Hodet festet?

Bekka92

Glad i forumet
Maisløyfene 2024
Dere som har født flere ganger, festet hodet seg før fødsel? Bare nysgjerrig, da jeg har hørt det ikke er like vanlig etter første.
Har den siste tiden kjent «gravende» smerter og skikkelig ubehag i symfyse og underliv, kjennes litt ut som sist da hodet til babyen begynte feste seg og grave seg ned. Så vondt!!

Dere som har født flere ganger, festet hodet seg før fødsel? Bare nysgjerrig, da jeg har hørt det ikke er like vanlig etter første.
Har den siste tiden kjent «gravende» smerter og skikkelig ubehag i symfyse og underliv, kjennes litt ut som sist da hodet til babyen begynte feste seg og grave seg ned. Så vondt!!
Ja i hvert fall ifølge jordmor :) og det ble vel bekreftet når hun skulle ut med KS og de måtte jobbe litt ekstra fordi hun hadde gravd seg langt ned med hodet.. sikkert det som skjer :)

Min nr 2 festet seg ikke. Lå høyt i magen helt frem til fødselen. Med nr 3 nå aner jeg ikke. Føler han ligger lavere, og på UL sa Jm at han lå med hodet helt nede ved livmorhalsen. Må huske å spør om det på neste kontroll. :)

Andrerangs nå, og jordmor (og lege) mener at det er mulig ho vil feste seg før fødsel da ho ligger ganske langt nedi der. Har lagt med hodet ned siden uke 24-28 en gang :)

Mener at nr 2 festet seg hos meg.

Min nr 2 festet seg i god tid før fødsel. Kjente den murringen/stikkingen/gravingen nedover som du beskriver og fikk bekreftet det hos jordmor. Det er skikkelig vondt i symfysen ja :wideyed:

Nå med nr 3 er jeg helt sikker på at hun driver på samme måte og at hodet mest sannsynlig fester seg; om ikke like mye festet som med de andre så tenker jeg i alle fall at hun skal slite litt med å komme seg opp igjen nå. Hun ligger såå lavt! Og jeg har rett og slett store smerter og masse lynende stikkesmerter nedover! Om det går an å beskrive det sånn :hilarious:

Min nr 2 festet seg i god tid før fødsel. Kjente den murringen/stikkingen/gravingen nedover som du beskriver og fikk bekreftet det hos jordmor. Det er skikkelig vondt i symfysen ja :wideyed:

Nå med nr 3 er jeg helt sikker på at hun driver på samme måte og at hodet mest sannsynlig fester seg; om ikke like mye festet som med de andre så tenker jeg i alle fall at hun skal slite litt med å komme seg opp igjen nå. Hun ligger såå lavt! Og jeg har rett og slett store smerter og masse lynende stikkesmerter nedover! Om det går an å beskrive det sånn :hilarious:

Det legen sa til meg - 31+3 - at ho ligger såpass langt nede at ho trolig ikke vil komme seg opp igjen nå. Skal til JM på fredag - spent på hva ho sier :)

Første festet så vidt, og nr. 2 og 3 festet seg ikke. Gravid med 4. Nå, kommer vel ikke til å feste seg H*n heller :-)

Jeg har lært at det er vanligere at ungen ikke er festet før fødsel på svangerskap 2, 3, 4 osv.
Hos meg var hodet festet tidlig med første (innbiller meg det var allerede i uke 34?), og også med barn nr 2 var hodet festet i god tid. Nå med nr 3 tror jeg barnet ligger feil vei, men det er ikke festet enda, så jeg krysser fingrene for at hun kan snu seg! Er i uke 33 nå.

Jordmor mente festet på forrige kontroll (32 uker). Nr. 2 her.

Er tyngdefølelse/stølhet i underlivet + stikkinger nederst i magen typisk for festet/graver ned? Har litt av det nå, men husker selvfølgelig ikke fra forrige svangerskap

Her har hun ikke festet seg enda (nr 4), men ligger rett vei. Kjenner ofte "lyn" nedover likevel og press på blæra. I følge erfaren jordmor fra sykehuset så er det vanlig at ved flergangsfødene så fester ikke hodet seg før riene starter.

Jeg var hos lege i går. Da lå hu med hodet ned, men heller ikke festet her. Kjenner dog at hu graver seg nedover noen ganger og voldsomt nedpress, hu har definitivt sunket nedover. Håper bare ikke hu snur seg igjen! :hilarious:

Jeg skjønner ikke hvordan man kan vite om hodet er festet?
På de to forrige kontrollene lå babyen riktig vei, med hodet nedover.

Jeg kjenner Max bevegelse, støt mot blæren, spirrevipp bevegelser og harde romsteringer!

Jeg skjønner ikke hvordan man kan vite om hodet er festet?
På de to forrige kontrollene lå babyen riktig vei, med hodet nedover.

Jeg kjenner Max bevegelse, støt mot blæren, spirrevipp bevegelser og harde romsteringer!
Jordmor kjenner med hendene hvordan baby ligger, og om hodet er ved symfysen eller skambeinet kan hun prøve å bevege på hodet. Da får de en oppfatning om hodet er festet eller bevegelig. Ellers kan man jo kjenne selv om man har mye stikninger nedover lysk/skjede og om man føler nedpress. Det kan være indikasjon på at hodet støter nedover, men i mitt tilfelle var hodet langt fra festet selv om jeg kjente veldig mye nedpress og stikninger en periode :)

Venter nr 4, og hodet er ikke festet. Festet seg med nr 1 og 3 :)

Jeg var hos jordmor i går 39+3 og hun mente at hodet såvidt hadde festet seg. Gravid med nr 2

Back
Topp