Hofteproblemer av bæresele?

Mamacita79

Forelsket i forumet
En venninne av meg fortalte at hun hadde hørt at barn kunne få hofteproblemer av å sitte i bæresele fordi de sitter så langt ut med beina. Noen som vet noe om dette??

Får nesten litt dårlig samvittighet, siden jeg har hatt minien mye i Manduca'en... Prøvde Moby Wrap også, men fikk liksom ikke helt dreisen på det. 

Det er babybjørn der beina sitter rett ned at man kan få hofteproblemer. Bæreseler hvor beina er rett ut er det som er riktig :)

"Image from the International Hip Dysplasia Institute showing the importance of using a carrier that places a baby in a seated position, not hanging by their crotch. There are plenty of carriers that place baby in the correct position, including but not limited to Ergo, Boba, Beco, Olives & Applesauce and Babyhawk, as well as wraps and ring slings when used correctly. Baby Bjorn and Infantino front packs are of the first type in this image that is not recommended.
"

Jenta mi har hofteleddsdysplasi og sitter ut sånn med beina 24 timer i døgnet.. Så hvis det hadde vært skadelig for hoftene og sitte redd ut så hadde det vært litt rart at det er nettopp det som er behandlingsformen på barn som har hofteproblemer.Så det er ikke skadelig for barnets hofter å sitte ut med beina.Dessuten er det en del om mener at grunnen til at det er mindre hofteproblemer hos barn i Afrika sammenlignet med Europa er at de veldig ofte bærer barna i sjal der de sitter med beina langt fra hverandre. På den måten forebygger de det som eventuelt kunne ha blitt et problem når barna begynner å gå :)

Ok!!! Takk for opplysende svar!! 

Babyer får ikkje hofteproblemer av bæresele, det er ryggen det går utover viss dei sitter veldig mykje i bæresele når dei er veldig små. BabyBjørn selger så mange bæreseler og har gjort det i så mange år, at det er ingenting og bekymre seg over. Ryggen er jo også grunnen til at babyer ikkje skal sitte mykje i vippestol heller når dei er heilt små (0-2 mnd), det samme er jo at ein ikkje skal ha baby i sportsvogn før babyen kan sitte, fordi dei fleste sportsvogner kan ikkje legge ryggen heilt ned, det er pga. ryggen det også.

icaa skrev:
Babyer får ikkje hofteproblemer av bæresele, det er ryggen det går utover viss dei sitter veldig mykje i bæresele når dei er veldig små. BabyBjørn selger så mange bæreseler og har gjort det i så mange år, at det er ingenting og bekymre seg over. Ryggen er jo også grunnen til at babyer ikkje skal sitte mykje i vippestol heller når dei er heilt små (0-2 mnd), det samme er jo at ein ikkje skal ha baby i sportsvogn før babyen kan sitte, fordi dei fleste sportsvogner kan ikkje legge ryggen heilt ned, det er pga. ryggen det også.

Det at babybjørn har solgt bæreseler i mange år er jo ikke noen grunn til ikke å bekymre seg. Barna kan få hofteproblemer hvis de sitter veldig mye i babybjørn, pingvinenA har et bilde som illustrerer nettopp det.

*Skorpion84* skrev:

icaa skrev:

Det at babybjørn har solgt bæreseler i mange år er jo ikke noen grunn til ikke å bekymre seg. Barna kan få hofteproblemer hvis de sitter veldig mye i babybjørn, pingvinenA har et bilde som illustrerer nettopp det.

Jo, babybjørnbæreseler er ikke bra for hoftene til babyer.. Alle barn har hofter som ikke er helt utvokst, men det pleier alltid å vokse seg til den første tiden. Er avviket derimot for stort, må barna få litt hjelp til å få hoftene til å vokse seg til, slik som mitt barn må. Ho må derfor sitte med beina rett ut, da det er mest gunstig for hofteutviklinga.

Hvis man derimot setter barnet i en babybjørnbærsele med beina rett ned "tvinger" man beina i en unaturlig stilling , noe som kan gå ut over den naturlige utviklinga barna skal ha i hoftene sine. Jeg visste ikke så mye om det før barnet mitt fikk påvist hofteleddsdysplasi, da fikk jeg forklart det av ortopeden :) Han sa også at det den beste bærestillingen for hoftene til barnet var å bære barnet på siden av kroppen din med beina på hver sin side av kroppen din :) De gangene jeg bærer barnet mitt , og ho av ulike grunner ikke har på seg puta akkurat da, bærer jeg ho sånn :)

HVORFOR VAR DET INGEN AV DERE SOM SA DETTE NÅR VI SNAKKET OM HVILKEN BÆRESELE VI SKULLE/HADDE KJØPT??? :-(

Fru Frøland skrev:
HVORFOR VAR DET INGEN AV DERE SOM SA DETTE NÅR VI SNAKKET OM HVILKEN BÆRESELE VI SKULLE/HADDE KJØPT??? :-(

Har du kjøpt babybjørn?

