Hodet festet for flergangsfødende?

mageboeren

Betatt av forumet
Ok, nå skjønner jeg ingen ting her.
Både jordmor og lege og alle steder jeg har lest får jeg fortalt at hodet trolig ikke fester seg før riene starter for 2. eller flergangsfødende.
Jeg er 2.gangsfødene, 37+6 i dag, og ringte føden pga mistenkelig lite liv. Hadde mye murringer i dagmorges, og siden bare sakte seige bevegelser i siden og i bekken.
Jordmor på føden sier nå at hun tror det er fordi hodet nå er festet og det er mindre plass å røre seg, og jeg har blitt bedt om å spise gulrøtter for å få i gang fordøyelsen, hvile en times tid og så ta kontakt med føden igjen for ny vurdering.
Da jeg sa at jeg hadde hørt over alt at hodet ikke fester seg andre gangen, sa hun at dette absolutt ikke stemte.
Hvilke beskjeder har dere fått om dette?

OG, til alle med hodet festet; merket dere stor endring i bevegelsene/mindre liv? Kan virkelig ikke huske dette fra forrige svangerskap.

Sist kontroll var hode gått ned i bekken, men ikke helt festet. Tror det er veldig forskjellig. Burde du ikke få komme på en kontroll hvis du er bekymret for lite liv i magen? De kan jo ikke vurdere det via telefon.

Jeg er andregangs og hodet festet seg i uke 33. Har aldri hørt om at det ikke fester seg før riene starter?! Merklig.. men kjenner ikke mindre bebegelser etter hodet festet seg nei..

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Slik som jeg har forstått det, er det veldig individuelt (men har noe samme inntrykk som deg etter å ha lest mye på forum (at hodet ikke nødvendigvis fester seg hos flergangsfødende)). Her var ikke hodet festet med første (veeldig høyt og bevegelig helt frem til fødselen). Også denne gangen er hodet veeldig høyt og bevegelig.

Selv om det kanskje er mest vanlig at hodet ikke fester seg hos flergangsfødende, så er det ikke dermed sagt at det er slik for alle.

Her festet hodet seg innen uke 36 både med førstemann og nå med nr. 2. Mindre plass å bevege seg på, men kjenner godt med bevegelser allikevel.

Her festa det seg ikke med nummer 2, men nå er hodet festa med denne. Så det kan feste seg, men trenger ikke. Jeg synes det er noe mindre bevegelse her etter at hodet festa seg, men jeg kjenner den godt selv om bevegelsene ikke er like kraftige som før. Uten at det trenger ha noe å si, det vet jeg ikke.

Sniker fra juli.. Jeg trodde heller ikke hodet festet seg før helt på slutten/ fødsel ved nr 2.. Men her er hodet festet allerede 35+2 og var nesten festet for 4 uker siden :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Sniker meg inn her :) jeg er gravid med nr.3 å har å hørt at det er vanlig at hode ikke fester seg før fødsel når man er flergangsfødende men her har hode vært festet siden uke 35+2 :) er nå 37+3 :)

Å jeg kjente veldig godt når hode festet seg(var nede på kontroll på sykehuset siden jeg var sikker på fødselen var i gang :p )

Takker så masse for svarene deres. Skjønner nå at hodet absolutt kan festes for flergangsfødende, men gjerne senere. Generelt individuelt med andre ord:-)
Forøvrig ble det en tur på føden for CTG registrering. Den første halvtimen lå jeg uten noen tegn til liv, men med fin hjerterytme, og jordmor ville da at jeg skulle undersøkes av lege. Men så skjedde det akutte innleggelser på føden, og jordmor ble opptatt med det en god stund og jeg ble liggende i over en halvtime til, og på denne halvtimen ble det både hikking og liv og røre. Lite spark, men definitivt bevegelser, og dermed mente jordmor at alt var i skjønneste orden.
Så får vi håpe på det beste, men være litt mer observang. Synes bevegelsenen er annerledes, men så har hun også snudd seg med ryggsiden sin og sparker dermed mer på den andre siden, så det kan jo også være en grunn til at jeg har reagert på noe annerledes.

Back
Topp