper og utstyr?

Tutta1987

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Hei kloke hoder.
Jeg har en Medela Lectine dobbel amme pumpe fra da datteren min ble født for 8 år siden. Jeg har tatt vare på alle delene. De ble kokt før jeg pakket der bort.
Vet noen hvor lang holdbarhet det er på sånt utstyr? Tenker da på gummien i slangene, plasten i flaskene og alt sånt. Blir det mørkner og bør byttes ut hvert X antall år eller kan jeg like det før bruk og bruke det om igjen denne gangen?
Jeg har også bryst skjold med melke oppsamlede og amme skjold (begge lite brukt). Er det gammelt eller kan jeg bruke de om igjen nå?
Trodde vel ikke da jeg pakket det bort sist, at det skulle gå 8 1/2 år mellom barna :joyful:

Jeg ville ikke vært så utrolig for gummien... Men det er to ting jeg tenker på:
1. Det vil alltid komme litt damp og små dråper melk inn i motoren på slike åpne hjemme-pumper, og den kan ikke steriliseres.... Hvordan er tilstanden inni der nå etter så mange år? Vil det kunne affektere melken du pumper nå?

2. Motorstyrke. Motoren er bare ment å vare et par år. Hvordan er den nå? Sliten?

Jeg ville ikke vært så utrolig for gummien... Men det er to ting jeg tenker på:
1. Det vil alltid komme litt damp og små dråper melk inn i motoren på slike åpne hjemme-pumper, og den kan ikke steriliseres.... Hvordan er tilstanden inni der nå etter så mange år? Vil det kunne affektere melken du pumper nå?

2. Motorstyrke. Motoren er bare ment å vare et par år. Hvordan er den nå? Sliten?

Nr.1: Hmm aner ikke. Dette er en stor dobbel pumpe lik de som man kunne leie på sykehuset. Og siden de der ble brukt til "gjenbruk" så tror jeg ikke det er noe snusk inni den. Alle andre deler måtte vi jo kjøpe selv da de var personlige.
Nr. 2: Den virker ok. Man kan justere hastigheten i 7 trinn.

Selve maskinen er noe stor til å ta med ut av huset så tenker den er grei å ha her hjemme og til å begynne med. Så må jeg jo se an åssen det går med amming og pumping etter tulla kommer og ev da kjøpe en mindre å ha med ut på tur. Jeg hadde mye melk sist, men et sykt barn som ikke ville amme og tilslutt orker jeg ikke pumpe mer (etter 6 uker). Gikk gradvis over til mme.
Men jeg vil jo ikke at det skal være noe galt med utstyret om jeg bruker det for så å gi tulla melk fra den, om du skjønner :happy:

Nr.1: Hmm aner ikke. Dette er en stor dobbel pumpe lik de som man kunne leie på sykehuset. Og siden de der ble brukt til "gjenbruk" så tror jeg ikke det er noe snusk inni den. Alle andre deler måtte vi jo kjøpe selv da de var personlige.
Nr. 2: Den virker ok. Man kan justere hastigheten i 7 trinn.

Selve maskinen er noe stor til å ta med ut av huset så tenker den er grei å ha her hjemme og til å begynne med. Så må jeg jo se an åssen det går med amming og pumping etter tulla kommer og ev da kjøpe en mindre å ha med ut på tur. Jeg hadde mye melk sist, men et sykt barn som ikke ville amme og tilslutt orker jeg ikke pumpe mer (etter 6 uker). Gikk gradvis over til mme.
Men jeg vil jo ikke at det skal være noe galt med utstyret om jeg bruker det for så å gi tulla melk fra den, om du skjønner :happy:
Ah, men om det er samme som brukes på sykehuset, så er det sikkert et lukket system (https://www.hygeiahealth.com/blog/closed-system-breast-pumps-open-system/) og med heftigere motor enn de det er vanligst at folk kjøper.

Da er det sikkert ikke noe problem. :)

Back
Topp