Hofteleddsdysplasi og Freykja pute

Juli2022-Gutt-førstegangsfødene-39

Andre møte med forumet
Heisann,

Sønnen vår satt i seteleie og ble tatt med keisersnitt, så vi ble i henhold til rutinene, henvist til ultralyd av hoftene hans med tanke på hofteleddsdysplasi.

På kontrollen på fredag fikk vi beskjed om at han var noe underutviklet på den ene siden og ble sendt hjem med en freykja pute som han skal ha på seg hele tiden frem til neste kontroll om 12 uker.

Nå sliter jeg med å få han til å sove i sengen sin :( Han våkner umiddelbart når vi legger han fra oss.
Han har trivdes veldig med å sove på siden, noe som ikke går nå selvfølgelig.
Og sovner nå kun på magen liggende på brystet, eller i ammeposisjon på fanget.

Er det noen her som har erfaring med freykja puten og vet om det går seg til?
Akkurat nå virker det som en evighet om vi skal ha på denne puten i 12 uker (på dag 2 :p )

Ett annet issue er bilsetet også, da vi ikke får sikret han 100 % fast med puten på.
Er det veldig uheldig å ta av puten med jevne mellomrom for å kjøre bil i 20-50 min for å besøke besteforeldre etc?
Nå som fødselspermisjonen er over og jeg skal være alene hjemme med han, hadde det vært fint å kunne reise til min mor f.eks på formiddagen :/

Men vi vil jo selvfølgelig at han skal vokse riktig til i hoftene som pri 1, er bare litt kjipt når vi bor ett stykke unna «supporten».

Takknemlig for alle erfaringer som kan deles :)
 
Hei,
Jeg hadde Frejkas pute på babyen min, hun er 1,5 år nå, ble også født i seteleie.
Har du meldt deg inn i gruppa putekrigerne på fB? Der er det også mange tips og erfaringer.
Vi byttet raskt til Frejkas tynnpute, kjøpte denne selv og det var så sykt verdt det. Den gjør samme jobben men er ikke så klumpete og diger som den tjukke puta sykehuset deler ut. Og jenta mi sov bedre med den tynne puta. Men viktig å bygge opp rundt baby, og gjerne ha madrassen litt hevet. Vi l bøker under hodeenden på madrassen, og rullet et teppe som en pølse og la under knærne og langs kroppen på babyen, da sklei hun ikke nedover i senga.

Puta bør ikke brukes i bil. Vet sykehsuet sier noe annet, men det er helt sprøtt og feil - bilstolene er jo ikke på noen måte testa for å takle kollisjon med en baby med pute på. Og selene skal sitte tett inntil babyen, det fikk jeg ikke til med pute på. Så vi brukte ikke pute i bilstolen og minimerte bilkjøringen så mye som mulig. Måtte ha henne med for å hente i bhg to ganger i uka, da satt hun uten pute i ca 20-30 min de to dagene. Men det var alt, ellers brukte hun pute.
Jeg rullet opp et helseteppe og bygget under knærne hennes for å prøve å putte beina i «puteposisjon» mens hu var i bilstolen men helt likt blir det ikke da.

Jenta mi sov i utgangspunktet bare på oss, så det fortsatte med puta. Hun lå mye for seg selv frem til hun var to uker gammel, men da var hun ferdig med «nyfødtkomaen» og begynte å kreve mer, deriblant konstant kroppskontakt, hehe. Fikk pute da hun var 4 uker. Det fortsatte også etter putebehandling var ferdig, sov kun på meg i 7,5 mnd.
Men jeg anbefaler veldig elastisk bæresjal eller Ergobaby embrace, du skal bruke det med puta på, men et elastisk bæretøy vil føye seg veldig etter babyen og gi frie armer når lille bare vil sove på dere. :)
 
Støtter kjøp av den tynne. Vi slapp pute med våre (regelrett pga prematuritet) men hadde lest meg opp ganske greit da jeg selv har HD som er dårlig behandlet og sliter i voksen alder.

Ta til deg Veivalsa sine tips og tanker om bilstol. Ville kanskje ikke tatt med han på turen på 50 min, men 20-30 min av gangen uten puten 2x en dag innimellom går nok fint :)
 
Tusen takk for gode råd @Veivalsa, vi har allerede sett på den tynne puten og kommer nok til å bestille den ja.

Godt å høre at det lar seg gjøre med korte reiser uten at det går utover utviklingen av hofta
Enig med at det ikke føles trygt med puta på i setet. Så da tar vi den heller av.

Lurt med oppbygging av senga det har vi allerede testet i vogna og det funket for han å sove da en liten dagstur idag :)
 
Back
Topp