Hodelus

SkogHuldra

Forelsket i forumet
Hei! Er det noen her som har erfaring med hodelus? I min kommune er det nå hodelus helg. Det vil si at det er gjort tiltak for å bekjempe lusa. I helga skal alle finkjemmes! Jeg har kjemmet både meg selv, begge barna og mannen, men kan ikke finne noe.

Det jeg lurer på er om det er "lett" å se om det er lus? Jeg har kjemmet over hvitt underlag, i tørt hår. Som vi er blitt anbefalt. Men jeg er "redd" jeg overser den! Jeg mener selv jeg har kjemmet grundig på alle nå!!! Men så sa en kollega at man må ha lupe for å se dem?? Er det sant, eller kan det være at hun ser dårlig?

Man ser den med det blotte øye.
Og mot et hvitt ark sees den lettere.

Hei! Er det noen her som har erfaring med hodelus? I min kommune er det nå hodelus helg. Det vil si at det er gjort tiltak for å bekjempe lusa. I helga skal alle finkjemmes! Jeg har kjemmet både meg selv, begge barna og mannen, men kan ikke finne noe.

Det jeg lurer på er om det er "lett" å se om det er lus? Jeg har kjemmet over hvitt underlag, i tørt hår. Som vi er blitt anbefalt. Men jeg er "redd" jeg overser den! Jeg mener selv jeg har kjemmet grundig på alle nå!!! Men så sa en kollega at man må ha lupe for å se dem?? Er det sant, eller kan det være at hun ser dårlig?
Er jo med sånn forstørrelswsglass når man kjøper luskam, men denne er vel mer for å se eggene?
Jeg har ikke sett lus hos meg selv eller gutten, så usikker på hvor store de er. Men da jeg jobbet i slummen i Bangkok så husker jeg vi så tydelig at lusa gikk rundt i hodet til barna. Så da var de jo veldig synlige

Har det vært hodelus-helg nå?

Fikk et generelt skriv om lus fra skolen, men kan ikke huske at det stod noe om det...

Takk for svar! Da er jeg ganske sikker på at vi er lusefri.

Det var et tiltak i denne kommunen da lusa var et problem i hele forrige skoleår. Derfor ønsket de å sette en skikkelig stopper for den nå da den var oppdagen igjen nå.

Niesen min hadde lus i fjor og da kunne vi se de gå i håret hennes. Hun hadde nok hatt de en god stund da...

Jeg syns de var kjempevanskelig å se! Så de med forstørrelsesglass..
Men da jentungen hadde hatt lus en stund da så man de fort, var blitt svarte og større da

Back
Topp