Hodeomkrets ved fødsel

trulte

Elsker diskusjoner
Oktoberskatter 2014
Jeg tenker at det er hodeomkretsen som utgjør mer en vekten når en skal ha ut babyen, vet ikke om det er rett? men er min tanke.

Jeg er redd for å føde et barn med stort hode. Hva er normal omkrets? Vil en kjenne noe forskjell om det er normal omkrets eller større?
 
Hei på deg :)

Det med størrelsen på babyens hode er det nok mange som tenker en del på.
Heldigvis er det slik at de aller fleste babyer har et hode som passer perfekt til størrelsen på morens bekken - det hadde jo vært et veldig dårlig "design" hvis det ikke var slik..... ;-)

Vanligvis er det hodet til babyen som er det største og det som på en måte baner veien gjennom fødselskanalen. Men man kan ikke helt si hva som spiller størst rolle når babyen skal ut - hodet eller vekten. Det henger nemlig ofte sammen. Babyer som veier litt mer enn gjennomsnittet har også ofte et hode som er litt større og en kropp som er litt lenger......
Et gjennomsnitlig stort barn har ofte et hodemål på 34-35 cm, så det er vel nok så på midten.
Og så er det jo også slik at hode til en baby kan ta form etter bekkenet til moren. Det er jo ganske smart at det rett og slett kan tilpasse seg plassforholdene i bekkenet. Det er derfor noen babyer kan være litt avlange i bakhodet det første døgnet etter fødselen.

Så man kan vel egentlig konkludere med at det faktisk er ganske sjelden at størrelsen på babyen hode spiller så veldig stor rolle :)

Masse lykke til fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp