Hoftebarn og bæresele

Nå brukte jeg ikke bæresele på mine siden jeg har en dårlig rygg (min datter hadde HD), men har ei venninne som brukte et slikt bæreskjal.
Det som er viktig at babyen kan sitte i det med beina rett ut til siden

Det er spesielt viktig for barn med HD at bæretøyet er ergonomisk, det vil si at barnet sitter med beina i en M-stilling, der rumpa er lavest og knærne er høyest.

Bæreseler som er gode og ergonomiske er Tula Free to Grow, alle Ergobaby-selene (spesielt Adapt er god, men jeg liker Tula bedre).

Ikke kjøpe babybjørn. Flere av dem blir barna hengende etter skrittet, som er spesielt skadelig for de med HD.

Vevd sjal gir også god støtte.

Vi var hos barnefysioterapeut (på Ahus) da vi fikk vite at gutten vår hadde HD. Hun anbefalte BabyBjörn sin og sa at han kunne sitte i den uten pute. Den får knærne helt ut til siden, akkurat som puta gjør.

Last edited:
Vi var hos barnefysioterapeut (på Ahus) da vi fikk vite at gutten vår hadde HD. Hun anbefalte BabyBjörn sin og sa at han kunne sitte i den uten pute. Den får knærne helt ut til siden, akkurat som puta gjør.
Tror fysioterapeuten vår hadde blitt sint om hu så at andre fysioer anbefalte babybjørn bæresele. De er jo ikke ergonomiske i det hele tatt

Da er det i såfall en av de nye variantene av babybjørn. For i den originale blir de hengende etter skrittet.
1AA69BCE-5ADB-4881-BD82-3E52A579051A.jpeg

Fortsatt er det mange fysioterapeuter og flere som kun vet om babybjørn, for før var det bare babybjørn. Men Ergobaby Adapt og Tula free to grow brukes fra nyfødt uten innlegg og med knærne høyere enn rumpa :)

De gamle ergobaby-selene må man ha nyfødt-innlegg i

Vi brukte ergobaby men gikk over til flytai som er en slags hybrid mellom sele og sjal. Men viktig å få avklaring fra behandler om alvorlighetsgrad og om du kan bruke sele/sjæl vet noen har fått ja andre fått nei. Tips til å finne riktig stilling bør også leses.

Da er det i såfall en av de nye variantene av babybjørn. For i den originale blir de hengende etter skrittet.
Vis vedlegget 284289

Fortsatt er det mange fysioterapeuter og flere som kun vet om babybjørn, for før var det bare babybjørn. Men Ergobaby Adapt og Tula free to grow brukes fra nyfødt uten innlegg og med knærne høyere enn rumpa :)

De gamle ergobaby-selene må man ha nyfødt-innlegg i
Det var en av de nyere hun anbefalte, ja. Dette var i 2015.

Ergobaby adapt er veldig fin og enkelt anvendelig. De kan du bruke uten pute og annet innlegg fra fødsel av.

Hvis du ikke har brukt sjal før ville jeg styrt unna med mindre du får god veiledning da det fort blir mye dragning i bein/hofter for å tilpasse.

Eventuelt kan du bruke en hybrid - ferdigknytet sjal. Men ergobaby adapt var virkelig løsningen for oss. Nå hadde ikke vår HD (trolig utelukkende pga prematur fødsel), men vi kjører samme forhåndsregler minus puten da både jeg og barnefar sliter med hoftene (dårlig behandlet HD som spedbarn hos meg og udiagnostisert hofteskade fra fødsel hos pappaen).

Back
Topp