Hodeomkrets ved 6 ukerskontroll

Ennahoj

Forelsket i forumet
På helsestasjonen synes de hodet til mini lå litt høgt på kurven sin. 34.5 ved fødsel 39.5 ved 6 ukerskontroll!
De skulle følge med litt ekstra, men tok med i betraktningen at pappaen er stor i hodet! Prøver å ikke bli for bekymret!!

Sniker februar 2016: Hm. Godt de føler med, men forsøk å ikke bekymre deg :-) Min datter var 30 ved fødsel, og 35 ved 6 uker. Det er samme økning i cm hvertfall :-) På hennes korrigerte alder var det ca. 38.5 cm ved 6 ukers kontroll. Lenge til dere skal måle på ny? Og er det samme person som har målt? :-)

Dette med hodemål er veldig ofte feil. For at målet skal bli likt hver gang må det måles på akkurat samme plass, og det er jo sjeldent det skjer. Ville ikke bekymret meg for mye :-)

Sniker februar 2016: Hm. Godt de føler med, men forsøk å ikke bekymre deg :-) Min datter var 30 ved fødsel, og 35 ved 6 uker. Det er samme økning i cm hvertfall :-) På hennes korrigerte alder var det ca. 38.5 cm ved 6 ukers kontroll. Lenge til dere skal måle på ny? Og er det samme person som har målt? :-)
Det er ikke samme person som har målt :-) de skal måle igjen når hun er 10 uker hvis jeg ikke husker feil :-)
Takk for beroligende svar ;-)

Det er ikke samme person som har målt :-) de skal måle igjen når hun er 10 uker hvis jeg ikke husker feil :-)
Takk for beroligende svar ;-)
Da er det enda mer betryggende :-) De måler sjelden på samme sted, og like stramt alle sammen. Det kan være svaret altså :-) Men fint at de dobbeltsjekker uansett da :-)

HS her sa at det ikke brukes desimaler på KK men at de gjør det her, dvs kan en halv cm være "skjult" i første målingen.

Dessuten så vil interoperatørmålefeil kunne gi feilslag, vil tippe de kan være så mye som en hel cm. Derfor syns jeg det er tullete å skape bekymring, men heller vektlegge at neste måling foretas av samme person.

HS her sa at det ikke brukes desimaler på KK men at de gjør det her, dvs kan en halv cm være "skjult" i første målingen.

Dessuten så vil interoperatørmålefeil kunne gi feilslag, vil tippe de kan være så mye som en hel cm. Derfor syns jeg det er tullete å skape bekymring, men heller vektlegge at neste måling foretas av samme person.
Da er det synd det er en ny helsesøster som skal måle neste gang :-P

Prøv å føl deg mer fortrygga på at dere blir fulgt opp enn redd. Det er som med symfysemålet dette. Spiller inn på hvem som måler, hvor de måler, hvor stramt de har båndet osv.

Back
Topp