Jeg visste det ikke selv før dattra mi fikk påvist umodne hofter.. Og jeg måtte begynne å være veldig bevist på hva som var best for hoftene hennes. Leste meg mye opp, snakka med fyseoterapauter og ortoped :( Men, det skulle vært mer opplyst om på sykehus/ helsestasjoner det med bæresele og hofter..

pingvinenA skrev:

Fru Frøland skrev:

Har du kjøpt babybjørn?

Jeg visste det ikke selv før dattra mi fikk påvist umodne hofter.. Og jeg måtte begynne å være veldig bevist på hva som var best for hoftene hennes. Leste meg mye opp, snakka med fyseoterapauter og ortoped :( Men, det skulle vært mer opplyst om på sykehus/ helsestasjoner det med bæresele og hofter..

Ja har kjøpt det :-( skal jeg bare kaste den i bosset eller?

Fru Frøland skrev:

pingvinenA skrev:

Fru Frøland skrev:

Har du kjøpt babybjørn?

Jeg vet ikke om det er skadelig om de bare sitter litt i den da, og ikke så mye? Men fikk i hvert fall høre at det ikke var bra at de satt mye i den.. Spørs jo sikkert på hvor mye du bruker den :) Og i hvor lange perioder. Dessuten blir jo hoftene mer utvikla jo eldre babyen din blir..

Fru Frøland skrev:

pingvinenA skrev:

Fru Frøland skrev:

Har du kjøpt babybjørn?

Jeg har også babybjørn-sele, men vi bruker den lite. Skal bruke den i sommer på hytta, da er han 1/2 år, og vi skal bruke den når vi må bære opp og ned stien. Ikke kast den, tenk gjennom hvor mye du bruker den, når du bruker den (hvor gammel er babyen) osv. Hvis svaret er at du ikke bruker den ofte og i korte perioder, så ville jeg brukt den. Det gjør jeg med vår.

Du kan jo evnt selge BabyBjørnen, Fru Frøland. Og kjøpe en bæresele som er riktig for hoftene. F eks en Manduca.

Jeg har visst dette hele tiden, så hadde sagt ifra om jeg hadde sett en tråd om dette her inne, men det har jeg ikke. 

Synd at det er BabyBjørn som er den mest populære bæreselen i Norge. Og at det ikke er mer opplyst om dette med hoftene. Den nye BabyBjørnen er forresten mye bedre enn den gamle, hvor beina går rett ned.

Eg synes denne diskusjonen om babybjørn bæresele tar heilt av. Eg kjenner mange som har brukt babybjørn bæresele, både nå og for nokon år siden, og barn som er tenåringer nå som har sitte i babybjørn seler. Eg har aldri hørt om nokon ungar som har fått hofteproblemer av denne selen, men har babyen hoftedysplasi er det jo ein heilt anna situasjon. Mykje bruk av vippestol i tidleg alder er noko som aldeles ikkje er bra, pga. at ryggen ikkje tåler det, eit anna produkt for barn som IKKJE er bra er gåstoler, som får babyer til å belaste beina i for stor grad før dei egentlig skal gå. Men sjølvsagt skal ikkje nyfødte babyer sitte i bæreselen i timesvis, bruk skjønn, akkurat som når ein kjører bil og har babyer i bilstol når dei er veldig små.

Er ikke snakk om å få hofteproblemer. De får feilbelastning på ryggen ig kan få ryggprobleme som voksne. Vi har sjal ogskal kjøpe ergo baby :)

Nå klarer ikke jeg og bestemme meg :-p hadde dere gått for Manduca eller Ergo? :-):-)

Fru Frøland skrev:
Nå klarer ikke jeg og bestemme meg :-p hadde dere gått for Manduca eller Ergo? :-):-)

Spørs hva du syns er mest komfortabelt å bære i da? :) Prøv begge på å se hvordan du liker det. Jeg personlig liker ergo best, men det er forde jeg syns det er mest behagelig å ha på seg å bære i den.. Men andre liker bedre Manduca og liker bedre å ha på seg den..

icaa skrev:
Eg synes denne diskusjonen om babybjørn bæresele tar heilt av. Eg kjenner mange som har brukt babybjørn bæresele, både nå og for nokon år siden, og barn som er tenåringer nå som har sitte i babybjørn seler. Eg har aldri hørt om nokon ungar som har fått hofteproblemer av denne selen, men har babyen hoftedysplasi er det jo ein heilt anna situasjon. Mykje bruk av vippestol i tidleg alder er noko som aldeles ikkje er bra, pga. at ryggen ikkje tåler det, eit anna produkt for barn som IKKJE er bra er gåstoler, som får babyer til å belaste beina i for stor grad før dei egentlig skal gå. Men sjølvsagt skal ikkje nyfødte babyer sitte i bæreselen i timesvis, bruk skjønn, akkurat som når ein kjører bil og har babyer i bilstol når dei er veldig små.

Vel, nå sier du i mot det forskning viser. Det er en grunn til at man ikke bør bruke BB mer enn 20 min av gangen, mens sånn som Manduca, Beco butterfly og Ergo bæresele, kan man bruke lenge, fordi disse er ergonomsik riktig.

Jeg har forresten nettopp bestilt Beco butterfly 2. Hørt veldig mye positivt om denne.

Back
Topp