Hodepute??

libet

Første møte med forumet
Er det farlig å bruke hodepute? Hvorfor skal man ikke gjøre det?

Har hørt at det ikke er bra for nakken til babyen...
Men vet ikke helt sikkert... [8|]

dette leste jeg om i går - det handler om krybbedød tror jeg, at ungen kan få puta over hodet og ikke klare å dytte den bort

Leste også om det for noen dager siden, og da stod det i boken at barnet ikke trenger hodepute det første leveåret.

man skal ikke bruke pute på babyer..
vi har ikke begynt med pute til storesøster før nå,og hun er 3 1/2 år!!

Leste akkurat en liten artikkel i det nyeste "foreldre og barn" at det blir anbefalt pute pga.det med hodeformen, men samtidig er det noen forskere som er redd for at barnet skal kunne få puta over ansiktet og ikke klare å dytte den vekk...

Jeg har begynt å bruke pute, men har en gulpeklut over som er festet under madrassen sånn at puta ligger "fast".

Sykehuset levanger fortalte meg begge ganger at liten bløt pute var bra for å forebygge flatt bak hodet, og var ikke farlig. Men måtte ikke ha stor pute , da kunne det bli vanskelig å puste for barnet. Vi har brukt pute fra dag 1 til begge.

Ikke bruk hodepute til spedbarn (flate puter beregnet på baby er greit, men ikke "vanlige puter")!
Babyer er "utformet" slik at når di ligger på bakken (i senga) blir ryggen og nakken "krummet". Dette gjør at barnet er sikkret å få fri luftveg. Om man bygger opp med pute, vil man legge ungen på en unaturlig måte, slik at det er lettere å få tette luftveger (om ungen er forkjølet, har tett nese, gulper o.l.).
Dem som har tatt førstehjelpskurs beregnet på spedbarn har nok lært at for å sikkre en baby frieluftveger så skal man legge den på låret/armen med hode bøyd bakover/nedover.

Det sier stemoren min som er jordmor på stolav.
 Mange meninger om alt[;)]

Back
Topp