Hodeomkrets

Camilla28

Første møte med forumet
Hei!

Jenta vår var 35cm rundt hodet ved fødsel. På 3mndkontrollen ble det målt på nytt og da var omkretsen på 39cm. Målingen ble gjort før vi kom inn til helsesøster, og da hun så tallene spratt hun opp av stolen og løp ut i gangen for å hente målbånd med ordene "dette var veldig rart, det kan da virkelig ikke stemme!". Vi ble jo selvsagt overrasket og bekymret da hun, etter å ha gjort kontrollmål, sa at dette var "obs obs" og noe vi måtte følge opp og at dersom utviklingen fortsatte slik måtte vi inn til utredning på sykehuset. Da vi kom hjem kunne jeg ikke dy  meg fra å sjekke litt på internett om hva som er gjennomsnittlig/normal økning ila barnets 3 første mnder, og der stod det 4cm. Da vi kom inn for kontrollmåling for en drøy uke siden var omkretsen 40,3cm. Vår helsesøster var på ferie så vi fikk ingen ny kommentar på målet - hva tenker du? Jeg har heller ikke spesielt stort hode - hverken ved fødsel (34,5) eller som voksen - så jeg tenker i bane av at arv også kan spille inn. Er det grunn til bekymring?

Mvh Camilla

Herlighet, det hørtes no veldig dramatisk ut.

Mini hadde 39 ved fødsel og 43.5 cm rundt hodet på 3.mnd kontrollen. Det er jo 4.5 cm det, helsesøsteren sa det var kjempe bra.

Høres rart ut! Ville snakket med hun neste gang.

Hei! Veksten av hodet, slik du forteller det, høres helt normal ut. Det er vanlig at barnets hode vokser flere cm i løpet av de første månedene. Neste gang du er på helsestasjonen, kan du jo be om å få se på datteren din sine vekstkurver. Her vil det framgå tydelig om hun har stort eller lite hode. Dersom hun ligger innenfor normalkurvene og hodet vokser jevnt og fint, er det ingen grunn til bekymring,- og spesielt ikke dersom jenta di ellers utvikler seg normalt. Dersom du bkeymrer deg for dette, ville jeg ha tatt kontakt med helsestasjonen og fått en avklaring på dette snarest mulig. Det er ingen grunn til å gå rundt og engste seg unødig. Lykke til med jenta di! Elin 

Back
Topp